RJ

Collegafietsers, hebt u weleens te maken gehad met een haperend ijzeren ros? Ongetwijfeld, en weet u nog hoe blij u was toen het karretjes het weer deed?

Welnu, als u zich dat herinnerd hebt, zou u dan zo vriendelijk willen zijn nog even in het schuurtje cq rommelhokje te kijken of er nog toevallig een achterwiel maat 28 (1 1/2, maar ik weet niet of dat uitmaakt) ligt?

Is dit het geval, zou ik bijzonder graag dat achterwiel van u gebruiken. Wie helpt mij?

wil ik niet naar doen, maar voor- of achterwiel?

Oh, maakt dat ook nog uit :oops: (wat is het verschil behalve het tandwiel, de rem?)

Een achterwiel graag.

RJ schreef: achterwiel maat 28 (1 1/2, maar ik weet niet of dat uitmaakt) ligt?
Dat maakt zeker uit. Als je zeker weet dat je een 28x1,5 hebt, dan ben je in 't bezit van een 'opoefiets'. Dat is een andere maat dan een standaard 28'' wiel. Dat is namelijk 28x1 3/8e x 1 5/8e. Die banden / wielen zijn volgens mij niet uitwisselbaar. De 'opoefietswielvariant' is volgens mij breder. BTW: k heb niets voor je :). Voor of achterwiel maakt ook uit. Probeer maar eens een achterwiel in een voorvork te stoppen. Dat wil vaak niet, omdat de vorvork dan te smal is.

Welnu, dan moet ik een opoefietsachterwiel hebben. Ik vrees dat de kans om daarvan een tweedehands te vinden bijzonder klein is.

Is er onverhoopt iemand met een andere variant, dan wil ik dat zeker proberen.

volgens mij heeft mn huisgenoot nog wel zo'n ding over >> maar k weet niet of ie m kwijt wil. zal t s vragen.

Bedankt voor de moeite! Ik heb het wiel al mogen uitproberen, helaas bleek dit wiel door de as gezakt...

wat voor rem heb je uberhaupt

Terugtraprem

ik heb ook een fiets met terugtraprem die kapot was, hij draaide helemaal niet meer want de lager was kapot. Dus als het probleem is dat ie niet meer wil draaien dan is dat t denk ik. k heb bij die fietsemakert in paddepoel een nieuwe lager gehaald. Met n beetje technisch inzicht kun je 'm r zelf wel inzetten.

Als je een opoefiets hebt kun je er prima een gewoon 28inch (1 3/8 x 1 5/8) in zetten, ik rij al jaren met tevredenheid met zo'n fiets.

Voordeel is dat als je een keer een nieuwe binnen-/buitenband moet je gewoon een standaard geval kunt kopen.

Ps ik acht de kans op een goed achterwiel bijzonder klein, want dat zijn juist de dingen waardoor een fiets kapot gaat en min of meer onbruikbaar wordt.

Ghe, ik heb nog wel ergens een circuswieltje liggen, van zo'n eenwieler. Als je die erop zet krijg je echt het Harley Davidson gevoel.
Vraag me wel af of het zeer praktisch is.

Wij hebben nog een aantal wielen liggen, ik zuo zeggen kom eens langs.

Kars, k heb de VOORwielen net teruggebracht naar rolf...Het zijn dus voorwielen.