vet

Het is sterk aan te bevelen om nu naar buiten te gaan en (met bescherming) tegen de zon in te kijken. Je zult dan tegen de achtergrond van de zon de planeet Venus zeer duidelijk kunnen zien, als een klein zwart bolletje. Het schijnt dat je dan getuige bent van een tafereel dat geen sterveling op aarde eerder dan vandaag aanschouwd heeft, omdat de laatste gelegenheid al lang geleden was. Dit unieke feit kun je overigens samen met vijf miljard mensen op de aarde - ijs en weder dienende - beleven.

Vóór de UB staat een aantal sterrenkundigen met mooie telescopen. Wanneer je het aardig vraagt, mag je een blikje werpen in een van deze apparaten.

En kijk ook ff hier:

Ik kan het niet zien... (ik kijk door een cd, en nee, niet door het gaatje)

Pieternel schreef: Ik kan het niet zien... (ik kijk door een cd, en nee, niet door het gaatje)

Het is ook maar een klein bolletje. Doe je best, je hebt nog één uur de tijd. Succes!!

Gloeiendegloeiende.... kijk ik net in de zon, heb ik constant een vlek voor mn ogen- ook als ik niet in de zon kijk- Is dat het soms?

Kiffen schreef: Gloeiendegloeiende.... kijk ik net in de zon, heb ik constant een vlek voor mn ogen- ook als ik niet in de zon kijk- Is dat het soms?

Als jij je dáár het prettigst bij voelt: ja!

keppumgussienkeppumgussienkeppumgussien!

Rechtsonder, een klein zwart stipje! Tip: gebruik 3 cd's op elkaar.

Ik heb het ook gezien, met een geleend eclipsbrilletje. 't Is inderdaad maar een heel klein rondje. Ik vind minizonsverduisterng dan ook een groot woord voor dit verschijnsel!

Over 8 jaar is het overigens weer te zien, maar daarna pas weer over 122 jaar.

Joke schreef: Over 8 jaar is het overigens weer te zien, maar daarna pas weer over 122 jaar.

Over 8 jaar niet in Nederland!! 8) 8)
Gelukkig maar dat ik vanochtend door de stucadoor wakker gebeld werd. Kon ik van het begin tot het eind kijken :roll:

Het was heel bijzonder. Ik had gedacht dat het iets groter zou zijn. Het was heel leuk om de beweging waar te nemen. Vanochtend nog linksonder, tot na 13.00u rechtsonder, langzaam verdwijnend. Voor het Academiegebouw werden er brilletjes uitgedeeld, gestoken in een Lustrum-jasje. Om kwart voor 11 heb ik een lezing bijgewoond over de planeet Venus zelf. Deze wonderschone planeet is een zusterplaneet van de Aarde. Verder waren er lezingen vanaf vanochtend 8.00u. O.a. over Venus in de kunst, literatuur en popmuziek.

Vriend Niels

Mede mogelijk gemaakt door: