Jackhals

Mijn ouders en Machteld hebben ADSL via een usb modem. Hier wil ik een wireless router tussen zetten.
ADSL gaat via de telefoonlijn naar een splitter. Deze splitter gaat vervolgens naar een modem. Moet de lijn van de splitter naar mijn wifi modem of eerst nog via het ADSL modem? In het eerste geval krijg ik geen signaal en via de 2e weg heb ik volgens mij nogal een omweg omdat het ADSL modem per se op een PC moet zijn aangesloten. Ik heb via de 2e manier inmiddels contact gekregen, dat wil zeggen, ik kan de router configureren en andere computers zien. Internet kan ik echter niet krijgen op de laptops wel op de PC.
Heeft iemand ervaring hiermee, moet ik de ADSL inbelverbinding ook op de laptops instellen, zoniet, wat zijn de correcte WAN instellingen (PPPoE bijvoorbeeld of toch dynamisch IP).

Ik heb hier niet heel veel verstand van, maar ik weet dat bij mijn ouders de wireless router ook als modem functioneert. In principe zou het in jouw geval mogelijk moeten zijn om de usb-modem achterwege te laten. De wireless DSL-router is gewoon een modem, maar dan wel eentje met meerder uitgangen/signalen.

In het geval van een usb-modem komt het signaal de computer binnen via een -hoe verrassend- usb-poort, terwijl via een 'gewone' DSL-modem zoals jouw wifi-modem, het signaal de computer binnen komt via de netwerkaansluiting op de computer. Daarvoor moet je netwerkkaart dus goed geïnstalleerd zijn. Misschien kun je proberen om de netwerkkaarten opnieuw te installeren of anders te configureren. Voor dat laatste moet je dus wel per computer een LAN-verbinding geïnstalleerd hebben.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, maar ik ben dus absoluut geen expert op dit gebied...

Als je eerst het Wifi gebeuren achterwege laat, en je een compu met kabel verbindt met het modem (ervanuitgaande dat dat kan, maar dat zou ik me goed kunnen voorstellen). Wat voor ipadres krijg je dan? Krijg je dan een extern ipadres, of iets interns? (het laatste, dus intern begint vaak met 192.x.x.x of met 10.x.x.x (x is uiteraard een getal).

Zorg dat je met beide apparaten (dus met zowel je router als met je wifi apparaat (wat bij jou dus kennelijk gescheiden is)) op hetzelfde netwerk zit, dus beide op bijv. 192.x.x.x of beide op 10.x.x.x

En! zorg dat er 1 van die beide kastjes fungeert als DHCP server (ervanuitgaande dat ze beide als intern netwerk fungeren). Stel in dat geval DHCP alleen in bij het modem. DHCP betekent dat dàt apparaat (waar DHCP is ingechakeld), ipadressen uitdeelt op het netwerk. Je wilt niet dat dat door 2 apparaten in 1 netwerk gebeurt (dat gaat mis).

Tijd om te slapen nu, 't is hier morgen half 11 kerk ;).

Mocht het niet lukken, vertel dan ff wat je krijgt als je met draad je computer verbindt aan het modem (wifi dus eerst ff weglaten). Wat voor ipadres krijg je dan op de computer met internet? Als je me dat zegt, kan ik je iets meer zeggen over hoe e.e.a. inelkaar steekt. Waarschijnlijk is bovenstaand beschrevene het geval.

Voor de duidelijkheid: de opstelling wordt:

ADSL modem (met telefoonkabel erin vanaf de splitter), dan ik neem aan een cross cable naar het wifi modem (dus geen gewone utp kabel), en dan vanaf het wifi ding, DHCP aan op het modem, uit op het wifi ding, en dan via wifi komt als 't goed is (en als je in 't zelfde netwerk zit), een ipadres toegewezen van 't modem, dóór het wifi apparaat heen naar je client-computer.

Je moet het modem niet instellen op ppoe maar op ppoa (ppp over ATM) De VPI moet waarschijnlijk op 8.48 staan. IP adres van de modem is vermoedelijk 10.0.0.138.

Het is het weekend niet gelukt helaas. Ik was op een gegeven moment zover dat ik zelfs de internet gateway zag staan, en die dus hoogstwaarschijnlijk ook kon pingen.
Gister bij Machteld het zelfde gezeur gehad. Daar lukte het niet eens om via een cross-over kabel netwerk te maken tussen 2 computers en vervolgens het ADSL te delen. Bij een kabel (router) kun je gewoon lekker DHCP aan zetten en klaar ben ik, bij ADSL moet je echter handmatig statische IP adressen invullen, heel irritant. Uiteindelijk toch gelukt. Na alles geprobeerd te hebben kon ik de internet gateway zien, maar nog niet Internetten. Primair en Secundair DNS van Wannadoo opgezocht en ingevuld en klaar was Kees alweer. Weer veel geleerd, Carloz nog bedankt voor je ping tips van afgelopen weekend.

Dus alles werkt nu?

ja, ik moet bij mijn ouders waarschijnlijk dezelfde truc toepasse, daar kom ik alleen de komende paar weken niet meer.

Cool dat 't allemaal gelukt is. Kan ik vanaf nu gaan gebruiken als argument:

"sjonge, snap je het nu nóg niet?? ik heb 't zelfs Meijer uit kunnen leggen!!" :D

Begrijp ik het trouwens nu goed dat je het zo hebt?

ADSL usb modem (internet komt binnen). Dat gaat naar je hoofdcomputer (winxp). Daar heb je op je hoofdcomputer op 'netwerkverbindingen' verbinding 1 (die van het internet) een extern ipadres (dus niet 192.x.x.x) maar (wat was het?) 82.x.x.x o.i.d. en vervolgens via de ándere LAN verbinding van je hoofdpc naar je wifibox een crosscable, en van je wifibox utp cables, en dan op je compu's die via utp kabel verbonden zijn op je wifibox bij LAN-verbindingen een statisch ipadres ingesteld?

(kortgezegd: op elke computer die je instelt op je wifibox, moet je op die computer handmatig de interne ipadressen (192.x.x.x) invoeren?

Dat kan vast ook anders. Je kunt denk ik (omdat je modem niet gelijk ook als roouter werkt), DHCP aanzetten op je hoofdcomputer op die lanverbinding, óf als je dat makkelijker vindt, kan DHCP ook aangezet worden op de Wifibox. Dat zou ik logischer vinden.

Je kabels blijven dan liggen...

  • je stelt in je wifibox (ik neem aan dat je daar ook een admin voor hebt) in dat DHCP aan staat.
  • Vervolgens zet je eerst op je hoofdcomputer je LAN verbinding (van de crosscalbe) niet meer op 'statisch ipadres ontvangen' maar op automatisch (ipadres en dns, alles weer naar automatisch).
  • Voor je client computers (die met utp kabel aan je wifibox hangen) geldt dat je ook alles bij lanverbinding op automatisch moet zetten, zodat de wifibox op die 2 compu's (hoofd en client) een ipadres uitdeelt...

-> Je moet dan weer kunnen pingen met je hoofdcomp naar je client computer

Vervolgens zul je in de wifibox én waarschijnlijk in de lanverbinding van je hoofdcomputer e.e.a. moeten instellen met DNS servers; dat zou je ff weer moeten testen (k weet dat ook nooit heel precies uit m'n hoofd)...

En dan moet 't internet werken op zowel de hoofd als de clientcomputers, en de eventuele wifi (draadloze) computers.

Ik vind 't persoonlijk altijd irri als je ipadresinstellingen op je clientcomputer niet via dhcp krijgt. Dan moet je (als je eens herinstalleert), de instellingen goed onthouden. Idem voor als je er eens een pc aanvast knupt.

Tipje: zorg wel dat áls je hiermee aan de slag zou gaan, dat je precies weet hoe alles stond (dat je 't sowieso weer werkend krijgt).
Tipje 2: ik begreep dat je bij je ouders ook dergelijke trucks moest uithalen. Daarbij dit: Het kán zijn, dat je modem ook als router werkt. Dan krijg je bij een directe aansluiting van je modem naar je pc, geen extern adres (bijv. 82.x.x.x), maar óf 192.x.x.x óf 10.x.x.x óf 72.x.x.x) Volgens mij zijn die netwerkranges alleen voor interne netwerken, de rest is volgens mij per definitie extern. In het geval je bij zo'n aansluiting gelijk een intern ipadres krijgt, kun je bij de verbindinng van je internet lijn (bij lanverbindingen op die computer) kijken wat de gateway daar is, en dan weet je dat je modem op dat ipadres werkt. Als je dan via zo'n hoofdpc een andere pc aansluit, moet je weer in 't zelfde interne netwerk komen (zou in principe automatisch moeten kunnen gaan), en moet je kunnen pingen met dat apparaat (modem/router).