Martine

Themadienst: Het evangelie en de andere religies

Zondag 18 februari 2007 Martinikerk, 9.30 uur

Hoe gaan wij in de kerk om met de andere religies? Dat is het thema van de morgendienst op zondag 18 februari waarin prof.dr. Geurt Henk van Kooten voorgaat . In de 20e eeuw werd de kerk in Nederland lange tijd gekenmerkt door 'polderblindheid': men meende een voorspelbare weg te gaan, zonder onverwachte gebeurtenissen, aldus het in december uitgebrachte rapport van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid. Hierdoor verslapte de aandacht tot men in de jaren zestig werd opgeschrikt door secularisatie. Nu wordt de religieuze bewustwording echter weer bevorderd door het brede aanbod aan religies. Hoe gaan we hier in de kerk mee om? Hoe verhoudt het evangelie zich tot de religies? Zijn alle religies hetzelfde, zoals sommigen menen? Of zijn ze totaal verschillend, zo verschillend dat er geen gesprek mogelijk is? En als een gesprek mogelijk is: waar gaat dat dan over, over de overeenkomsten of ook over de verschillen? In deze dienst kijken we hoe Paulus in Athene omging met de levensovertuigingen van zijn tijd en lezen wij Handelingen 17. Ook laten we ons inspireren en toerusten door een nieuwe christelijke geloofsbelijdenis van Shafique Keshavjee, hoogleraar theologie aan de Universiteit van Genève, opgesteld met het oog op een gesprek met de andere religies.

Vriend Niels

Het kerkshop-dispuut o.l.v. Hank-Jan zal hier een kijkje nemen.

O ja, had ik mij even vergist... de topic-titel klopt nu wel :-)
Ik liep een weekje voor, vorige week.

Leuk dat het kerkshop-dispuut er heen gaat, als ik dan nog in Groningen ben ga ik misschien ook wel.

wat een leider he die Hank-Jan

Vriend Niels

Wat gaan we vanavond eigenlijk doen Hank-Jan?

Vanavond gaan we bidden voor een snel verdwijnen van de bijwerkingen van Hank-Jan geeft hij via zijn medium door. Al zal hij de extra aandacht van al die zusters die hij het hoofd op hol gebracht heeft wel missen.

- Martine H -

Die kerkdienst klinkt wel interessant, laat ik er eens een kijkje gaan nemen.

dat klinkt zeker interessant....ik ben er ook bij!