toon

Nu mijn 28-jarige huisgenoot is vertrokken verliezen we helaas de subsidie. Maar m'n huisgenoten en ik zit nu te dubben wat een beetje een redelijke huurverdeling is. Hoe doen jullie dat? Als je het op oppervlakte doet kom je op 40% voor de grote kamer en 30% voor de kleine kamers, maar dan is het verschil tussen de kamers misschien een beetje klein (aangezien mijn kamer wel 2x zo groot als die andere twee).
En wie weet hoe het zit met de nieuwe huurtoeslag? Blijft die regel van 23 jaar betsaan?

toon schreef: En wie weet hoe het zit met de nieuwe huurtoeslag? Blijft die regel van 23 jaar betsaan?

Met de hoogte van de huur op de Aqua wel...:

Uw huurlasten zijn niet te hoog of te laag. Dit is afhankelijk van uw situatie. De huur mag in ieder geval niet lager zijn dan € 193,50 en niet hoger dan € 604,72. Zijn u en uw eventuele partner jonger dan 23 jaar en heeft u geen inwonende kinderen? Dan mag de huur niet hoger zijn dan € 331,78. Bepaalde servicekosten moet u in deze huurlasten meetellen.
toon schreef: Nu mijn 28-jarige huisgenoot is vertrokken verliezen we helaas de subsidie. Maar m'n huisgenoten en ik zit nu te dubben wat een beetje een redelijke huurverdeling is. Hoe doen jullie dat? Als je het op oppervlakte doet kom je op 40% voor de grote kamer en 30% voor de kleine kamers, maar dan is het verschil tussen de kamers misschien een beetje klein (aangezien mijn kamer wel 2x zo groot als die andere twee). En wie weet hoe het zit met de nieuwe huurtoeslag? Blijft die regel van 23 jaar betsaan?

Er verandert niets aan de huursubsidie. Nog steeds geldt de regel van 23 jaar. Maar ik kan je wel vertellen hoe wij (lees ik) te werk gaan.

Stap 1. Op basis van de plattegrond van een saffier-woning bereken je de oppervlakte van de gezamelijke ruimte, de totale ruimte en de afzonderlijke kamers. Een schatting doen kan natuurlijk ook.

Stap 2. Neem de kale huur. Bereken de gezamelijke huur. Dat doe je als volgt: oppervl. gezamelijke ruimte / oppervl. tot. ruimte * huur

Stap 3. Neem wederom de kale huur. Bereken de individuele huur. Dit doe je dus drie keer (als er drie personen wonen) als volgt: oppervlakte van kamer persoon / oppervl. tot. ruime * huur

Stap 4. Neem de variabele kosten: essent + waterschap.

Stap 5. Voor iedereen kun je nu de huur berekenen. Dat gaat als volgt: 1/3 gezamelijke huur + individuele huur + 1/3 variabele kosten. Wederom op basis van drie personen.

Zo heb je volgens mij een eerlijke verdeling van de huur. Natuurlijk kan het ook anders als iedereen veel van de grote kamer gebruikt maakt of als je gewoonweg niet wilt dat de verschillen groot zijn. Zonder huursubsidie krijg je op onze manier wel grote verschillen tussen de grote en de kleine kamers. Met huursubidie wordt dit weer kleiner omdat de persoon die de grote kamer heeft er het meest van profiteert. Volgens mij is dit de eerlijkste manier en voorkom je de zgn JIL-problemen. In al die jaren heeft er iig nog niemand geklaagd bij mij...