Knapzak

Truth or Dare

Schitterend ongeluk of intelligent ontwerp. Geloven en weten. Waarheid of uitdaging.

Truth or Dare, een congres over wetenschap en geloven. Hoeveel geloof vereist het bedrijven van wetenschap? Hoe gelovig zijn wetenschappers. Maar ook, hoe wetenschappelijk is geloven? Spreek je uit! Kom je mening vormen óf aanscherpen.

Meld je aan op de site

Neem vooral ook je studievrienden mee! Truth or Dare richt zich namelijk op zowel christelijke als niet-christelijke studenten. Het congres geeft een stevige basis voor een goed gesprek.

Naast sprekers als prof. dr. Cees Dekker, drs. Ben Hobrink en prof. dr. Willem J. Ouweneel een afsluitend debat tussen atheïst drs. Floris van den Berg en theïst prof. dr. René van Woudenberg over de vraag: Bestaat God?

Zaterdag 22 april, 10u – 17u
Tentamenhal Zernike
Entree € 12,50 (incl. lunch, koffie/thee)

check ook (de muziek van) het promofilmpje!

Gromm, k kan niet. Maar t is volgens mij wel een aanrader om heen te gaan.

De congres-organisatie is nog op zoek naar mensen die met de promotie willen helpen. Bijvoorbeeld flyeren op je faculteit en/of een promofilm laten zien voorafgaand aan colleges / je eigen college.

Ook voor de dag zelf is praktische hulp welkom qua catering, zaal inrichting, inschrijving etc.

Interesse? mail me dan ff. (zie profiel)

als ik die literatuur en artikelen doorkijk is t wel erg christelijk georiënteerd.. komen er ook nog evolutionisten behalve die van der berg?

2 dingen:

  • Het idee van dit congres is nu juist dat christen-wetenschappers zich uitspreken. Dat andere geluid horen we nu al ruim een eeuw! Neemt niet weg dat de microfoons gedurende de congresdag open zijn voor iedere criticus, dus alle 'richtingen' kunnen hun invloed laten gelden.

  • Er zijn evolutionisten benaderd, maar die konden niet of wilden niet. Laat het duidelijk zijn: de congresorganisatie is niet tegen evolutie. Het congres draait vooral om de vraag: biedt deze theorie een afdoende verklaring voor alle aspecten rondom ons ontstaan?

edit:
evolutie / ID / schepping vormt overigens maar 1 aspect van de dag. Het congres draait om bredere vragen: kan een intellectueel / moderne wetenschapper christen zijn?; hoe religieus zijn wetenschappers?

Jullie gebruiken ook opvangteams, dus je kan er niet onder uit dat jullie een christelijke orientatie gebruiken.
Een van de redenen dat de gezamenlijke OCSG OV niet met het congres in zee is gegaan.

Er zijn geen opvangteams (wat dat ook moge zijn). Daar zijn ook nooit plannen voor geweest. De sprekers zijn wetenschappers en zij staan garant voor de wetenschappelijke inhoud.

Er is wat anders gezegd tijdens de vergaderingen die ik met de organisatoren heb gehad (samen met OCSG bestuur, OV leden en VBG).

Maar doet er ook niet zoveel toe.. Wens je veel succes.

Koning David
Loewie schreef: Er zijn geen opvangteams (wat dat ook moge zijn). Daar zijn ook nooit plannen voor geweest. De sprekers zijn wetenschappers en zij staan garant voor de wetenschappelijke inhoud.
Wanneer wint Ben Hobrink nu eindelijk de nobelprijs met zijn baanbrekende resultaten op het gebied van geloof en biologie en staan er allemaal artikelen van hem in Nature? :roll: De reden waarom ik dit festijn ga missen heeft niet eens zo zeer te maken met het pseudowetenschappelijke denkniveau van sommige van de sprekers, maar vooral met de belachelijke toegangsprijs van 12,50 euro. Ik ben bang dat vooral daarom de conferentie (net als zo vele andere) een evangelicaal-christelijk onderonsje blijft. Een open discussie voer je ergens anders.
Marnix schreef: Er is wat anders gezegd tijdens de vergaderingen die ik met de organisatoren heb gehad (samen met OCSG bestuur, OV leden en VBG). Maar doet er ook niet zoveel toe.. Wens je veel succes.

Beste Marnix laten we alsjeblieft achterwege. Wij organiseren een eigen lezing en het congres ook. Het lijkt me onwenselijk om hier verder op in te gaan.

Misschien ga ik wel naar het congres.

Koning David

Toch ben ik nu wel een beetje nieuwsgierig geworden naar hoe de vork nu precies in de steel zit. Marnix zal dit denk ik niet zo maar allemaal beweren. Misschien wil de OVcie bij monde van Kars wat meer helderheid verschaffen. Het is toch geen verkapte evangelisatieactiviteit?

Kijk en oordeel zelf. Dit wordt niet gezamenlijk met de OV-cie gedaan, ik voel me dan ook absoluut geroepen om hier iets over te zeggen.

Ik kan alleen zeggen dat het interessante sprekers zijn. Zelfs als je het teveel christelijk vind dan nog kan je met dit voorbehoud een congres bezoeken.

Eén op de twaalf Nederlanders heeft de ‘Da Vinci Code’ van Dan Brown gelezen. Dit boek maakt van Jezus’ godheid en het gezag van de Bijbel een karikatuur. Wat is jouw boodschap aan de lezers?

Onze samenleving heeft algemeen geaccepteerd dat de Bijbel is ingehaald door de moderne wetenschap. Durf jij nog te verdedigen dat Noach al die dieren in zijn houten boot kreeg? Of dat er een Schepper bestaat, terwijl dat nou juist volgens de evolutietheorie niet meer nodig is?

Wat moeten we eigenlijk nog met Jezus’ opdracht om God niet alleen met hart en ziel, maar ook met het heel ons verstand lief te hebben? Betekent geloven in de 21ste eeuw niet domweg dat je je brein bij de kerkdeur achterlaat?

Deze vragen komen aan bod op Truth or Dare, hét congres over geloof en wetenschap.

Kijk voor meer informatie en opgave op www.truth-or-dare.nl

Koning David

Uit dit evangelisatiepraatje en dichotomie-denken blijkt weer heel duidelijk dat het hier niet gaat om een eerlijke open discussie.

Loewie schreef: De congres-organisatie is nog op zoek naar mensen die met de promotie willen helpen. Bijvoorbeeld flyeren op je faculteit en/of een promofilm laten zien voorafgaand aan colleges / je eigen college. Ook voor de dag zelf is praktische hulp welkom qua catering, zaal inrichting, inschrijving etc. Interesse? mail me dan ff. (zie profiel)

Ik wil wel een promofilmpje laten zien. Als het een beetje druk is kijken er dan zo'n 500 rechten studenten naar, dus dat is wel effectief reclame maken. Loewie, je emailadres zag ik niet bij je profiel staan, dus vandaar deze post.

Louwrensw AT yahoo.com

That's me. Maar liever louwrens AT hotmail.com

@Klei:

Koning David
Nederland is allang bekend met wetenschappelijke 'antwoorden' vanuit atheïstische en evolutionistische paradigma's. Wetenschappers met een dergelijke oriëntatie hebben reeds een podium. Darwin is zogezegd al ruim een eeuw aan het woord. Het is nu tijd voor christenwetenschappers om zich (eindelijk) uit te spreken en een nieuw geluid te laten horen. Uiteraard zullen ze zich daarbij aan alle wetenschappelijke spelregels houden. Overigens zijn er tijdens de congresdag 'open microfoons' zodat een ieder zijn eigen (wetenschappelijke) geluid volop kan laten horen.
Wat een onzin. 100 jaar geleden was er ook al kritiek op Darwin vanuit christelijke hoek. De ID-theorie is oude wijn in nieuwe zakken. Dit congres is net zo 'onpartijdig' als het door CV-Koers belegde congres over de gaven van de Geest, waar ook alleen de voorstanders aan het woord kwamen. Op kritische geesten zit tegenwoordig niemand in christelijk Nederland meer te wachten.

Zeg Klei, wat wil jij nou eigenlijk?

Koning David

De wetenschapper Cees Dekker vind het in ieder geval niet zo fijn dat men zo met hem aan de haal is gegaan is geen ID-hanger. Zie: http://www.nd.nl/Document.aspx?document ... l&id=71090

Het artikel Bouwsteen of Brokstuk dat vandaag ook in de krant staat: http://www.nd.nl/Document.aspx?document ... l&id=71053 en waar flink reclame wordt gemaakt voor de conferentie is wel interessant omdat het zo vooringenomen is. Evolutieaanhangers worden bestempeld als vrijzinnigen en de pseudowetenschappelijke ID-theorie wordt niet gezien als een gematigde vorm van het fundamentalistische creationisme, maar als een gevaarlijke stap in de richting van de evolutietheorie. En alle mensen die aan het woord komen zijn creationisten.