H3nQ

Misschien herken je het wel: Je zit achter je computer. Je gaat op den duur weg, maar je laat hem aanstaan, omdat je toch denkt binnen een uur terug te zijn. Vervolgens kom je vier uur later pas weer terug bij je pc. Al die tijd heeft je computer niets gedaan, behalve stroom gevreten. Dat kunnen we natuurlijk niet hebben in deze tijden van Global Warming en economische ellende.

Maar er is een oplossing: Laat je computer wat nuttigs doen met zijn vrije tijd! Doe mee met Folding@home.

Folding@home is een project waarbij wordt onderzocht hoe eiwitten gevouwen kunnen worden. Dit is nuttig voor onderzoek naar ziektes en ontwikkeling van medicijnen. Het vraagt wel enorm veel rekenkracht, daarom maakt F@H gebruik van een distributed computing-netwerk. Dat houdt in dat allemaal vrijwilligers een programmaatje op hun pc hebben staan dat gaat rekenen aan eiwitten als hij tijd of rekenkracht over heeft.

Ik doe het nu een tijdje en het bevalt me prima. Je merkt er niets van, want als je de prioriteit laag laat staan (standaardinstelling) stopt hij vanzelf met rekenen als je veel van je computer vraagt. Je moet wel elke keer als je je computer aanzet het programmaatje starten.

Voordelen:

  • Je helpt mee aan belangrijk onderzoek.
  • Je krijgt meer karma.
  • Je computer staat niet voor niets aan.

Nadelen:

  • Je computer gebruikt iets meer stroom.
  • Je moet niet een te oude computer hebben, dan gaat het misschien te langzaam. Een pentium 4 vanaf ongeveer 2 - 2,4 ghz is zo'n beetje het minimum denk ik. Oudere computers krijgen wel kleinere opdrachten.
  • Als je computer niet zo vaak voor niets aanstaat en ook al wat verouderd is moet je het echt niet doen, want de opdrachten (je computer krijgt steeds een nieuwe opdracht en stuurt dan als hij klaar is het resultaat naar F@H) hebben wel deadlines. Als je die mist vertraagt het onderzoek alleen maar.

Het programma is hier te downloaden:

Korte uitleg op Wikipedia:

Webcie, misschien moet dit topic verplaatst worden. Ik weet niet of het nou thuishoort bij wetenschap, vraag en aanbod of extern nieuws. Verzin maar wat leuks.

Als je een slecht karma hebt moet je dat programma dus sowieso installeren. Dat draait er dus op uit dat ik - met het oog op mn karma- speciaal voor dat programma mn PC aan zet en dus meer stroom verbruik dan eerst.

Ja, dat is wel een risico dat je loopt inderdaad. Ik denk dat je de karmapunten als een leuke bijkomstigheid moet zien, dan lukt het wel. Ik zet zelf mijn computer zelf nu juist wat vaker uit, want die F@H-nerds mogen al lang blij zijn dat ik überhaupt meedoe.

Ik heb wel eens een artikel gelezen over iets soortgelijks. Je kon dan ook een programmaatje laten draaien op je computer als je er niet was. Dat programmaatje probeerde een zo groot mogelijk priemgetal te vinden. Priemgetallen worden veel gebruikt in digitale beveiliging, hoe groter het priemgetal, hoe moeilijker de beveiliging te kraken is. Als jou computer toevallig het allergrootste priemgetal vond kon je een bedrag van enkele tienduizenden dollars beloning krijgen. Maar dat project is volgens mij alweer geëindigd...

Er zijn meerdere van dit soort projecten, ik wilde graag aan eentje meedoen en dit leek me de nuttigste. Je kunt bijvoorbeeld ook meedoen aan SETI maar dat leek me een beetje onzin...

Ik ik had dit topic willen negeren toen ik "Global Warming" zag staan, maar raakte toch nog wel geïnteresseerd toen ik "distributed computing" zag staan, maar vervolgens drong het tot mij door dat mijn pc daardoor trager word.

En over het algemeen laat ik mijn PC alleen aan als ik aan het downloaden ben. doe ik 2 goede dingen tegelijk:

1- downloaden
2- aarde opwarmen (zeg nou zelf: koud bier en warm weer in nederland. wie laat dat nou links liggen?)

Armando schreef: (...)maar vervolgens drong het tot mij door dat mijn pc daardoor trager word.
H3nQ schreef: Je merkt er niets van, want als je de prioriteit laag laat staan (standaardinstelling) stopt hij vanzelf met rekenen als je veel van je computer vraagt.

Met global warming heeft het gebeuren niets te maken, ik bedoelde alleen dat je computer als hij gewoon aanstaat voor niets energie gebruikt (en bijdraagt aan het broeikaseffect) terwijl hij ook wat nuttigs kan doen terwijl hij gewoon energie staat te slurpen. Dus maak je over dat warme weer maar niet druk.

H3nQ schreef: Met global warming heeft het gebeuren niets te maken, ik bedoelde alleen dat je computer als hij gewoon aanstaat voor niets energie gebruikt (en bijdraagt aan het broeikaseffect) terwijl hij ook wat nuttigs kan doen terwijl hij gewoon energie staat te slurpen. Dus maak je over dat warme weer maar niet druk.

Ik ben helaas niet overtuigd. Ik vind het onnodig om programma's op mijn PC hebben te staan waar ik zelf niet mee werk.

is er ook een programmaatje te downloaden waardoor ander pc 's mij helpen met downloaden van wat muziek, films e.d.
dan ben ik wel van de partij :D

Kenny schreef: is er ook een programmaatje te downloaden waardoor ander pc 's mij helpen met downloaden van wat muziek, films e.d. dan ben ik wel van de partij :D

geweldig! lekker downloaden met 100 GBps :)
ik zeg pompen met die glasvezelz!