Herbsgarden

Eerlijk is eerlijk: ik vind deze punten uit het regeerakkoord nog wel meevallen.

  • Ontwikkelingssamenwerking: Nederland zit met 0,7 procent nog steeds ruim boven het Europees gemiddelde. Dat was in nog 0,4 procent en in de VS en Japan is het percentage nog lager.

  • AOW-leeftijd gaat naar 66, maar pas in 2020. Dat had van mij al veel eerder gemogen. Een jaartje langer werken, daar moet je niet om huilen.

  • WW wordt niet versoberd, ontslagrecht blijft hetzelfde: best sociaal.

Maar zoals Tony als wijzelijk opmerkte: de echte bezuinigingspunten zijn nog niet bekend. En : 'Dit kabinet overbrugt geen verschillen tussen mensen, maar accentueert ze.' Daar ben ik ook wel bang voor.

Sanzo Panza
Fleurke schreef: Erg jammer dat het budget van ontwikkelingssamenwerking naar 0,7 % gaat...

Dit is inderdaad erg jammer. Bovendien krijgen we hier heel direct mee te maken want Happietaria raakt de verdubbeling van haar geld kwijt. De Happietaria van dit jaar in Groningen zal de laatste zijn die nog een verdubbeling krijgt.

Jurriaan schreef:
Fleurke schreef: Bijzonder idd... PVV heeft wel 7500 agenten moeten inleveren :) Weet niet precies wat ik me bij die dierenagenten moet voorstellen, maar volgens mij vind ik dat maar kul... Erg jammer dat het budget van ontwikkelingssamenwerking naar 0,7 % gaat...

Ik ben allang blij dat het niet verder naar beneden gaat. Verder levert de PVV volgens mij ook 10.000 zorgmedewerkers in. Daar staat trouwens iets raars over in hun verkiezingsprogramma. Eerst staat er:
'Wij maken daarom extra geld vrij voor 10.000 extra handen aan het bed in onze verpleeg- en verzorgingshuizen', toen dacht ik: hij wil 5000 medewerkers meer in de zorg. Maar vervolgens staat onder het kopje oplossingen: '10.000 extra zorgmedewerkers.'

Maar goed, nu afwachten wat het CDA-congres zaterdag gaat opleveren. Klink, Koppejan en Ferrier zullen alledrie een minuutje gaan spreken, hopen dat ze veel mensen meekrijgen om tegen dit akkoord te stemmen. Denk niet dat het zover gaat komen, al hoop ik het wel.

Ga eens even goed over slapen wat ik ga stemmen aankomende zaterdag :D

Herbsgarden

Download regeerakkoord .

Ik moet zeggen dat ik op het eerste gezicht de akkoorden er best goed uit vind zien. Ik hoop alleen dat ze de bezuinigingen ook echt waar kunnen maken, bijvoorbeeld die op de overheid. Verder jammer dat de ww niet verkort wordt en het ontslagrecht ook niet versoepeld.

Ok, geen basisbeurs voor je masterfase (vrij vervelend als er 2 jaar staat voor je master) en hoger collegegeld voor langstuderenden. Wat zijn 'langstuderenden', vraag ik me af? Hoe reëel is het om de numerus fixus af te schaffen (volgens mij het België gelukt)?
Ik ben benieuwd wat andere GSV-ers hierin zien.

Sowieso een goed punt uit het akkoord: Aan de vrijheid van onderwijs (art. 23 Grondwet) wordt niet getornd.

Paula Lunenborg

Om even snel te reageren op de dingen die me het meest opvallen: Als ik maar wat stufi overhoudt en als ze de numerus fixus er uitgooien. (lekker egoïstisch)
Hoe reëel is het namelijk om duizenden studenten af te wijzen waar ontzettend goede artsen tussen kunnen zitten terwijl er veel scholieren zijn die niet weten wat ze willen en dus maar geneeskunde gaan doen (ik ken er genoeg)? Vervolgens zijn er daar een deel van die of te weinig doen of na een jaar al stoppen en toch een plekje inpikken van de mensen die echt gemotiveerd zijn. Ik heb vanavond een vreugdedansje door mijn kamer gemaakt toen ik hoorde dat het afgeschaft zal worden. Weliswaar zijn er duizenden studenten die dan op een beoordelingsgesprek moeten komen en dat misschien ook gek lijkt, maar ik houd liever tien ontzettend moeilijke gesprekken dan drie keer zo'n vreselijke loting. Het gevoel dat je nog een beetje kunt controleren zegmaar. Zo is er in ieder geval nog hoop dat ik ooit dokter kan worden!!

Ursa schreef:
Fleurke schreef: - Er komt geen versoepeling van het ontslagrecht

Was dit één van de VVD-stokpaardjes?

Het populisme viert hoogtij...

VVD is juist vóór versoepeling van het ontslagrecht, evenals het CDA volgens mij. Op dit punt heeft Wilders dus (helaas) zijn zin gekregen.

Naef schreef: Ga eens even goed over slapen wat ik ga stemmen aankomende zaterdag :D

En, wouter, wat heb je gestemd?

Je hebt gelijk, we zeiden hetzelfde. Ik ben alleen het woordje 'niet' vergeten. Wel apart, de VVD heeft de hele verkiezingen volgehouden dat het goed zou zijn voor het land. Toch makkelijker op te geven dan mogelijk iets anders? Of bang voor negatieve beeldvorming?

Interessant filmpje gevonden:

Geert bestrijdt hier (2001) op bijzonder verstandige wijze alles wat hij zelf de afgelopen jaren heeft geroepen.