Stieneke

Bisschop Eijk volgt kardinaal Simonis op

GRONINGEN - Bisschop Eijk van Groningen wordt aartsbisschop van Utrecht en daarmee leider van de Rooms-Katholieke kerk in Nederland. Dinsdagmiddag werd zijn benoeming bekendgemaakt tijdens een persconferentie in Utrecht.

De 54-jarige Eijk is met onmiddellijke ingang benoemd en volgt kardinaal Simonis op, die vorige week afscheid nam. Wim Eijk is arts en theoloog en trad acht jaar geleden toe als bisschop van het bisdom Groningen.

Daar is met gemengde gevoelens gereageerd op het vertrek van Eijk. Suzan Boukema, woordvoerder van het bisdom, noemt het vertrek van de bisschop 'jammer', maar zegt tegelijkertijd trots te zijn dat hij benoemd is in Utrecht.

Het bisdom moet nu op zoek naar een nieuwe leider. Hoe deze procedure gaat verlopen, is nog niet duidelijk. Het is overigens de tweede keer in korte tijd dat het bisdom op zoek moet naar een belangrijke sleutelfiguur. Vorig jaar werd vicarus-generaal Hans van den Hende benoemd tot hulpbisschop in het bisdom Brabant. Op termijn volgt hij daar bisschop Muskens op.
Bron: RTV Noord, dinsdag 11 december 2007

Ter kennisneming.

Regel hem voor een lezing!

Maar Stieneke volgens mij wordt hij niet automatisch ook kardinaal, dat moet il papa beslissen.

Hai, ja, iets te kort door de bocht. Titel wordt aangepast. Er is ook altijd wel een oplettende lezer.

Tof zeg! Ik heb sowieso wel bewondering voor de kerkhiërarchie van onze Roomse broertjes. Als je daar kerkdienaar bent, ben je je halve leven aan het leren en werken. Nadeel is wel dat het lang duurt voor je goede mensen hebt.

Zie ook: http://www.katholieknieuwsblad.nl/bened ... rt=kn2449b

(voor de duidelijkheid)

Herbsgarden

Het valt wel op dat Eijk in de media soms als een starre conservatief wordt gepresenteerd (niet aansprekend, slecht voor het contact met jongeren, etc.) terwijl hij vorig jaar bij het forum over euthanasie bij pasgeborenen-forum best vlot overkwam. De overtuigingen van Eijk zijn ook wel relatief conservatief, maar ik snap niet echt waarom de mensen in Utrecht zo balen dat ze hem hebben gekregen.

Sinds wanneer gaan 'vlot overkomen' en conservatief niet meer samen?

Heeft de Senaat deze machtigste man van de katholieke kerk in Nederland al een felicitatiekaartje gestuurd. Past wel in het kader van de openstelling en de identiteitdiscussie.