Perikles

(misschien wel de beste columnist van Nederland)

Hoe vaak de laatste jaren zijn aandachttrekkers met een doornkrans op hun hoofd niet op een kruis geklommen om de slimste van de klas uit te hangen?

Alleen al in het tv-programma van Muntz en Van de Wint ‘God bestaat niet’ moeten er een half dozijn zijn geweest. Man, vrouw, poedelnaakt of met een cowboyhoed op. En volgens mij heeft schrijfster Heleen van Royen ooit ook de weg naar de trapladder gevonden om aan de lezers van een blad haar (te kleine) borsten te showen. De jongste act van Madonna in de volgepropte Arena had daarom hooguit voor wat gegeeuw moeten zorgen. Nu ben ik natuurlijk geen fan van Madonna: zwakke stem, vals zingen en slaapverwekkende liedjes. Ook lijkt haar Christus-nummer weinig met de vrijheid van meningsuiting van doen te hebben. Wat ze met haar kruisiging wilde uitdrukken, bleek gisteren een ondoorgrondelijk mysterie voor recensenten. Maar ook met primaire blasfemie kun je niet veel meer uitdrukken dan je eigen onvermogen tot meer creatieve vindingrijkheid. Dat SGP-jongeren om een verbod van de show hebben gevraagd, lag in de lijn der verwachting. En dat dit weekeinde een twintigtal evangelisten hun protesterende psalmen tussen de Arena-bezoekers lieten galmen, zal ook niemand verbazen. Maar er is ook een andere reden die mijn vertedering heeft gewekt voor deze softe fundamentalisten van eigen bodem. Het betreft de hoge graad van beschaving die hun protest heeft gekenmerkt. De mannenbroeders kwamen naar de Arena zonder gordel vol explosieven. Ook hadden ze onderweg geen vlaggen, ambassades of bankgebouwen in de fik gestoken, en vooral niemand vermoord. Ze riepen niet op tot een boycot van Amerikaanse producten, maar hadden langs de legale weg de voorstelling geprobeerd te verhinderen. Wat, zoals verwacht, niet lukte. De vrome demonstranten bij de Arena zongen hun vreedzame psalmen uit volle borst en verspreidden pamfletten vol compassie met de tekst: ‘Madonna, Jesus loves you.’ Probeer dan deze oase van vredelievendheid met de hondsdolheid te vergelijken van protesterende fundi’s, eerder dit jaar, naar aanleiding van de Deense spotprentenaffaire.

Ik had dus verwacht dat het hele Madonna-gedoe met wat schouderophalen afgedaan zou worden. Dombo! Uit de bunkers van de onvergankelijkheid, die zoals bekend diep in de jaren zeventig zijn gemetseld, kwam de voorhoedecolonne van GroenLinks te voorschijn – aangevoerd door Tweede-Kamerlid Ozütok. Nog onder het stof en de spinnenwebben, kwamen ze bij de Arena om Madonna tegen de boze censoren te beschermen en hielden borden omhoog met als leuze ’Vrijheid van meningsuiting, in godsnaam.’ Dapper! Evenals jonge SGP’ers behoren GroenLinksers tot de Nederlandse folklore. Het is alleen zo jammer dat Ozütok en haar volgelingen zo selectief zijn in hun verontwaardiging. Zo was er op 13 februari niemand van GroenLinks op de Dam, waar de Deense vlag werd verscheurd, om ’in godsnaam’ voor de vrijheid van meningsuiting op te komen. Niet die van een stinkend rijke diva, maar van een tiental met de dood bedreigde Deense spotprententekenaars en journalisten.

Goede column! Heel typisch dat een Tweede-Kamerlid iemand die God belachelijk maakt beschermt voor SGP jongeren die daar niet tegen kunnen. En weer komt de 'vrijheid van meningsuiting' om de hoek kijken..

Blijft selectief inderdaad. Mooie column!

Koning David

Het zegt wat over de hypocrisie van de nog immer hardnekkige GroenLinks-mentaliteit: je mag wel orthodoxe christenen pesten, dat is leuk, maar zeg niets negatiefs over orthodoxe moslims (ook al haten ze joden en homo's) want dan ben je intolerant.

Ach ja, de makkelijke weg...

Het is misschien wat vaag maar ik 'wen' er redelijk aan omdat ik het verwacht in de lijn van 'vervolging' van christenen. In Nederland is er natuurlijk geen directe vervolging, maar - denk ik - wel een geestelijke intolerantie die soms best vijandig kan zijn. Gedeeltelijk komt dat (ook) door christenen zelf, door verschillende stromingen. Dan denk aan het gedoe in Zeeland met de HHK en vage Evangelische broeders (en zusters) die soms een strenge en aggressieve levensstijl hebben.*
Maar wat ik dus verwacht is dat de dingen in de wereld voor christenen nooit zo 'eerlijk' zijn, dat er hypocrisie en onrechtvaardigheid is, vooroordelen, veroordelingen. Natuurlijk hebben we het hier veel beter dan christenen in sommige andere landen, kijk de lijst van Open Doors maar na. Niet alleen kunnen we hier vrijelijk ons geloof belijden, ook staan veel mensen open voor uh... religie.

  • Ik weet het niet zo goed te omschrijven. Op verzoek wil ik hier en daar wel wat uitleggen. Ik sprak gisteren bijv. een meisje dat door een aantal baptistische vriendinnen eerder van het christendom afgedreven is dan aangetrokken, omdat ze haar voorschreven wat ze allemaal wel en niet mocht doen.

Vaag verhaal.

Als je beweert dat christenen nu met meer intolerantie worden bejegend dan andere groepen in de samenleving kan je niet rekenen op mijn instemming. Moslims zitten bijvoorbeeld in het verdomhoekje. Ook Ephimenco's aanval op Groenlinks is niet geheel zuiver. SGP jongeren hadden namelijk opgeroepen tot een verbod, een niet geweldadige repliek over vrijheid van meningsuiting is een legitiem en zuiver middel. Ik denk dat niemand 'eerlijk' zal worden bejegend. Elke groep heeft te maken met stigmatisering en aanvallen. Zo is de mens.

Zelfde soort Column ditmaal van Leon de Winter, beetje gejat.

Dinsdag 05 september 2006, 12:28
Leeghoofdig en laf GroenLinks
‘Niemand hoeft zich geheel aan te passen aan dé Nederlandse cultuur, al is het maar omdat die niet bestaat.’
Deze zin staat in het concept verkiezingsprogramma van GroenLinks. De Nederlandse cultuur bestaat volgens de filosofen van GroenLinks niet – dat lijkt me een forse handicap wanneer je een Nederlandse partij bent en Nederlanders wilt vertegenwoordigen in het Nederlandse parlement.

Fata morgana
En hebben al die historici die bibliotheken hebben volgeschreven over de Nederlandse geschiedenis en de Nederlandse cultuur zich met fata morgana’s beziggehouden? Ja, zegt GroenLinks, want dé Nederlandse cultuur bestaat niet.

Want zou dat streepje op die e betekenen? Ontkent GroenLinks dat er overheersende gedragsnormen, ideeën en waarden samenhangen met het simpele feit dat iemand geboren wordt en opgroeit in het deltagebied van de Rijn en de Maas?

Volgens GroenLinks maakt het niet uit of je opgroeit in Nederland of Spanje. Zou dé Spaanse cultuur ook niet bestaan? Of de Franse? Zou GroenLinks iets dergelijks ook durven zeggen over de cultuur van onze immigranten uit Ghana of het Rifgebergte?

Laf
Het is laf en onzinnig om te ontkennen dat er zoiets als een Nederlandse cultuur bestaat. Natuurlijk vormt het leven in een bepaalde groep mede het karakter van een individu – de psychologie en de sociologie hebben dat onomstotelijk vastgesteld. Maar zelfs zonder wetenschap, alleen al met behulp van het gezonde verstand, kan eenieder vaststellen dat omgevingsfactoren bij het opgroeien stevige invloedssferen vormen.

Maar GroenLinks wil daar niets van weten. Waar GroenLinks wel van wil weten is het recht van Madonna tijdens een optreden in de Arena om iets met een kruis te doen. GroenLinks had een tegendemonstratie georganiseerd om tegen de demonstratie van de SGP te protesteren. Het ging GroenLinks om de vrijheid van meningsuiting.

Deense cartoons
Op 11 februari van dit jaar had in Amsterdam een demonstratie plaats van Nederlandse moslims tegen de Deense cartoons. Hebben wij toen ook een demonstratie van GroenLinks gezien voor de vrijheid van meningsuiting van de Deense cartoonisten?

Nee. GroenLinks hield zich muisstil. Want een demonstratie voor het recht om Mohammed net zo te bespotten als Christus, is voor GroenLinks een forse brug te ver, en niet alleen dat: het is ook nog eens gevaarlijk.

Die brave SGP'ers liepen een paar keer om de Arena heen bij wijze van ‘gebedswandeling’, en niemand hoefde er over na te denken of een SGP'er zich zou opblazen of ruiten zou gaan ingooien.

Bang
GroenLinks durfde zich niet op die 11de februari in Amsterdam te vertonen omdat GroenLinks bang was dat die fijne Nederlandse islamitische demonstranten achter die oprechte GroenLinksers aan zouden gaan om ze een lesje in Berbercultuur te geven.

Femke is een goede politica, maar ze is de aanvoerster van een clubje leeghoofdige en laffe types die over vele maten voor vele situaties beschikken. Opportunisme heet dat. En volgens mij is dat een karaktertrek van dé GroenLinkse cultuur.

Mooie column van Ephimenco. Ik ben van mening dat de evangelisten en SGP jongeren een geweldige kant van het christelijk geloof hebben laten zien: dat de liefde van God er is, ook voor mensen die dat geloof compleet belachelijk maken. Of hun roep naar Madonna daarbij zin heeft gehad, weet ik niet. Wat mij betreft kan ik iets van hun leren: waar SGP jongeren op veel plaatsen (lees: fora, kranten) belachelijk gemaakt worden om hun actie, blijven ze sterk staan om Jezus' naam niet belachelijk gemaakt te laten worden. Alhoewel ik zelf meer een 'vergeef het hun want ze weten niet wat ze doen' en 'God oordeelt wel'-houding heb, die tegelijk ook weer wat passief zou kunnen zijn.

Prachtkerels, die colummnisten. De enigsinds anti-christelijke/pro-islam sfeer die er binnen Groenlinks schijnbaar heerst komt misschien wel gewoon doordat er nogal wat uit het middenoosten afkomstige half verwesterde hulpeltrutjes actief zijn in deze partij. Daarnaast valt mij op dat linkse partijen (Groenlinks voorop) over het algemeen meer partij kiezen vóór moslims en palestijnen en tegen bijvoorbeeld christenen en Israël.

Enorme Fopschipper, wat loop je weer lekker te generaliseren.

@ Perikles: enige nuancering is altijd goed. Het valt me enigszins op dat, na decennia verguizing en spot, men soms regelrecht vijandig reageert op 'het geloof'. Men wil het gesprek niet eens aangaan (verschilt natuurlijk p.p.) ongeacht de insteek. Dat zal echter ook voor moslims opgaan.

Koning David
fopschipper schreef: Prachtkerels, die colummnisten. De enigsinds anti-christelijke/pro-islam sfeer die er binnen Groenlinks schijnbaar heerst komt misschien wel gewoon doordat er nogal wat uit het middenoosten afkomstige half verwesterde hulpeltrutjes actief zijn in deze partij. Daarnaast valt mij op dat linkse partijen (Groenlinks voorop) over het algemeen meer partij kiezen vóór moslims en palestijnen en tegen bijvoorbeeld christenen en Israël.

[onderbuik]Soms ontwaar ik een parallel tussen Femke Halsema en Michael Jackson. Zoals the king of pop het liefst blank had willen zijn en steeds witter wordt, zo begint Femke steeds meer op een moslima te lijken. Ben benieuwd wanneer femke fatale uit solidariteit met de islam met hoofddoek in de Kamer zal verschijnen. [/onderbuik]

He Klei had jij gisteren een bijdrage in de Trouw?? Of is er echt een Ewout Klein uit Kampen die Karen Armstrong leest?

Koning David

Heb ik de Trouw toch gehaald. Ik hoorde dus toch bij de beste tien. Volgens mij krijg ik dan nog gratis een boek. Jammer dat ze mijn naam dan weer verkeerd spellen. En bij Trouw heeft ooit nog eens A.J. Klei gewerkt.