FeestCommissieVGSU

Amicae amicique,

Deze lezing gaat over Christelijk onderwijs. Prof. dr. Miedema zegt het volgende over zijn lezing:

In mijn lezing houd ik een pleidooi voor het recht op levensbeschouwelijke persoonsvorming van alle leerlingen op alle scholen. Een louter op kennisgerichte benadering is in mijn visie niet genoeg. Die vorming dient ook in het gewone curriculum gestalte te krijgen, en niet op facultatieve basis zoals dat nu in het openbaar onderwijs gebeurt met christelijk godsdienstonderwijs, humanistisch vormingsonderwijs, en islamitisch godsdienstonderwijs. Een belangrijk argument voor mijn pleidooi ontleen ik ook aan de sinds februari 2006 wettelijk verplichte burgerschapsvorming voor alle basisscholen en scholen voor voortgezet onderwijs. Daarnaast ondersteunt ook de nadrukkelijke en gewenste aanwezigheid van religie in het publieke domein mijn visie. Ik ga verder na wat mijn visie betekent voor openbare scholen, maar ook voor mono-religieuze ('zuil') scholen. Zouden - zo vraag ik me af - interreligieuze scholen niet het model voor de toekomst kunnen zijn in Nederland als we willen dat leerlingen ook in het onderwijs zo vroeg mogelijk leren levensbeschouwelijk samen te leven?

U bent van harte uitgenodigd!

Met amicale groet,
Tom Dekker
assessor der VGSU

Van de feestcommissie een lezing over christelijk onderwijs, zo'n feestcommissie ontbeert de GSV gelukkig wel =)

TheoSikkema

Klinkt een beetje als onze FUIF. Ben benieuwd waar de afkorting 'Feest' bij de VGSU dan voor staat, Verder hebben we de 14e al een HV, wat natuurlijk veel leuker en interessanter is.

annemarieke

Ik vind het wel een interessant onderwerp, maar ik kan er helaas niet heen. Ik denk dat en de openbare scholen en de mono-religieuze er niet echt voor zijn, in hoeverre het te realiseren is is maar de vraag.

Bedoelt hij nou serieus dat de scholen verschillende religieuze praktijken zouden moeten faciliteren? (of zelfs meer dan dat) Welk doel heeft dat? Ik kan me voorstellen dat je bijv. het Suikerfeest viert om cultureel gezien een religie beter te begrijpen, maar vijf keer bidden richting Mekka als schoolopdracht gaat me iets te ver.

Misschien dat ik het idee even moet laten landen, ik vind het echt een raar idee.

Ben er overigens ook niet bij helaas. Moet mijn proppeschieter richten op het beleid van Senaat Veenhof. Veel plezier iig!

FeestCommissieVGSU

Ik wens jullie een goede beleidsvergadering. De lezing komt auditief beschikbaar, voor wie zowel geïntereseerd is in de lezing als in Senaat Veenhof.

Misschien is het tijd voor een algemene VGSU-account, maar dit heeft ook wel wat. Ik denk dat deze accountnaam een breder publiek trekt.

[meta]

In deze web 2.0 tijd zou ieder zusje gewoon een doorgeefaccount moeten hebben.

[/meta]

Herbsgarden
Prof. dr. Miedema schreef: Zouden - zo vraag ik me af - interreligieuze scholen niet het model voor de toekomst kunnen zijn in Nederland als we willen dat leerlingen ook in het onderwijs zo vroeg mogelijk leren levensbeschouwelijk samen te leven?

Persoonlijk lijkt mij dit geen gek idee. Ik vind het zelf nog steeds jammer dat ik pas als student voor het eerst een moslim sprak. Zelfs in het witte Noorden is dat volgens mij te gek voor woorden. Op interreligieuze scholen zouden kinderen al vroeg meekrijgen dat er bepaalde dingen vaststaan - bijvoorbeeld het feit dat bloemetjes groeien - maar ook dat verschillende mensen op verschillende manieren verklaren wie of wat de bloemetjes uiteindelijk laat groeien. Pietje heeft geleerd dat God dit doet, Sami leerde dat Allah ervoor zorgt en Angeliekje is verteld dat het zomaar gebeurd. Dikke prima.

Maar er zijn er natuurlijk mensen die hun kinderen graag beschermd willen laten opvoeden. Wat ik als nadeel zie - dat kinderen pas laat een veelkleurig, realistisch wereldbeeld krijgen - zien zij als voordeel. Volgens mij is het geen goed idee om een kind op te voeden met zulke grote oogkleppen, maar ik wil andermans ouderlijke vrijheden ook niet beperken zolang zijn bijzondere school niemand beperkt. Natuurlijk, die kinderen worden volgens mij wel beperkt, maar volgens gereformeerde ouders wordt een kind juist beperkt op een interreligieuze school, omdat het daar niet de Ene Ware Leer meekrijgt. Dit meningsverschil hou je en daarom moet je elkaar binnen het huidige Nederlandse model een beetje ruimte geven.

Je kunt ook kiezen voor : scholen moeten zich volgens het Eerste Amandement neutraal opstellen ten opzichte van religies. Zonder een voorkeur te geven aan bepaalde religieus, maar ook zonder vijandigheid. Natuurlijk levert dat ook conflicten op, zoals je kon zien in de tv-serie The West Wing. Hierin wordt de Democratische presidentskandidaat gevraagd of hij voor of tegen de uitleg van Intelligent Design op public schools is. Zijn antwoord is zeker de moeite van het bekijken waard. Is zeg niet dat hij gelijk heeft, maar het is wel interessant.

P.S. Over dit onderwerp werd tijdens het GSV-Lustrum van 2006 trouwens ook een gehouden.
P.P.S. In 2005 is al een wet aangenomen die scholen vanaf 2006 verplicht om leerlingen voor te bereiden op deelname aan de pluriforme samenleving. Meer daarover . Professor Miedema deze wet ook al, maar die wet lijkt mij nog wel een beetje vaag, eerlijk gezegd.

Herbsgarden schreef: Maar er zijn er natuurlijk mensen die hun kinderen graag beschermd willen laten opvoeden. Wat ik als nadeel zie - dat kinderen pas laat een veelkleurig, realistisch wereldbeeld krijgen - zien zij als voordeel. Volgens mij is het geen goed idee om een kind op te voeden met zulke grote oogkleppen, maar ik wil andermans ouderlijke vrijheden ook niet beperken zolang zijn bijzondere school niemand beperkt. Natuurlijk, die kinderen worden volgens mij wel beperkt, maar volgens gereformeerde ouders wordt een kind juist beperkt op een interreligieuze school, omdat het daar niet de Ene Ware Leer meekrijgt. Dit meningsverschil hou je en daarom moet je elkaar binnen het huidige Nederlandse model een beetje ruimte geven.

Je hebt misschien gelijk als je zegt dat kinderen op gereformeerde scholen meer zouden moeten weten over de overtuigingen van anderen in onze samenleving. Aan de andere kant, en daar ga jij volledig aan voorbij, kan een school ook een opvoedende rol vervullen en worden er ook vooral waarden en gedragsregels aangeleerd. Als ik terugkijk op mijn middelbare schooltijd vind ik dat veel belangrijker dan de precieze bijbeluitleg tijdens de lessen godsdienst. Daarnaast denk ik dat ouders hard hun best kunnen doen op de opvoeding, maar wanneer kinderen op (met name de middelbare) school een totaal ander beeld van wat goed en fout en belangrijk en onbelangrijk is krijgen dan thuis, dan crëeer je meer problemen dan dat je werkt aan de 'pluriforme' maatschappij.