YeHeSs

Naar aanleiding van de ingezonden mededeling in de Senaatsmail, hierbij aanvullende informatie over de cursus Helder en doelgericht evangeliseren.

Doel:

Bewustwording van het belang van evangelisatie in de vriendenkring en leren dit helder en doelgericht uit te dragen.

De cursus is erop gericht het evangelie begrijpelijk en aansprekelijk uit te dragen aan 3 van je vrienden op een manier die bij je past. Deze cursus zal hier praktische handreikingen voor geven, die je voor de rest van je leven kunt gebruiken en waardoor de drempel om over je geloof te praten lager wordt. Want:
‘Vraagt iemand u waarop de hoop die in u leeft gebaseerd is, wees dan steeds bereid om u te verantwoorden’ 1 petrus 3:15

Doelgroep:

Studenten van de 5 christelijke studentenverenigingen die het evangelie helder willen uitdragen aan hun omgeving.

Werkwijze

De cursus is een samenwerking tussen en de Godsquad. Er worden materialen en sprekers van Agape betrokken, hierdoor wordt kwaliteit en ervaring geboden. De cursus outline van de Godsquad, hierdoor is er een goede aansluiting op de studentenwereld. De contactpersonen voor de cursus zijn Douwe Tuinstra & Maike Nahuis.

De cursus bestaat uit 5 avonden die op elkaar aansluiten. Dit wordt verspreid over 10 weken gehouden. Ter voorbereiding voor de avond zal er gemiddeld een half uur huiswerk gemaakt worden. De avond bestaat meestal uit:

  1. Onderwijs door een spreker.
  2. Uitwerken van het onderwerp in kleinere kringen.
  3. Praktische oefeningen.

Elke avond heeft zijn eigen doelstellingen. Deze zijn hieronder per avond weergegeven:

Avond 1, wat is jouw evangelisatiestijl. Spreker: Cor Snieder

Doelstellingen:

  1. De bijbelse grondslag voor evangelisatie kennen.
  2. Je eigen evangelisatie stijl ontdekken.

Avond 2, de belevingswereld van de hedendaagse mens. Spreker: Jonathan Detweiler

Doelstellingen:

  1. De belevingswereld van de hedendaagse mens begrijpen.
  2. Bewustwording van het postmodernisme.
  3. De behoeften en verlangens van de hedendaagse mens kennen.

Avond 3, persoonlijk getuigenis. Spreker: Douwe Tuinstra en Maike Nahuis

Doelstellingen:

  1. Je kunt uitleggen wat het belang van een persoonlijk getuigenis is.
  2. Je kunt verschillende bijbelse voorbeelden noemen van een persoonlijk getuigenis.
  3. Je bent in staat in maximaal 5 minuten je persoonlijk getuigenis te vertellen op een wijze die begrijpelijk is voor iemand die niet christelijk is.

Avond 4, Hoe vertel ik het aan mijn vrienden. Spreker: Jonathan Detweiler

Doelstellingen:

  1. Zelf de kern van het evangelie begrijpen.
  2. Kunnen werken met twee illustraties bij het evangelie.

Avond 5, moeilijke vragen en apologetiek. Spreker: Cor Snieder

Doelstellingen:

  1. Antwoord weten op de meest gestelde moeilijke vragen.
  2. Bewustwording van je medestudenten.
  3. Het delen van ervaringen met elkaar.

Optioneel 6, de cursus toegepast op straatevangelisatie: de paasactie van de Godsquad.

Aanvullende informatie:
Kosten: €1,50 per avond (voor syllabus, koffie en locatie)
Locatie: waarschijnlijk Goede Herder Kerk
Tijd: 19:30 tot 21:30
Data: 16-2-2006, 2-3-2006, 16-3-2006, 30-3-2006, 13-4-2006

L1Rn4urAyA7aTEe

Leer je alleen om op een evangelische manier te evangeliseren (gezien de locatie en sprekers) of bestaat er ook de mogelijkheid dit binnen een gereformeerde indentiteit te bespreken?

Als ik zo zie door wie het georganiseerd wordt, wie er spreken etc. dan zijn dit nl. allemaal mensen die binnen hetzelfde selecte groepje cq. vriendenkring opereren...

Dus vandaar mijn vraag: wat heb ik hieraan als belijdende grefo?

je neemt jezelf toch mee...?
Ik zou het krachten bundelen en naar buiten treden willen noemen in plaats van in eigen kring 'opereren'. Het zou je denk ik kunnen leren bewuster om te gaan met wat ten diepste het evangelie is: naar Jezus wijzen.
Joden en Christenen zullen dit op een hele verschillende manier doen, maar mijns inziens kunnen christenen onderling dat prima met een gelijke basisvisie doen, waarbij je juist van deze gesprekken met ietsjeandersdenkenden leert om opener te worden hierin, ook naar heelandersdenkenden

Steef schreef: (...) op een manier die bij je past. (...) Studenten van de 5 christelijke studentenverenigingen (...) Avond 1, wat is jouw evangelisatiestijl. (...) 2. Je eigen evangelisatie stijl ontdekken.

Ze presenteren het iig overduidelijk als een cursus voor ieder 'type' christen. :roll: Maar ongetwijfeld komt het praktische gedeelte met name uit de evangelische hoek, aangezien van daaruit veel meer aan evangelisatie wordt gedaan naar mijn idee.

Het lijkt mij een heel goede, degelijke cursus. Jammer dat ik de donderdagavonden niet kan!

ik neem aan dat je gewoon kunt verschijnen op die avonden? of moet je je van tevoren opgeven?
en is de locatie inmiddels al wel zeker?;)

RianneS schreef: ik neem aan dat je gewoon kunt verschijnen op die avonden? of moet je je van tevoren opgeven?

Citaat uit de Senaatsmail van afgelopen week:

Senaat schreef: Opgave: mail voor 14 februari naar cursus@godsquad.nl (min. aantal deelnemers: 20) Voor vragen: bel Douwe: 06-19658248
L1Rn4urAyA7aTEe

Ik moet bij dit soort activiteiten altijd denken aan de woorden van Augustinus:

"Verkondig het evangelie, desnoods met woorden"

Naar mijn bescheiden mening zit er iets goed fout als je evangeliseren moet 'leren', als ware het een soort 'marketing van het christelijke leven' of PR ofzo. Het christendom is geen product maar een leefwijze, die je uitdraagt door het voor te leven, niet door te praten, of bloemetjes met een gedichtje uit te delen die in de hoek van de straat in de vuilnisbak belanden. (Ik ben ook heiden geweest, ik weet hoe dat gaat).

Dus vandaar mijn vraag: wordt deze cursus op een marketing & PR-achtige (en dus evangelische) manier gegeven? Zo ja, wat heb je daar als belijdend gereformeerde aan, wiens manier haaks op bovengenoemde manier staat, en meer in de lijn van Augustinus en andere kerkvaders te kenschetsen valt?

Volgens de gereformeerde manier van denken leidt de Heilige Geest mensen naar God, soms direct, soms via andere mensen, het is de Geest die bekering geeft. Het enige wat je als christen hoeft te doen is de christelijke leer ook in leven uit te dragen. Desnoods met woorden, maar liever met daden. ;)

Dat heeft dus niks met 'intern gericht' of 'binnen eigen kringetje' te maken, ik ben belijdend gereformeerd, dat is breder dan het stereotiepe vrijgemaakte dat ik hier als vooroordeel zie langskomen. Gereformeerd is niet een synoniem van 'vrijgemaakt'. Vrijgemaakten zijn (als het goed is) allemaal gereformeerd (hoewel dat tegenwoordig steeds minder opgaat), maar alle gereformeerden zijn niet vrijgemaakt...

Ik mag toch veronderstellen dat de algemene gereformeerde leer en het in praktijk brengen daarvan bekend is op een gereformeerde studentenvereniging? :?

Of is het inmiddels de ESV geworden? :roll:

Koning David
Ingûh schreef: Leer je alleen om op een evangelische manier te evangeliseren (gezien de locatie en sprekers) of bestaat er ook de mogelijkheid dit binnen een gereformeerde indentiteit te bespreken? Als ik zo zie door wie het georganiseerd wordt, wie er spreken etc. dan zijn dit nl. allemaal mensen die binnen hetzelfde selecte groepje cq. vriendenkring opereren... Dus vandaar mijn vraag: wat heb ik hieraan als belijdende grefo?
Ben je een belijdende grefo? Je was toch lid van de Vergadering? Of loop ik weer een paar kerkgenootschappen achter? :wink: Overigens vind ik het geen slecht idee wanneer evangelisatie (weer) binnen de gereformeerde identiteit wordt besproken. Er is een verschil in stijl, in benaderingswijze en in dogmatiek. Als evangeliseren wat minder 'evangelisch' zou zijn zou mijn schroom om te evangeliseren minder sterk zijn, en ik denk dat dit voor meerdere mensen geldt. Hiermee bedoel ik trouwens niet dat ik de evangelisatiecursus slecht vind. Ik heb veel respect voor mensen die er aan mee doen, maar het is niet mijn ding.

Volgens mij werden de discipelen door Jezus behoorlijk toegerust om het evangelie te gaan verkondigen. En die toerusting bestond uit zowel geestelijke als praktische aanwijzingen. Maar ik ben het er mee eens dat het uitdragen van het evangelie door een christelijke levensstijl waarschijnlijk het grootste getuigenis is dat je kunt geven.

L1Rn4urAyA7aTEe
Koning David schreef: Ben je een belijdende grefo? Je was toch lid van de Vergadering? Of loop ik weer een paar kerkgenootschappen achter? :wink:

Zoals ik al zei: gereformeerden zijn er ook buiten de gereformeerd (vrijgemaakte) kerk. Ik zou de Vergadering qua denkbeelden niet echt evangelisch willen noemen, eerder reformatorisch... Ze dopen volwassenen, dat is waar, maar dat is niet typisch evangelisch. Er bestaan ook puriteinen die deze richting inslaan. (Kijk anders eens op http://www.refobaptisten.nl) ;)

En dus... tjsa, dan kan ik me toch belijdend (bevindelijk) gereformeerd noemen? Ik ben zelfs keurig voorstander van de kinderdoop ;)

@Animal: ik ben het helemaal met je eens, alleen verkondig je dus met name door een zoutend zout te zijn, door een lichtend licht te zijn, of zoals Augustinus al zei: je verkondigt desnoods met woorden, maar dus in de eerste plaats door een christen te zijn (gedragsmatig). Als je als christen daarvoor een cursus nodig hebt, is er in het voortraject iets ernstig mis gegaan...

Evangelische mensen verkondigen door te preken, door te praten. Ze geven cursussen om dit 'effectief' te doen. Dit is een cruciaal verschil in benadering, en dan kies ik liever voor de Bijbelse. Als je onverhoopt een keer moet praten, dan helpt de Heilige Geest je wel, dat hoef je niet zelf te doen. Het christelijke leven voorleven is imho veel belangrijker.
Verkondigen in de Bijbel betekent 'uitdragen'. Je verkondigt de dood van de Heere, wanneer je aangaat aan het Avondmaal... je zegt geen woord, je draagt het door de daad van het aangaan uit. Mensen die in de Bijbel het Woord door te praten verkondigen, doen dat 'in de Geest/ door de Geest' (bijv. Stefanus als hij gestenigd wordt).

Dan ben ik meer voor een 'bewustwordingscursus': in hoeverre zijn jullie als studenten je bewust van hetgeen je door je levenshouding uitdraagt. Dat je zonder woorden, puur door wangedrag, bijvoorbeeld, mensen kunt 'kwijtraken' voor Jezus. Wanneer 'christen' een ander woord voor 'hypocriet' wordt, bijvoorbeeld.

Of zoals DC Talk al zei: De grootste oorzaak voor atheïsme in de wereld zijn christenen, die met hun mond van alles belijden, om datgene vervolgens met hun gedrag te ontkennen...