TanjaNee

Studiedag TU Kampen (Broederweg): ‘Vrijgemaakt-gereformeerd: 1945 en vervolgens’ – 17 maart 2005

De vrijgemaakt-gereformeerde kerkgeschiedenis is een interessant veld van studie. In de voorbije vijf jaar is er door een zestal studenten aan de TU Kampen-Broederweg onderzoek gedaan naar diverse thema’s uit de geschiedenis van de ‘vrijgemaakte’ kerken sinds 1945. Voor de presentatie van hun onderzoek is een studiedag belegd op D.V. donderdag 17 maart 2005.

De volgende onderwerpen komen aan de orde:

  • De ‘doorbraak-gedachte’ en de reactie daarop (Gertjan van Harten, Blija)
  • Het ontstaan van de verzorgingsstaat en het verzet daartegen 1945-1965 (Bastiaan van der Wal, Oosterwolde Fr.)
  • Kunstenaar en prediker: visies op literatuur, film e.a. 1945-1960 (Frits Geerds, Gouda)
  • De ‘zaak-Kralingen’ en de beroering daarover in de kerken (Ferdinand Bijzet, Emmen)
  • Beoordeling van de theologie van Karl Barth in ‘vrijgemaakte kring’ 1945-1961 (René Barkema, Amersfoort)
  • Visie en adviezen over opvoeding 1945-1990: ‘in het verbond ontvangen en geboren’ (Gerbram Heek, Mijdrecht)
    Aan de studiedag levert ook Egbert Terpstra, student aan de RU Groningen een bijdrage. Zijn afstudeerproject gaat over de kerkvisie van K. Schilder in de jaren 1944-1952 en de discussies met P. Jongeling e.a. over de consequenties daarvan voor samenwerkingsvragen.

Elk van de afgestudeerden zal in een lezing verslag doen van zijn project. Co-referenten (o.w. prof.dr. R. Kuiper, dr. Hans Werkman, dr. R.E. van der Woude, prof.dr. B. Kamphuis) geven hun reactie. Daarna is er gelegenheid tot plenaire discussie.

Het programma van de dag ziet er globaal alsvolgt uit:

  • 9.00 tot 9.30 u. ontvangst
  • 9.30 u. opening door de studieleider prof.dr. M. te Velde
  • 9.45 tot 12.45 u. eerste ronde van presentaties, co-referenten en discussie
  • 12.45 tot 13.15 u. lunch
  • 13.30 tot 16.30 u. tweede ronde van presentatie, co-referenten en discussie
  • 16.30 u. afsluiting

De studiedag wordt gehouden in het gebouw van de Theologische Universiteit, Broederweg 15 in Kampen. De kosten voor deelname (incl. verzorgde lunch, koffie/thee en receptie) bedragen 25 euro, voor studenten 10 euro.

Aanmelding per e-mail op het adres tbruinsma@tukampen.nl of per post aan het adres van de Theologische Universiteit, Postbus 5026, 8260 GA Kampen.

Een zeer interessant programma, alleen is de datum bij mijn weten voor mij enigszins ongelukkig. Maar als het even kan ben ik zeker van de partij! Wie volgt mij?