Rinze

[Dubbelpost anders wordt de homepage te vol]

[Rechtsstreeks van ATV-forum gehaald, spel- en zinsopbouwfouten zijn niet voor mijn rekening]

Hoe interpreteren we vrijheid van meningsuiting?

Er worden nogal eens wat provocerende, kwetsende en lasterende uitspraken gedaan over christenen, moslims; mensen die een religie aanhangen. Dit leidt soms tot escalaties. Denk aan de spotprenten over Mohammed die bij menig moslim leidde tot opstand.

Hoe staan we tegenover het recht om mensen te beledigen binnen de grenzen van de wet?
Het vrije woord is een van de krachtigste kenmerken van onze samenleving. Maar moet het recht tot vrijheidsuiting niet veel meer gehinderd worden? Als je het tegenhoudt komt immers de totale vrijheid van meningsuiting in het geding. En aangezien men in Nederland niet (meer) uitgaat van christelijke normen en waarden, moeten we het misschien maar op de koop toenemen dat mensen er misbruik maken van het recht van vrijheidsuiting.

Artikel 147 van ons wetboek van Strafrecht stelt, dat een ieder zich in het openbaar, op mondelinge of schriftelijke wijze of door afbeelding die smalende godslasteringen op voor godsdienstige gevoelens krenkende wijze uitlaat, gestraft wordt.

Hoe gaan we met dit vraagstuk om?

Op 17 maart zal hierop een antwoord gegeven worden door de ervaren Tweede Kamer politicus Bas van der Vlies.

Locatie: Noorder-kerk te Groningen

U bent vanaf 19:30 welkom voor koffie en 20:00 zal de lezing beginnen.

Namens de Openbare Vergadering commissie, ATV

note: lees het artikel eens van Bas van der Vlies in de ELSEVIER (8, 25 februari 2006)

Na de lezing is de ATV/GSV soos geopend.

Koning David

Hoewel Ria Beckers van wijlen de PPR ooit eens zei dat Bas een hoog knuffelgehalte had, vind ik hem nou niet de meest geschikte persoon om over dit onderwerp te praten, omdat Bas en zijn mannenbroeders er theocratische standpunten op na houden.

Verder wel een leuke stunt van ATV om hem uit te nodigen! Ik probeer ook te komen.

Koning David schreef: [...]dat Bas een hoog knuffelgehalte had, vind ik hem nou niet de meest geschikte persoon om over dit onderwerp te praten[...]

Ik denk dat je prima met Bas het kunt hebben over knuffelen.

Knuffelen voor het huwelijk, de bedoeling?

Waarom valt dit nu samen met de verbroederingsborrel in Enschede! Kunnen die Twentenaren niet naar de Noorderkerk komen!?

´t is op een zaterdag!
dat is toch ook geen dag voor een lezing... helaas, dan ben ik er niet. Het wordt denk ik heel interessant, dat hij het over vrijheid van meningsuiting gaat hebben...

Bij mijn weten valt het op een vrijdag...

Overigens is 't misschien leuk om te weten dat in het algemeen en bij de eenheid vermaak in het bijzonder, heel anders overkomt dan op tv ;).

Carloz schreef: Bij mijn weten valt het op een vrijdag..

oh ik zie ´t, ik weet ook niet waarom ik dacht dat de wisselingshv de 15e zou zijn

Koning David schreef: Hoewel Ria Beckers van wijlen de PPR ooit eens zei dat Bas een hoog knuffelgehalte had, vind ik hem nou niet de meest geschikte persoon om over dit onderwerp te praten, omdat Bas en zijn mannenbroeders er theocratische standpunten op na houden. Verder wel een leuke stunt van ATV om hem uit te nodigen! Ik probeer ook te komen.

Bas van der Vlies wordt genoemd als kenner van staatsrecht, en de discussie van die cartoons schuift toch op naar de vraag of de vrijheid van meningsuiting (het recht daarop) absoluut moet worden genomen (Wilders en Ayaan), of juist niet. Daarbij verwijs ik naar de zg. komma van Rouvoet, een tijdje geleden gesteld bij programma Buitenhof.

Verder heeft Bas zich ook uitgelaten hierover in elsevier, maar dat is al genoemd.

Ik hoop dat velen van jullie komen, zou hartstikke leuk zijn!

ps: toegang is gratis

Koning David

Natuurlijk kom. Gelukkig zijn er nog lezingen die gratis zijn.

Inderdaad, vanavond is het zover!

En het was tof, ATV bedankt!

en Bas natuurlijk ook!