Henrique

Op woensdag 13 december heeft de Studentenvereniging voor Internationale Betrekkingen (SIB-Groningen), in samenwerking met het dispuut Yir' at 'Adonay van het CSFR, André Rouvoet te gast!
De lijsttrekker van de Christen Unie zal in debat gaan met Joyce Haarbrink, lid EU-werkgroep religie en politiek. In dit debat zal religie in de politiek centraal staan. Vragen als 'is neutrale politiek mogelijk', 'hadden de christelijke wortels van Europa in de Europese Grondwet gemoeten' en 'mag religie politieke standpunten bepalen' zullen aan de orde komen in dit pittige debat, dat onder leiding staat van Dhr. van den Assem.
Dus heb je een brandende vraag voor André Rouvoet of Joyce Haarbrink, of wil je meer weten over religie en politiek, kom dan naar dit debat!

Het debat vindt plaats op woensdag 13 december om 20.00 uur in de Aula van het Academiegebouw.

Lijkt me wel wat..idee voor facgroep?

ja, heb je geen mail gehad??

Vriend Niels

Waarom heeft het CSFR trouwens niet Bas vd Vlies geregeld?

Koning David

Wees maar een beetje kritisch tegenover Rouvoet. Ik weet niet wie het NRC-Handelsblad of de Trouw leest maar Rouvoet heeft een boek aanbevolen van een zekere Pieter Bos, die tegen democratie is. Elsbeth Etty was hier woedend over. Rouvoet kan misschien voor een christelijke studentenverenginig een lang verhaal houden over waarom politiek niet neutraal is, dat het publieke terrein christelijk zou moeten zijn en dat je als christen daarom ChristenUnie moet stemmen, maar iemand moet maar eens recht op de man af vragen hoe democratisch de CU eigenlijk is.

Zie: http://www.trouw.nl/deverdieping/religi ... h_boek_aan

Nou Koning David, als je dat artikel goed leest is er weinig verrassing of verontwaardiging aan, alleen als je dat heel erg graag wilt. Het is toch logisch dat Bos de macht aan God wil geven en niet aan mensen die geniegd zijn tot alle kwaad. En Rouvoet geeft aan juist het democratisch systeem aan te hangen. Wat wil je nog meer. Het is hoogstens een beetje onverstandig of misschien ijdel van Rouvoet geweest en dat is alles.

Allemaal komen, niet voor rouvoet, maar voor de gespreksleider van den Assem, wat een held is dat.

Koning David
Pieternel schreef: Nou Koning David, als je dat artikel goed leest is er weinig verrassing of verontwaardiging aan, alleen als je dat heel erg graag wilt. Het is toch logisch dat Bos de macht aan God wil geven en niet aan mensen die geniegd zijn tot alle kwaad. En Rouvoet geeft aan juist het democratisch systeem aan te hangen. Wat wil je nog meer. Het is hoogstens een beetje onverstandig of misschien ijdel van Rouvoet geweest en dat is alles.
Onverstandig is het zeker. Ik weet niet of Rouvoet ijdel is. Volgens mij ging het vooral om stemmen winnen uit al die evangelische groepen. Als ik het artikel leest maak ik daar uit op dat Bos een fundamentalist is die een geestelijke oorlog (zo'n mooie Ouweneel-term) wil voeren tegen homobasrs, vrijmetselaars en coffeeshops. Ik vind dit fundamentalistisch, militant en gevaarlijk. Maar ja, de ChristenUnie krijgt veel stemmen uit deze hoek (een belangrijke reden waarom ze mijn stem niet krijgen). 2 nieuwe kamerleden zijn ook evangelisch (hoewel ik vermoed dat ze wat nuchterder zijn dan Pieter Bos maar dat moet uiteraard nog blijken). Als de ChristenUnie in de regering komt (en misschien gebeurt dat) dan moet de partij ondubbelzinnig afscheid nemen van dit soort geneuzel.
Koning David

Het geluk wil dat woensdag in Groningen ben vanwege een afspraak met een van mijn begeleiders. Wie niet alleen Rouvoet aan de tand wil voelen maar ook mij wil zien moet zeker naar dat debat komen.

ja, allemaal komen! :D

Koning David schreef: Onverstandig is het zeker. Ik weet niet of Rouvoet ijdel is. Volgens mij ging het vooral om stemmen winnen uit al die evangelische groepen. Als ik het artikel leest maak ik daar uit op dat Bos een fundamentalist is die een geestelijke oorlog (zo'n mooie Ouweneel-term) wil voeren tegen homobasrs, vrijmetselaars en coffeeshops. Ik vind dit fundamentalistisch, militant en gevaarlijk. Maar ja, de ChristenUnie krijgt veel stemmen uit deze hoek (een belangrijke reden waarom ze mijn stem niet krijgen). 2 nieuwe kamerleden zijn ook evangelisch (hoewel ik vermoed dat ze wat nuchterder zijn dan Pieter Bos maar dat moet uiteraard nog blijken). Als de ChristenUnie in de regering komt (en misschien gebeurt dat) dan moet de partij ondubbelzinnig afscheid nemen van dit soort geneuzel.

Even over die geestelijke oorlog: hoe verwacht je dat die in de christenuniepolitiek tot uiting komt? Het is geestelijke oorlog: Bos wil alleen door te bidden er tegen strijden en dat klinkt in mij oren niet zo gevaarlijk. Als het lukt, betekent dat alleen dat ze gelijk hebben en als het niet lukt maakt het ook niet uit.

En ik vind het geen goede reden om niet op de CU te stemmen alleen omdat anderen die jij niet leuk vindt dat ook doen. Hoe weet jij nou precies wat voor absurde verwrongen mensen er allemaal op andere politieke partijen stemmen? Jij zou toch ook het evenwicht mooi in stand houden met je stem? Nu laat je ons alleen met de neuzelaars!

Koning David

Het gaat er mij om dat de ChristenUnie wel zegt voor democratie te zijn, maar als het puntje bij paaltje komt de partij hier toch dubbelzinnig over is. Rouvoet beveelt een boek uit evangelische hoek aan dat tegen democratie is, en vol staat met complottheorieën tegen katholieken en homo's. Een partijleider die over zo'n boek zegt dat het waardevolle inzichten heeft over de verhouding tussen kerk en staat, krijgt mijn stem niet. Ook niet als het Balkenende of Halsema zou zijn.

http://www.servingthenations.org/booktnl.htm

Als je deze recensie klinkt het alweer heel anders dan wanneer Koert van der Velde hier iets over schrijft..

Koning David

Dit is geen recensie maar het aanprijzen van het boek door de auteur zelf. Serving the nations is zijn website. Op die manier kan ik mijn boeken straks ook op mijn weblog recenseren. Als iemand dan een kritische recensie schrijft geeft Sabine een linkje naar mijn weblog.

Koning David
Talkshow met gasten uit de wereld van de politiek, cultuur, media, wetenschap en geloof. Boeiende en diepgravende gesprekken over verantwoordelijkheden, zingeving en beleid. Verrassende confrontaties en uitdagende interviews aan tafel. Elsbeth Etty, journaliste en bijzonder hoogleraar Literaire Kritiek aan de VU, is te gast. Onlangs sprak zij zich in haar NRC-column uit tegen eventuele regeringsdeelname van de ChristenUnie. Volgens Etty is deze partij ondemocratisch. Tevens vergelijkt zij de ChristenUnie met de Taliban, Hezbollah en de Ayatollahs in Iran. Andries Knevel vraagt Etty naar haar motivatie voor deze 'bashing' en bevraagt haar op haar pleidooi voor de afschaffing van het bijzonder onderwijs. Gesprek met oud-pastoor van Volendam Jan Berkhout en Kruispuntpresentator Leo Fijen. De ouders van de overleden kinderen bij de brand in Volendam vragen om erkenning als slachtoffer. Volgens de oud-pastoor is dat belangrijk voor de verwerking van dit grote verlies. Leo Fijen schreef er een boek over met de titel: 'De ouders van Volendam'. In Het Elfde Uur praten zij over de pijn, het gemis en het verdriet, die de ouders van de overleden kinderen nog steeds ervaren. Meer op deze zender | Meer in dit genre | Uitzending Gemist Terug Nederland 2, 21:10 uur DetailsZender: Datum en tijdstip: 12 december 2006, 21:10-22:00 uur Genre: Informatief Omroep: EO Url: www.eo.nl/hetelfdeuur Bijzonderheden: Teletekst ondertiteld, Breedbeelduitzending Presentatie: Andries Knevel Kijkwekker via SMS Toevoegen aan persoonlijke gids Mail a friend Reageer op dit programma © 2006 AKN Digital Services | Alle rechten voorbehouden

Ik bedoel alleen maar te zeggen dat het handig is om niet alleen dat artikel uit Trouw erbij te slepen maar ook wat verder te kijken dan dat.

Rouvoet heeft spijt van aanbevelen boek Pieter Bos

van onze redactie politiek

DEN HAAG – ChristenUnie-leider Rouvoet komt terug van zijn aanbeveling van het boek De volken geroepen van evangelist Pieter Bos. De gedachten van Bos over de relatie tussen God, staat en volken noemt Rouvoet ,,filosofisch interessant, maar in hun uitwerking niet de mijne’’.

Eind oktober ontving Rouvoet uit handen van Bos, voorman van de organisatie Serving the Nations, de Nederlandse editie van De volken geroepen – een theologie over de volken en hun verlossing. Op de achterflap spreekt de fractievoorzitter onder andere van ,,een verrassende en vernieuwende visie op het klassieke thema van kerk en staat’’.

Sinds twee weken krijgt Rouvoet van diverse kanten het verwijt daarmee een antidemocratisch boek aan te prijzen. In het verlengde daarvan worden vragen opgeworpen over de democratische gezindheid van hemzelf en de ChristenUnie.

Aanleiding is Bos’ stelling dat God een verbond heeft gesloten met een aantal volken. De staatsvorm is in die God-staatrelatie ondergeschikt: ook in landen met een dictator kan een verbond met God bestaan. In dagblad Trouw noemde Bos eerder Zambia als voorbeeld en hij stelde dat een directe Godstaat- relatie zoals hij die in Zambia ziet ,,is te verkiezen boven een democratie waarin niet naar God wordt geluisterd’’.

Dergelijke gedachten brachten NRC-columniste Elsbeth Etty ertoe de ChristenUnie op een lijn te stellen met de Taliban en de ayatollahs in Iran als de partij het belangrijk vindt dat de regering in God gelooft. ,,Want een overheid die kennis draagt van een geopenbaarde waarheid, hoeft zich noch van de volkswil, noch van de mensenrechten iets aan te trekken’’, aldus Etty. In het Nederlands Dagblad van afgelopen zaterdag bestempelde ook historicus Ewout Klei het boek van Bos als antidemocratisch. Hij noemde het ,,onverstandig’’ dat Rouvoet zijn naam eraan heeft verbonden.

Rouvoet zelf zegt nu dat hij niet opnieuw de achterflap van het gewraakte werk zou schrijven. ,,Ik heb dat gedaan zonder de volledige inhoud van het boek te kennen. Ik baseerde mij op een samenvatting van één hoofdstuk. Dat is een fout die ik niet had mogen maken, want een aanbeveling slaat natuurlijk op het hele boek. De eerder verschenen Engelse versie had ik wel in bezit, maar aan het lezen daarvan was ik niet toegekomen.’’ De ChristenUnieleider noemt de gedachten van Bos over de verhouding tussen God en staat en de invloed van het geloof op volken en naties ,,filosofisch interessant’’, maar distantieert zich van de invulling die Bos hieraan in zijn boek geeft. ,,Die gaat mij nogal ver en dat is mijn invulling niet.’’

Rouvoet heeft zich eraan geërgerd dat mensen als Etty en Klei een lijn trekken van zijn aanbeveling van Bos’ boek naar de democratische gezindheid van de ChristenUnie, alsof die partij ook een (ondemocratische) directe relatie tussen God en staat zou voorstaan. ,,Potsierlijk en te gemakkelijk. Laat ik maar helder zijn: de ChristenUnie kiest voor de democratie als regeringsvorm. Maar wel op de manier van Churchill, die democratie de minst slechte regeringsvorm noemde, juist ook omdat er principieel ruimte is voor minderheden. We hebben nooit de democratie verheerlijkt, omdat ook de democratie beperkingen kent. Zo kan democratie dictators als Hitler voortbrengen. Moet je dat dan als democratisch en dus ethisch juist aanvaarden? Dat doet niemand. De uitkomst van het democratisch proces zegt niets over de vraag of iets moreel juist of onjuist is. Democratie is een regeervorm. De norm om elke regeervorm op te beoordelen, is de publieke gerechtigheid.’’

Bron: ND 13 december 2006

Gefeliciteerd, Ewout, met je 'quotering'. Sta je zelf eens tussen aanhalingstekens...

het was tof! was je er niet bij dan heb je wat gemist ;)

helaas was Rouvoet er niet maar niet minder dan Mentko Nap mocht m vervangen! helaas was die joyce niet zo'n goede debater ;) vond ik...

Koning David

Dat is een understatement. Piet Hein Nap daarentegen was voortreffelijk. Als alle CU'ers zo denken als hij dan stem ik ook op de CU. Maar dat zal nog wel een tijdje duren denk ik.