JP.

Lieve Webcie,

Surfend langs de verschillende sites van de (gereformeerde) studentenverenigingen die ons land rijk is, viel het me op dat het uiterlijk van GSVnet een beetje ouderwets en stoffig aandoet.
Voordat ik hier verder over ga moet me echter nog wel van het hart dat de functionaliteit van de site fantastisch is! Niets dan lof wat dat betreft.

Uiterlijk en uitstraling
Deze functionaliteit is in mijn ogen ook volledig in overeenstemming met onze vereniging. Een goed lopende machine die doet wat hij moet doen. Een ander aspect van de vereniging valt naar mijn idee echter een beetje buiten de spreekwoordelijke boot. Ik mis een beetje het veelzijdige, frisse, gezellige, opvallende, inspirerende en uitnodigende wat zo kenmerkend is voor de GSV. Natuurlijk is hier doorheen te prikken door te lezen wat er inhoudelijk op de site te vinden is, maar de ervaring leert dat een aantrekkelijk uiterlijk en dito layout sneller laat zien waar een site over gaat en of het de moeite is om even te blijven rondkijken. De mens is immers lui, en het lijkt me goed om daarop in te spelen.

Foto's op de site
Een ander punt wat ik graag ter discussie zou willen stellen is het fenomeen foto's op het externe gedeelte van de site. Het beleid van de Webcie is hieromtrent duidelijk, maar wat mij betreft is het tijd om te kijken in hoeverre dit gehandhaafd moet blijven. Als ik namelijk op andere sites ga rondneuzen ben ik altijd geneigd om naar een onderdeeltje Foto's te zoeken. Foto's laten voor mij namelijk goed zien wat voor sfeer er op een vereniging hangt. Ik ben dan ook van mening dat de GSV een onderdeel op de site zou moeten hebben waar leden hun foto's kunnen publiceren. Het privacy-principe wat op dit moment gehanteerd komt op mij een beetje ouderwets over. Wat externe promotie door middel van foto's zou naar mijn idee geen kwaad kunnen.

Twee punten die wat mij betreft aandacht verdienen. Aangezien ik me kan voorstellen dat het veel werk is om dit te realiseren, ben ik natuurlijk niet te beroerd om hier mijn steentje aan bij te dragen en mijn bescheiden ervaring op dit gebied ter beschikking te stellen. Hoewel het tweede punt natuurlijk meer een zaak is van het beleid van de Webcie.

Graag zou ik de mening van de Webcie hierover horen, maar ook die van bezoekers lijkt me nuttig.

Met internetionale groet,

Jean

Jean schreef: ...Aangezien ik me kan voorstellen dat het veel werk is om dit te realiseren, ben ik natuurlijk niet te beroerd om hier mijn steentje aan bij te dragen en mijn bescheiden ervaring op dit gebied ter beschikking te stellen...

Kijk, dat kan ik waarderen, maar pas wel op wat je zegt. Over een nieuw uiterlijk van de site kan ik niks anders zeggen dan dat we er mee bezig zijn. Het is alleen verschrikkelijk frusterend werk omdat niet heel makkelijk gaat...

Vriend Niels
Jean schreef: Lieve Webcie, Foto's op de site Een ander punt wat ik graag ter discussie zou willen stellen is het fenomeen foto's op het externe gedeelte van de site. Het beleid van de Webcie is hieromtrent duidelijk, maar wat mij betreft is het tijd om te kijken in hoeverre dit gehandhaafd moet blijven. Als ik namelijk op andere sites ga rondneuzen ben ik altijd geneigd om naar een onderdeeltje Foto's te zoeken. Foto's laten voor mij namelijk goed zien wat voor sfeer er op een vereniging hangt. Ik ben dan ook van mening dat de GSV een onderdeel op de site zou moeten hebben waar leden hun foto's kunnen publiceren. Het privacy-principe wat op dit moment gehanteerd komt op mij een beetje ouderwets over. Wat externe promotie door middel van foto's zou naar mijn idee geen kwaad kunnen.

Ik ben het helemaal met Jean eens. Als ex-Prescie-lid kreeg ik vaak te horen of er ook foto's van GSVnet activiteiten te zien waren voor niet-GSVers. Helaas was dit gewoon niet mogelijk, terwijl juist foto's een leuk en goed beeld geven van de GSV. Dat van die privacy is gewoon onzin. Als je in een gemiddelde kroeg komt worden er ook wel eens foto's van je zatte hoofd geplaatst en die worden ook rustig op internet gezet. Nee webcie doe niet als enige commissie in Nederland moeilijk hierover en plaats die foto's gewoon extern.

Wat betreft de foto's vind ik het een goed punt...

Tolle schreef: [..] Kijk, dat kan ik waarderen, maar pas wel op wat je zegt. Over een nieuw uiterlijk van de site kan ik niks anders zeggen dan dat we er mee bezig zijn. Het is alleen verschrikkelijk frusterend werk omdat niet heel makkelijk gaat...

Drie punten:

  • Wat willen we graag toevoegen / verwijderen aan de site? (naast het punt van de foto's? Gaat het om nieuwe features? Andere indeling / layout?
  • op welke manier is de webcie hiermee bezig? soort template systeem van kies je eigen layout? Of wordt de hele site es even lekker overhoop gegooid? (ook leuk)
  • eventueel wil ik ook wel hier en daar helpen, met mijn eveneens bescheiden kennis van zaken; ik weet namelijk niet precies waar de webcie vastloopt bij de nieuwe layout, maar als ik ergens kan helpen dan moet er maar even gemsn-t worden oid...

Goed bezig trouwens Tolle, ik ben zeer benieuwd!

Wat betreft de foto´s, die moeten gewoon intern, tenzij alle personen die op de foto staan toestemming hebben gegeven dat ze geplaatst mogen worden. Dat sluit aan bij de privacy-wetgeving en lijkt mij ook een goede zaak.

Het zou goed zijn om de hele website meer op 'presentatie naar buiten toe' te richten. En daar horen ook foto's bij. Selecteer dus gewoon een serie foto's die een goed (lees: correct) beeld geven van de vereniging, en publiceer deze (eventueel na toestemming van de afgebeelde personen) extern.

Rik Torn schreef: Wat betreft de foto´s, die moeten gewoon intern, tenzij alle personen die op de foto staan toestemming hebben gegeven dat ze geplaatst mogen worden. Dat sluit aan bij de privacy-wetgeving en lijkt mij ook een goede zaak.

Ik vind dit eerlijk gezegd een ietwat karige argumentatie. Sowieso krijg ik bij het woord 'gewoon' een beetje het beeld van een basisschool-leerling die kijkend naar de grond aan de meester uit moet leggen waarom hij een potlood in het oor van zijn klasgenootje heeft gestopt.

Misschien kun je wat inhoudelijker op de genoemde argumenten vóór ingaan en die eventueel ontkrachten? En een aantal solide argumenten tegen lijkt me ook interessant. Waarom we ons bijvoorbeeld zo strikt aan de privacy-wet zouden moeten houden. Wellicht dat veel mensen het publiceren van foto's niet eens zien als schending van de privacy. Ik heb het (behalve op dit forum) in ieder geval in mijn directe omgeving nog nooit meegemaakt. Bovendien denk ik dat het materiaal wat op een gemiddelde GSV-foto vastgelegd wordt weinig schadelijk is voor de privacy van de leden of de vereniging. We zijn ten slotte geen raketbasis.

Het lijkt mij beter om de mogelijkheid te geven een foto te laten verwijderen (zoals dat nu intern al is) in plaats van per foto iedereen te vragen of deze geplaatst mag worden. Wellicht dat dat eenmalig verenigingsbreed kan gebeuren zodat ieder lid de mogelijkheid heeft te voorkomen dat (alle) foto's waarop hij of zij te zien is voor buitenstaanders te bekijken zijn. Zo kunnen bijvoorbeeld fervent aanhangers van de privacy-wet in één keer voorkomen dat deze in hun nadeel geschonden wordt.

Rik Torn schreef: Wat betreft de foto´s, die moeten gewoon intern, tenzij alle personen die op de foto staan toestemming hebben gegeven dat ze geplaatst mogen worden. Dat sluit aan bij de privacy-wetgeving en lijkt mij ook een goede zaak.

Hierbij alvast mijn toestemming :D :D

ik ook; ook ik mag gezien worden! (ja toch, niet dan?)

Die privacy-wetgeving kan me gestolen worden. Ik sluit me volkomen bij het betoog van Jan Paul aan.
En als ik de Webcie, met mijn bescheiden kennis van zaken (al zeg ik het zelf), kan helpen met het verfraaien van de website, dan ben ik te allen tijde beschikbaar. Ja hoor ja.

Mijn toestemming hebben jullie ook om mijn foto's te publiceren...

Willen de juristen misschien nog even ingaan op de vraag of het ook (juridisch gezien) mogelijk is om in de voorwaarden van gsvnet te stellen dat foto's extern geplaatst mogen worden, tenzij er personen op staan waarvan bekend is dat ze niet extern willen staan? (Eigenlijk een omdraaiing van de bewijslast?) Ik vind dat idee van JP meer van deze tijd; en wil graag weten of hier mogelijkheden zijn. Dus in hoeverre mag dat?

En kaas: welke relevante kennis heb jij ;)

Bakkie Krasse

kort en zo uit het blote hoofd:

In principe mag je geen foto's van anderen openbaar publiceren. Echter zijn er maar weinig rechters die dit zo strikt hanteren. Pas als het belastend en/of schokkend oid is, dan kan er een probleem ontstaan. voorbeeldje: Een foto van mij op een HV, terwijl ik aandachtig luister, is prima, edoch een foto waarop ik halfnaakt met een zatte bek wordt neergezet als lamzak kan niet (let wel: dit is een voorbeeld! die 2e categorie-foto's zijn er niet :wink: ). Een rechter zou dit als schending van de privacy kunnen beoordelen.
Wanneer een gepubliceerd persoon aangeeft niet gepubliceerd te willen worden, dan wordt die foto weggehaald (zo stel ik mij voor), en daarbij kan ik me niet voorstellen dat dit dan nog als schending van de privacy-wet zal worden betiteld door een rechter. Edoch, om alle gezeik te voorkomen (en het juridisch dicht te bouwen) kun je alle GSV'ers iets laten tekenen waarin ze aangeven dat foto's extern mogen (of niet en dan gebeurt het dus ook niet), al lijkt me dit dus niet echt nodig.

Carloz schreef: En kaas: welke relevante kennis heb jij ;)

Ik zou bijvoorbeeld kunnen adviseren welke kleuren te gebruiken (ik zat te denken aan Paars). Of dat de Webcie veel foto's van mij moet plaatsen, dat maakt de site ook bijzonder aantrekkelijk.

'ke dan Koos. Misschien is het goed om op één of andere manier te peilen in hoeverre de hele vereniging (dus ook leden naast jouw regio) dit een interessant ontwerp vinden; maar het idee dat jij je wilt inzetten voor het ontwerp van de site vind ik in ieder geval interessant.

Ik wilde hier trouwens nog even opmerken dat áls we foto's extern gaan publiceren, dat we dan wel wat aanpassingen moeten maken in hoe het er nu uit ziet (tenminste de albums). De thumbnails die hier staan, lijken nergens op; wellicht dat een verbeterde versie van phpBB dit al heeft verbeterd (het is makkelijk mogelijk om met dezelfde grootte van de plaatjes, fatsoenlijke kwaliteit te krijgen).

Verder ben ik benieuwd hoe we het beste over het uiterlijk van gsvnet kunnen nadenken. Ik weet dat de webcie i.i.g. ooit haar standpunt over foto's heeft vastgesteld (alleen intern), maar mogelijk denken ze hier nu weer over na. Maar wat de rest van de punten betreft (alles behalve foto's) zijn de mogelijkheden misschien niet al te groot; en ik denk dat het 'smartor site icm phpbb concept' wel aardig is als uitgangspunt.

Ik ben dan ook benieuwd naar punten waarop de site veranderd zou moeten worden buiten de foto's die er niet op staan.

^BûMP

Is er nog een lid der Webcie die hier wellicht het één en ander over wil vertellen? Amice Tolle heeft kort gereageerd, maar verder?
Ik ben namelijk net als Carloz wel benieuwd wat er allemaal voor moois staat te gebeuren en op wat voor termijn we dat kunnen verwachten.

Tja, ik kan helaas alleen maar zeggen dat een nieuw uiterlijk tijd kost en dat het een hobby is die te designen. Vanwege allerlei add-ons is een eigen template systeem tijdrovend en niet altijd een leuke klus. Een nieuw uiterlijk zal sowieso niet online gaan voordat er weer een Webcie vergadering is geweest en die staat nog niet eens geplanned. :roll: :wink:

Wat externe foto's betreft. Het Webcie beleid is vrij duidelijk hierover. Wel gaan we dit intern weer even bespreken. Ik denk dat wat mij betreft een poll hierover geplaatst gaat worden en a/d hand van de resultaten bekijken we wat we doen. Mensen die tegen zijn moeten dan i.i.g. de mogelijkheid krijgen dat de foto's waar zij op staan niet extern komen te staan. Standaard.

Verder kan uiteraard in de tussentijd de Prescie een foto presentatie maken van een select aantal foto's die een goed beeld schetsen van de GSV en dat die extern geplaatst wordt.

Een nieuwe fotoalbum systeem zou kunnen worden geimplenteerd maar ach bijna iedereen die foto's maakt kan deze wel plaatsen op een eigen server. Ik denk dat het huidige album niet echt gebruikt wordt (of wel?)

Tja en als er nieuwe features gewenst zijn laat het dan weten. Ik ben er nog niet echt 1 tegengekomen die men heel graag wilt en die ook echt een toevoeging is ( waar ook wij als Webcie achter staan).

Hoi Webcie.

Op de pagina 'Over de GSV' staat linksboven het logo in een lelijk wit vierkant. Kan dit gewoon transparant gemaakt worden?

Het VGSE dingetje trouwens ook.

Jean schreef: Hoi Webcie. Op de pagina 'Over de GSV' staat linksboven het logo in een lelijk wit vierkant. Kan dit gewoon transparant gemaakt worden?

thnx, heb het gelijk even veranderd.

edit: zie dat er nog wel meer jpg's staan met een afwijkende achtergrond,...
nou ja, dat komt nog wel eens

Hoi Webcie.

De plaatjes zijn vervangen, en wel door mijn lelijke dingen. En dat was eigenlijk niet de bedoeling. Want die zijn lelijk. Het was meer als voorzetje bedoeld.
Ik zou graag zien dat Menno Tol die dingen haarscherp en ultra-gelikt gaat maken. Die heeft toch zat vakantie.

:lol:

Pieter schreef: Wat externe foto's betreft. Het Webcie beleid is vrij duidelijk hierover. Wel gaan we dit intern weer even bespreken. Ik denk dat wat mij betreft een poll hierover geplaatst gaat worden en a/d hand van de resultaten bekijken we wat we doen.

Van mij mag die poll trouwens wel aangeslingerd worden. Mocht er nog gewerkt worden aan een nieuw uiterlijk, dan kan dat in ieder geval meegenomen worden.

Hee Jean..
Het is toch vakantie?
De studenten studeren niet
De Webcie programmeert niet..
:roll:

Maar zo'n polletje is geen verkeerd idee, zal een conceptje morgen even bij de Webcie deponeren..