C.S.F.R. Groningen

Het eerste halfjaar zal er een lezingenserie plaatsvinden op ons dispuut over 'Visies op de eindtijd'. De lezing van komende dinsdag is de derde lezing binnen dit thema. Zoals de flyer u vertelt, zal het gaan over de leer van het Duizendjarig Rijk. U bent van harte welkom om deze lezing bij te wonen.

De maaltijd is helaas weer alleen voor leden. Rond 20.00 bent u van harte welkom om te beginnen met een bakje koffie.

JaarThemaCommissie

Herbsgarden

Een echte christenfundamentalist, leuk! Om een beeld te geven:

  • Meneer ter Velde noemt klimaatverandering ‘bedrog’ en de massale aandacht ervoor ‘een prelude op de komende verschijning van de Antichrist op het wereldtoneel’. Op de jaarlijkse toogdag van Het Zoeklicht, het tijdschrift waarvan Ter Velde hoofdredacteur is, wist een goed ingelichte spreker het publiek te vertellen dat 'de antichrist op dezelfde manier te werk zal gaan als Al Gore en alle camera’s op zich gevestigd zal weten'.

  • is trouwens echt een kwaliteitsblad. Zo legt meneer Ter Velde er in hele genuanceerde uit wat er ook alweer gebeurde nadat Joden zich in Palestina vestigden:
    'Uit de omliggende Arabische landen kwamen arme Arabieren die hoopten bij de Joden werk te vinden. Toen dit niet lukte, probeerden ze in hun levensonderhoud te voorzien door het vee van de Joden te stelen! De Arabieren waren in de Tweede Wereldoorlog tegen de geallieerden. De Joden hebben o.a. voor de geallieerden gespioneerd, waarbij Moshe Dayan zijn rechteroog verloor!'

  • Dat in de Opwekkingsbundel liednummer 666 wordt overslagen vindt hij geen bijgeloof, maar een volkomen begrijpelijke en goede keuze. 'Toen ik nog een tv-programma presenteerde, was er op een gegeven moment sprake van dat het telefoonnummer van de nazorgafdeling zou gaan beginnen met 666. Dat heb ik niet geaccepteerd. Toen heeft de PTT een ander telefoonnummer aangeleverd. Ik bedoel: we hebben het over het getal van de antichrist, dat wil je toch niet in je telefoonnummer hebben?'

  • Als ik het goed heb zag hij 11 september destijds ook als de letterlijke vervulling van een serie teksten uit Openbaringen.

Soms schrijft Ter Velde ook best interessante stukjes over het chiliasme, natuurlijk. En hij wil ongetwijfeld alleen maar een goede christen zijn, bedoelt alles wat hij zegt vast goed en neemt de bijbel gewoon heel serieus, maar toch.

Interesant onderwerp!

Herbsgarden,

meneer ter Velde neemt gewoon de waarschuwing uit de bijbel (openbaring) serieus dat we als christenen moeten letten op de tekenen van de (eind)tijd. Daarbij is de ongekende aandacht voor de milieuhype best bijzonder te noemen. Het heeft een soort kosmopolitisch eenheidsdenken tot gevolg en wetenschappers die er anders over denken worden doodgezwegen. Bovendien is het klimaat gewoon principieel onvoorspelbaar en wordt er gejoemeld met cijfers en statistieken.

Je suggereert dat wat er in Het Zoeklicht over Israël staat onzin is, maar hoe kom je daarbij? Het is natuurlijk maar een deel van het verhaal maar daarom nog niet onjuist.

Dat liednummer 666 wordt overgeslagen lijkt me ook een goede zaak. Jij vindt dat bijgeloof, maar er staat expliciet in de bijbel dat dit het getal van de duivel is.

Off-topic: je scheurt pagina 666 van het OT toch ook niet uit je bijbel?
Ik kan me indenken dat je voorzichtig moet zijn met het getal 666, maar als ik onderstaand vers zo lees zie ik niet zo'n gevaar in het doortellen van 665 naar 666 in boeken ed.

Hier komt het aan op wijsheid. Laat ieder die inzicht heeft het getal van het beest ontcijferen; er wordt een mens mee aangeduid. Het getal is zeshonderdzesenzestig. (Openb. 13:18 )
Herbsgarden

Bedankt voor je reactie Fop! Even wat puntjes.

fopschipper schreef: meneer ter Velde neemt gewoon de waarschuwing uit de bijbel (openbaring) serieus dat we als christenen moeten letten op de tekenen van de (eind)tijd.

Nee, dit doet hij verre van 'gewoon', hij slaat door. Neem zijn kritiek op Al Gore. In plaats dat meneer Ter Velde zegt: 'Ik geloof niet dat het echt zo'n vaart zal lopen met het klimaat, maar aangezien Al Gore bijna dezelfde opdracht aan de mens geeft als God aan Adam - 'zorg goed voor de aarde' - wens ik hem het allerbeste', maken Feike en zijn vrienden hun publiek bang met vergelijkingen tussen deze goedaardige milieufreak en de toch beduidend minder vriendelijke Lucifer. Bovendien wordt door dit soort uitspraken onnodig afstand gecreeerd tussen mensen die zich beschouwen als oprechte christenen en de boze buitenwereld - ditmaal vertegenwoordigd door milieuliefhebber - terwijl aandacht voor de natuur en de verdorvenheid van de mens juist zo'n leuk punt is dat ze gemeen hebben.

fopschipper schreef: Daarbij is de ongekende aandacht voor de milieuhype best bijzonder te noemen. Het heeft een soort kosmopolitisch eenheidsdenken tot gevolg en wetenschappers die er anders over denken worden doodgezwegen. Bovendien is het klimaat gewoon principieel onvoorspelbaar en wordt er gejoemeld met cijfers en statistieken.

En dús is het niet meer dan logisch om gelijkenissen te trekken tussen Satan en mensen die waarschuwen dat we toch iets beter met de aarde/Gods schepping om moeten gaan?
Overigens is het niet waar dat andersdenkenden op dit punt worden doodgezwegen. Zomaar wat bewijzen van het , , de en nog een keer het [url=http://www.nrc.nl/dossiers/energie_en_milieu/opinie/article90824.ece/Partijdig_nieuws_over_klimaatverandering[/url]NRC[/url]. Ze krijgen wel minder aandacht, dat geef ik toe. Maar dit komt ook grotendeels door ons, het publiek. Wij zappen weg als er minder spannende dingen op tv komen en dus besteden de media er minder aandacht aan. Dat is niet goed, maar ook niet onbegrijpelijk.

fopschipper schreef: Je suggereert dat wat er in Het Zoeklicht over Israël staat onzin is, maar hoe kom je daarbij? Het is natuurlijk maar een deel van het verhaal maar daarom nog niet onjuist.

Hoezo suggereer ik dat? Ik suggereer dat Het Zoeklicht geen kwaliteitsblad is, aangezien ze die ongenuanceerde meuk publiceren waarmee Ter Velde zijn papier besmeurt. Ik geloof heus niet dat de Arabieren zulke lieverdjes zijn, maar ook niet dat Israelieten zo goed zijn als Ter Velde wil doen geloven. Ook Arabieren waren volgens Hitler een verderfelijk ras en dat Moshe Dayan een oog verloor terwijl hij door het sleutelgat zat te gluren, betekent nog niet dat Israel altijd zo wijs heeft gehandeld.

Als je vrede wilt, moet je niet met je vrienden praten, maar met je vijanden, zei Moshe Dayan eens. Maar dat heeft Ter Velde zeker net gemist.

(Overigens stal Dayan archeologische vondsten en had hij een enorme collectie aan vondsten uit illegale opgravingen die zijn vrouw na zijn dood voor een miljoen dollar verkocht. Maar dat zegt toch geen reet over de Israelieten of over Frederik Boersema?)

fopschipper schreef: Dat liednummer 666 wordt overgeslagen lijkt me ook een goede zaak. Jij vindt dat bijgeloof, maar er staat expliciet in de bijbel dat dit het getal van de duivel is.

En als er bij had gestaan dat z'n kleur blauw was had dit forum een andere kleur moeten hebben? Voor de duidelijkheid: ik vind het prima als mensen op een pietluttig punt als dit doorslaan in hun overtuiging, maar niet als je doorslaat ten koste van andere mensen en helemaal niet als je zo'n ontzettend goede christen bent dat je die mensen ook nog eens gaat zwartmaken.

N.B. Steendam

Jammer dat het op dinsdag is. Iemand die er wel heen gaat? Ik zou een eventuele samenvatting met interesse lezen...(hinthint)