Pinkeltje

Hoi! Ik ben van plan om mijn pc te vervangen door een laptop. Van pc's weet ik wel wat af, maar van laptops niet zoveel. Vandaar dat ik een topic open om advies te vragen.

Ik ben van plan om er op te gamen (denk aan AoE 3, WoW, Oblivion) dus een beetje sterke/snelle pc op geheugen- en grafisch gebied lijkt me wel handig. Prijsklasse mag iets van 300-600 euro zijn.
Ik heb al wel gezien dat er veel webwinkels zijn die laptops voor een iets lagere prijs verkopen. Is het slim om daar iets te bestellen of kun je beter bij de Mediamarkt/Aldi/Dixons/winkel naar keuze kijken?

Iemand tips?

Ik zou sowieso voor een webwinkel gaan, die zijn in de meeste gevallen goedkoper. Echter moet ik je teleurstellen wat de prijsklasse betreft. Wil je een goede computer op snelheid dan is dat voor 600 euro nog wel te doen, maar wil je een beetje leuk gamen dat heb je toch echt meer grafische power nodig dan een 600 euro laptop je kan bieden.

Kijk bevoorbeeld eens bij Dell, daar zijn de xps computers afdoende voor de spelletjes die jij noemt maar dan gaat het wel richting de 800 euro. Je kunt ook de inspiron doen, maar dan zit je met een geintegreerde videokaart wat sowieso niet zo goed gaat lopen met de nieuwste spelletjes.

Samengevat, wil je leuk gamen voor minder geld,(600 euro) ga dan voor een desktop, of geef meer geld uit. (de games die je noemt kunnen trouwens nog wel voor 600 euro gespeeld worden, maar verwacht ook niet meer.

Verder wil ik je aanraden, wanneer je voor vista gaat de basic versie te doen, veelzijdig genoeg en vraagt lang zoveel niet van je geheugen.

Vista lijkt me niks. Ik zal even bij Dell kijken. Kun je nog wat cijfers geven wat betreft de videokaart en het geheugen?

Vista lijkt je misschien niets maar het is vrij essentieel als je de toekomstige games ook wilt spelen.

De huidige videokaarten (Tot en met de GeForce 7 serie) ondersteunen alleen DirectX 9. Direct X is een stukje software dat allerlei grafische dingen ondersteund, dus ook games. Spellen als WoW, AoE 3 en Oblivion kun je daar nog prima mee spelen, die worden namelijk ondersteund door DirectX 9.
Het is nu zo dat de nieuwste videokaarten op de markt (Vanaf de GeForce 8 serie) de techniek DirectX 10 ondersteunen. Van de Windows besturingssystemen ondersteunt alleen Windows Vista DirectX10. Veel games die in de toekomst gaan uitkomen zullen waarschijnlijk alleen DirectX10 ondersteund worden.

Conclusie: als je een laptop wil die voor de komende paar jaar de nieuwste games ondersteund dan zul je een laptop moeten kopen met Windows Vista en een DirectX 10 ondersteunende videokaart. Het probleem is dat je die voor 600 euro of minder bijna niet kunt krijgen.

Je kunt dus wel goedkoper gaan maar dan heb je niet de garantie dat je alle nieuwe spellen kunt spelen.

Je kunt ook eens op Marktplaats kijken, daar staan vaak wel goede laptops voor 500/600 euro. Ik zou dan voor een Toshiba gaan, goed merk.

Ik zit een beetje met diezelfde vraag in mijn hoofd, maargoed.

Aangezien Vista zo absurd is qua systeemeisen en slecht geheugen gebruik, is het nog maar de vraag of vista hetzelfde marktaandeel houdt. Linux knaagt met de Ubuntu distributie langzaam maar zeker aan het marktaandeel, zeker nu kleine bedrijven het office (online) pakket van Google ontdekken. Maar inderdaad, tot dan zal Vista met het marktaandeel de meeste game toekomst hebben.
Wil je echt gamen met eenzelfde systeem, kan ik je toch weer niets anders aanraden dan een echte pc te kopen (behalve als je aan het 'Peter van Zwol-Watt-uur-mania' lijdt). De grafische kaarten op een pc hebben een langere levensduur qua techniek en laptops worden eenmaal niet gemaakt om puur sang te gamen.

tips voor laptop:

niet technisch:

  • regel vista, is echt prima besturingssysteem. Service Pack 1 is net uit, dus veel beginnersfouten zijn er wel uit. Daarbij is het veel werkvriendelijker door mooie interface.
  • spellen werken ook prima onder vista.

technisch:

  • videokaart: zorg dat dit een nvidia gforce videokaart is, deze leveren goede prestaties en krijgen meer ondersteuning dan ati. (kijk vanaf nvidia gforce 7900)
    zoals al door undacovah gezegd is directx 10 steeds belangrijker bij games. wil je dat dan moet je minstens ik meen de nividia gforce 8600 hebben. maar dit staat ook wel bij de specificaties van de videokaart.
  • intern geheugen: 1 gigabyte is prima, ook voor windows vista, maar 2 gigabyte is beter (ja logischer kan ik het niet maken)
  • harde schijf: 80 gigabyte is net iets te klein, als je ook muziek en alles op je laptop wilt, kijk daarom naar 120 gigabyte of meer.
  • beeldscherm: tegenwoordig is standaard crystal bright screens, oftewel mooiere beeldweergave. Breedbeeld beeldscherm is ook een pre en ook steeds meer standaard bij 15.4"?? beeldschermen.
  • processor: ook niet onbelangrijk, dual core is wel een pre, wil je echt de vrouw zijn, regel dan een quad core.

linux:
ik zie dat Linuxvariant Ubuntu wordt geopperd als vervangend besturingssysteem voor vista. Kijk linux is hardstikke mooi, helemaal gratis enzo. Ik heb het zelf ook een keer geinstalleerd, maar wil je hier echt goed mee kunnen werken, dan ben je sowieso wel even bezig met alle commands te leren die je hiervoor nodig hebt. (al kan wel steeds meer grafisch gedaan worden, mijn ervaring heeft mij geleerd dat je toch wel commands vergelijkbaar met het oude dos-tijdperk nodig hebt)
Ten tweede kan je spellen bijna wel vergeten om te spelen onder Linux. Het is een beetje aan het opkomen, maar het wordt nog lang niet breed ondersteund door de game-industrie.

games - xp vs vista
Zoals al eerder genoemd wordt directx10 (een library voor het weergeven van games en andere grafische toepassingen) steeds belangrijker bij games. Directx10 wordt zover ik weet niet officieel ondersteund door XP, er schijnt een hack voor te zijn, maar ja of je dat wilt weet ik niet. Onder vista wordt het wel ondersteund, wat dus weer voor Vista plijt.

desktop pc
Zoals Ruben zei kan je voor een bedrag van 600 euro een redelijke desktop pc kopen. Voor 700 euro heb je echt een geweldige desktop pc bij de Aldi, waar je echt veel aan kunt hebben en voldoet aan al je gestelde eisen. Maar ik gok dat je echt op zoek bent naar een laptop.

merk laptop
Ik zie dat Hans je aanraadt om een toshiba te kopen, van een type laptop heb ik nog nooit zoveel klachten te horen gekregen als van toshiba. Ik zou zelf voor Acer, Dell of Sony Vaio gaan.

internetaankoop
Ook bij nieuwkoop via internet is consumentenrecht van toepassing. Volgens mij heb je standaard 12 maanden fabrieksgarantie, de garantie kan je ook weer verlengen, maar dat moet je zelf bekijken of je dat nodig vindt.
Internet is vaak wel 100 euro goedkoper dan kopen in een winkel, maar voor support heb je dan niet een winkel waar je zo even naar binnenloopt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en Succes ermee!

Mijn dank is groot voor alle tips en trucs.:)
Ik zal in de loop van de week eens een pc winkel binnenstappen. Een kennis van mij zei dat je bij Computerland tegenover de Mediamarkt goede service hebt.

Roell schreef: tips voor laptop: merk laptop Ik zie dat Hans je aanraadt om een toshiba te kopen, van een type laptop heb ik nog nooit zoveel klachten te horen gekregen als van toshiba. Ik zou zelf voor Acer, Dell of Sony Vaio gaan.

Vreemd, voor zover ik weet maken Toshiba en Asus toch echt de meest betrouwbare laptops die (bijna) altijd als beste uit de bus komen bij allerlei tests. Het zijn dan ook de enige twee merken die 2 (ipv 1 of een half) jaar fabrieksgarantie geven en dat is best wel relaxed als je zo'n investering doet.

Verder kan ik je bovenop de gegeven adviezen vooral aanraden ervoor te zorgen dat je er eentje koopt met het intel centrino platform. Dat verzekert je ervan dat behalve de processor (nieuwste dual core processor: Core 2 Duo) ook de hele chipset en architectuur top zijn. Dit wordt steeds belangrijker voor de snelheid en bovendien maakt zo'n platform je laptop een stuk energiezuiniger (= langere accuduur).

Sorry, het lijkt misschien een beetje op een verkooppraatje, maar ik heb laatst een training gehad van Intel voor m'n bijbaantje (laptops promoten)...

Succes ermee!

Grappig, het gaat er allemaal om wat je persoonlijke ervaring is met een laptop producent. Een vriend van mij heeft veel gedonder gehad met Acer en is zijn laptop meer dan een half jaar kwijt geweest. Acer is dus ook tricky, Toshiba staat bij mij wel hoog aangeschreven. Sorry Roel ;)

haha geen probleem Yntse, het is idd gebaseerd op ervaring van mensen om me heen, er zijn vast wel grote tests met laptops geweest, maar die weet ik zo niet uit mn hoofd. Asus hoort idd wel in het rijtje van goede laptop merken thuis.