- Martine H -

Via de mail kregen we van het LCGS de volgende mededeling:

Prekenwedstrijd voor studenten

De overgrote meerderheid van de gereformeerde studenten zegt veel te hebben aan het geloof en heeft er positieve gevoelens bij. Toch knaagt bij zeven op de tien studenten de geloofstwijfel. Er is daarom een grote honger naar goede preken die studenten verder helpt bij geloofsvragen.
Ben jij ook zo’n student? Heb je een idee hoe een preek op geloofstwijfel in zou moeten gaan? Doe dan mee aan de preekwedstrijd van het Nederlands Dagblad en Sensor. Schrijf een preek over een door jou gekozen Bijbeltekst.
Je preek zal worden beoordeeld door een jury van studenten en deskundigen, die bestaat uit Wibbina Oosterhuis (voorzitter van de VGS landelijk); Prof. Dr. T.M. Klapwijk (schrijver van Op de Grens – over student, kerk en universiteit); dr. Stefan Paas (theoloog) en de predikant van de Jacobikerk en studentenpastor ds. A.J. Zoutendijk. (en een CSFR’er is nog onbekend)
De drie beste preken worden op 13 november gehouden in de Jacobikerk in Utrecht. Daar zal ook het onderzoek en de Sensor-publicatie Tussen hoofd en hart worden gepresenteerd. De preek van de winnaar wordt op 14 november gepubliceerd in Het Katern, de cultuurbijlage van het Nederlands Dagblad.
Voorwaarden

  • Je bent tussen de 18 en de dertig jaar, student en christen;
  • Je preek gaat over een door jouw gekozen Bijbeltekst;
  • Je preek gaat in op geloofstwijfel onder studenten, maar moet ook een breder publiek
    kunnen aanspreken;
  • De lengte en de vorm zijn vrij;
  • De resultaten van het onderzoek van Sensor onder gereformeerde studenten kun je opvragen
    bij info@sensorinfo.nl;
  • Stuur je preek vóór 1 november in naar (kamphuis@nd.nl).
    Meer informatie? Zie ook het Nederlands Dagblad van 27 september en de website van het Nederlands Dagblad.

Ranking de dominee, dus toch

- Martine H -

Nou, Dick, dat belooft nù al een prachtige preek te worden. Nog even drie stevige puntjes bedenken en je hebt die publicatie in Het Katern in je zak!

Nou, daar gaan we even voor zitten.

Herbsgarden

Leuk idee. Wat zou het mooi zijn als er straks een drie studentes met een briljante preek in de Jacobikerk staan. Iedere GSV'er die een preek instuurt krijgt van mij sowieso twee bioscoopkaartjes.

Niet ingaan op deze zogenaamde vrijgevigheid van Herbsgarden. Ik zou ook nog twee bioscoopkaartjes krijgen, maar het is één grote zwendel. Je moet er een hoop voor doen, maar je krjgt ze nooit. Bellen, mailen aangetekende brieven, ik heb alles geprobeerd, maar je kan fluiten naar je bioscoopkaartjes. Herbsgarden is een beetje het Icesave van de GSV.

Leuk begin voor het begin van m'n preek, Bedankt Tony!

Jasper, ga je na een jaartje als fiscus der GSV een mooie preek schrijven over het lokken der Mammon?

Dat zou vast een boel twijfel wegnemen!

Herbsgarden schreef: Leuk idee. Wat zou het mooi zijn als er straks een drie studentes met een briljante preek in de Jacobikerk staan. Iedere GSV'er die een preek instuurt krijgt van mij sowieso twee bioscoopkaartjes.
Maak je een uitzondering voor mij :P? Ik kreeg van Zwier het artikel en lijkt me wel lachen om eens te proberen... Misschien moet ik het eens over de absurditeit van Satan hebben, wat jij ;). Overigens ging Zwier het ook doen meen ik, dus bij deze zet ik hem en jou voor het blok.
Herbsgarden

De absurditeit van de Satan lijkt me een uiterst geschikt thema. "Beelzebub als urban myth" of zoiets.

De eerste gepikeerde dominee liet trouwens niet lang op zich wachten. In het ND plaatste dominee Van der Lugt uit Delft een aantal kanttekeningen bij de wedstrijd. "Je kunt geen preek laten maken door mensen die daarvoor geen adequate opleiding hebben genoten. Bovendien zou een wedstrijd het respect voor de prediking ondergraven", is de kern van . Het ND en Sensor schreven vervolgens gezamenlijk . Het hele gebeuren wordt trouwens een stuk enthousiaster beleefd dan hier.

Herbsgarden schreef: De absurditeit van de Satan lijkt me een uiterst geschikt thema. "Beelzebub als urban myth" of zoiets.
Ik denk dat je thema redelijk duidelijk maakt wat jij ervan denkt ;). Ik zou het anders formuleren: 'hoe het bestaan van Satan een urban myth werd en men nog wel in een hemel wenste te geloven.' Beetje te lang, maar wel iets opvallends :).

Over het fenomeen 'prekenwedstrijd' wordt verschillend gedacht. In het ND van vorige week staan een aantal reacties. Hierbij de link naar deze artikelen:

Ds. van der Lugt (GKV Delft):

http://www.nd.nl/artikelen/2008/oktober ... trijd-zijn

Reactie van Koert van Bekkum:

http://www.nd.nl/artikelen/2008/oktober ... kwedstrijd

Ook posts van voor het weekend zijn het lezen waard, Stieneke...

ha, ja idd. zie net de dubbele info. heb jij de artikelen al wel gelezen?

Ook weer geweldige reacties... :roll:

Herbsgarden
Herbsgarden schreef: Leuk idee. Wat zou het mooi zijn als er straks een drie studentes met een briljante preek in de Jacobikerk staan.

Uiteindelijk waren . Hopelijk wordt het ambt snel opengesteld. Overigens toont het Stentor-onderzoek ook aan, dat studenten wel veel hebben met de kerk als gemeenschap, maar minder met de leer.

Herbsgarden schreef: Hopelijk wordt het ambt snel opengesteld. Overigens toont het Stentor-onderzoek ook aan, dat studenten wel veel hebben met de kerk als gemeenschap, maar minder met de leer.

mooi, een recalcitrante stelling hier zo even tussen neus en lippen door. het ambt openstellen, daar wil ik het binnenkort wel even met je over hebben.
de uitkomst van dat stentor-onderzoek had ik ook zonder onderzoek kunnen geven aangezien de gemiddelde student alles bevraagt, betwijfelt en bekritiseert. Daarnaast houdt hij zich bezig met het creëren van een sociaal netwerk, maar goed een dergelijke uitkomst publiceren zonder onderzoek zou onacademisch zijn.

ik moet wel notie maken van het feit dat ik het opmerkelijk vind dat in de top drie twee vrouwen staan, toeval of niet? interessant.

Dit riekt naar positieve discriminatie...

Pinkeltje schreef: Dit riekt naar positieve discriminatie...

of is een vrouw significant meer geschikt voor het schrijven van een aansprekende duidelijke bijbelse preek die het grote publiek beter bereikt?
(dit kan je uiteraard nergens op baseren met een dergelijk kleine steekproef, maar toch een leuk feit dat 2 van de 3 vrouw zijn)