Animal

Wat zijn de voordelen van kabelinternet boven ADSL?

Wat zijn de voordelen van ADSL boven kabelinternet?

Heeft kabelinternet via de RuG (Oprit) een datalimiet/downloadlimiet?

Is Essent écht zo traag als sommigen zeggen?

Zucht....

Animal schreef: Heeft kabelinternet via de RuG (Oprit) een datalimiet/downloadlimiet?

Nooit wat van gemerkt, gehoord of gelezen, maar daarom kan het nog wel. Ik kan je Oprit aanraden, weinig storingen, keuze uit 4 opties (keuze in snelheden) waardoor er altijd wel iets van je gading bij zit. En volgens mij is het een stukje goedkoper dan andere aanbieders want er zit subsidie van de RUG op.

Wij hebben ook Oprit thuis, en nooit last van storingen of wat dan ook. Vroeger was kabel wel onstabieler, maar volgens mij is dat nu wel helemaal weg. Data/downloadlimiet hebben we niet.

Het voordeel van kabel boven ADSL is dat je er geen vaste telefoonlijn voor nodig hebt. Het voordeel van ADSL boven kabel is dat ADSL gegarandeerd constant is, ook qua snelheid. Dat varieert bij kabel nog wel eens een Kb of 2. Het is maar net hoeveel waarde je daaraan hecht.

Overigens is die subsidie van de RuG volgens mij alweer afgelopen. Dat was eind vorig jaar bij het aansluiten alleen.

Is er een verschil in snelheid/prijs -verhouding tussen ADSL en kabel?

Hét nadeel van de RUG (oprit) is een relatief lage upload-snelheid in vergelijking met ADSL. Maar als je alleen wilt surfen, mailen en andere huis tuin en keuken internet zaken, dan is het een prima verbinding.

(ik hoor mijn huisgenoot vaak klagen over de lage uploadsnelheid, wat vooral irri is wanneer je internet games wil doen...)

Vriend Niels
Animal schreef: Is er een verschil in snelheid/prijs -verhouding tussen ADSL en kabel?

Ik las vandaag nog dat de snelheid/prijs - verhouding van Kabel beter is dan van ADSL. Dit stond echter wel bij een reclame voor aHome.

In ADSL-land stunten ze op dit moment nog steed enorm. Profiteren dus!

L1Rn4urAyA7aTEe

Op dit moment is een ADSL lite aansluiting van Wanadoo het goedkoopst. Je hebt dan 1024 kbps download en 320 kbps uploadsnelheid. Zelf heb ik ook ADSL en ik ben er op het gebied van online gamen erg blij mee. Zoals eerder gezegd: wat meer uploadsnelheid vergroot het spelplezier...
Ik heb zelf Zonnet en daar heb je geen downloadlimiet en qua datalimiet wordt er uitgegaan van 'normaal gebruik'.

Voordeel van Oprit is dat je op de content-websites waarvoor de RUG een licentie heeft kunt komen, zoals bijvoorbeeld Plaza Kluwer voor de jurisprudentieliefhebbers onder u. Je hoeft hiervoor dan niet meer naar een PC in een universitair gebouw.
Nadeel van Oprit is dat de aansluitkosten aan de hoge kant zijn. Een tijdje geleden deed het CvB er nog €50,- voor je af, maar die actie is volgens mij alweer voorbij.

Rik Torn schreef: Voordeel van Oprit is dat je op de content-websites waarvoor de RUG een licentie heeft kunt komen, zoals bijvoorbeeld Plaza Kluwer voor de jurisprudentieliefhebbers onder u. Je hoeft hiervoor dan niet meer naar een PC in een universitair gebouw.
Volgens mij is dit geen voordeel van oprit, maar van het lidmaatschap van de RUG. Met de komst van de proxy-server is het volgens mij niet langer zo dat leden van de oprit alleen toegang hebben tot deze info, maar alle studenten van de RUG. Inloggen kan dan met je studentnummer en je inloggegevens. Dus dit voordeel mag buiten beschouwing gelaten worden.

Bedankt voor de informatie! Al zijn de meningen wat verdeeld...

Carloz schreef: Dus dit voordeel mag buiten beschouwing gelaten worden.

...te meer omdat ik geen RuG-student meer ben... Maar ok, m'n huisgenoot wel, dus dat zou geen probleem zijn.

Is er ook iemand die het goedkoopste (07,95/maand) of het op-één-na goedkoopste (29,95/maand) abonnement bij @Home van Essent heeft? Hoe snel/traag zijn die abonnementen?

Mijn ouders hebben de goedkoopste van @Home(die is trouwens 17,95) en het is an sich goed te doen om alleen mee te surfen, maar sneller is natuurlijk wel comfortabeler.

Volgensmij haal ik bij m'n ouders op rustige momenten maximaal 10kb/s en over het algemeen zo'n 5kb/s

Die van 29,95 euro (312 kb/s) bij @home zou ik niet kiezen trouwens, bij Oprit heb je dan meer snelheid voor minder geld(600 kb/s voor 26 euro).