martiennap

De Near East Ministry is een interkerkelijke stichting en wil door de verzoening in Jezus Messias dienstbaar zijn aan Jood en Arabier en geeft onderwijs over de unieke positie van Israël onder de volken. De NEM is een stichting met een kleine staf in Nederland maar met enige tientallen uitgezonden veldwerkers in Israël en de omringende landen. De NEM is gevestigd nabij Voorthuizen.

Op dit moment hebben wij de mogelijkheid voor één of meer studenten om kennis te nemen van deze mooie opdracht. Graag willen wij je laten zien en beleven hoe het werk in een zendingsorganisatie gedaan wordt. Maar dat niet alleen …– laat ik het maar eerlijk zeggen – wij willen dit dan combineren met het opvangen van de tijdelijke vacature die wij hebben van onze PR-medewerkster die er even tussenuit gaat ivm zwangerschapsverlof.
In de praktijk zal dit betekenen dat deze vervangingsuren worden vergoed en dat ook de reiskosten redelijkerwijze kunnen worden vergoed.
Het betreft de periode van februari tot en met juni. De werkzaamheden zullen 2 tot hooguit 3 dagdelen per week zijn terwijl een deel ook vanuit huis gedaan kan worden (mits in bezit van goede PC met internetverbinding en je minimaal eenmaal per dag je email leest).

De praktische zaken waar het om gaat zijn: het bijhouden van de website, het aanmaken en versturen van de maandelijkse nieuwsflitsen en eventueel het op ad hoc basis andere stafleden ondersteunen bij diverse activiteiten afhankelijk van onze vraag en de kennis en ervaring van de student.

Maar als je meer wilt weten over Israël, de joodse wortels van het christelijk geloof en Gods plan met Israël voor de volken, dan is dit een uitgelezen kans om dicht bij het vuur je hierin te verdiepen!

Als je er wat voor voelt, neem dan contact op met: Martien Nap, kantoormanager van de Near East Ministry. 0342-471318 martien.nap@nemnieuws.nl.

Als je iemand in je omgeving kent die dit een leuke uitdaging zou vinden, geef dit dan rustig door!

www.nemnieuws.nl

Ik ben benieuwd of diegene dan ook instemt met Berkhofs 'theologie van de terugkeer'.
Wie gelooft daar vandaag de dag nog in...?
(Fop kom er maar in :wink: )

http://www.nemnieuws.nl/upload/document ... Staat_Israël...pdf

Beste JWJ,

Fijn dat je zo geïnteresseerd onze website hebt bekeken en daar voor jou al zo snel een interessant artikel hebt gevonden. Wij zijn altijd blij als mensen zich aangesproken voelen door onze boodschap of door artikelen die wij als achtergrondmateriaal bijvoegen.
Maar méér nog dan dat zijn wij blij met mensen die met alleen de Bijbel in de hand en daaruit lezend kijken naar wat er de laatste decennia is gebeurd in de regio rondom Jeruzalem.
Kijk, met zúlke mensen komen wij graag in contact. En als die mensen daar meer over willen weten of daar met ons van gedachten over willen wisselen, dan zijn die van harte welkom (of wij komen naar die mensen toe!).

http://www.nemnieuws.nl/nl/onderwijs-ne ... -de-buurt/
N.B. Steendam

Is de NEM van mening dat er soms terecht kritiek op het beleid van Israël wordt uitgeoefend, bijvoorbeeld met betrekking op de bouw van de barrière ('de muur')?

Waarom moet toch altijd weer dat ellendige hek er bij gesleept worden? Deze organisatie hoeft daar toch niet perse een mening over te hebben?

Gezien hun website houden ze zich o.a. bezig met verzoening tussen messiasbelijdende joden en arabische christenen, kuddo's voor de NEM dus wat mij betreft.

JWJ, Berkhofs theologie van de terugkeer ken ik eerlijk gezegd niet. Kun je ons hierover een tipje van de sluier oplichten?

N.B. Steendam
Fop schreef: Waarom moet toch altijd weer dat ellendige hek er bij gesleept worden? Deze organisatie hoeft daar toch niet perse een mening over te hebben? Gezien hun website houden ze zich o.a. bezig met verzoening tussen messiasbelijdende joden en arabische christenen, kuddo's voor de NEM dus wat mij betreft.

In de doelstelling lees ik: "De NEM maakt werk van verzoening vanuit de overtuiging dat verzoening met God de enige weg is tot verzoening met elkaar." Ik juich verzoening toe (kudo's), maar hoor ook veel geluiden dat het bovengenoemde hek een obstakel is in de verzoening met elkaar. Daarom denk ik dat het relevant is.

Herbsgarden

In het onderstaande artikel komt de Near East Ministry wel redelijk genuanceerd over. Als 'christenen' en 'Israel' gezamenlijk genoemd worden, word ik altijd een beetje bang voor radicale pro-Israelpraat zoals die bezigt. Daar lijkt de NEM niet in mee te gaan. Maar nogmaals: dat leidt ik alleen af uit onderstaand artikel, heb nu geen tijd om de NEM helemaal uit te pluizen.

schreef: NEM: Vredestichters voor Israël nodig Dit artikel komt voor in dossier: Visie op Israël BARNEVELD - Christenen zijn verdeeld over hun visie op Israël. Maar ze zouden zich meer voor vrede moeten inzetten. ,,Waar zijn de vredestichters?'', vraagt de directeur van Near East Ministry ds. Gijs Lammerts van Bueren zich af. In de discussie over Israël, die christenen verdeelt, zijn de stellingen betrokken, constateert ds. Gijs Lammerts van Bueren, directeur van Near East Ministry (NEM) uit Barneveld. Behoudende christenen zijn in het algemeen 'Israëlgetrouwen', zoals hij hen noemt; zij ,,weten precies wat goed is en niet goed is'', schrijft hij in de jongste nieuwsbrief van zijn organisatie, die vrijwilligers uitzendt voor vredesprojecten in het Midden-Oosten. Op grond van landbeloften in de Bijbelse profetieën houden zij vast aan behoud van de Westelijke Jordaanoever voor Israël. Andere christenen hebben vooral oog voor het lijden van de Palestijnen die daar wonen en pleiten hartstochtelijk voor teruggave van het land. ,,Maar aan beide kanten zijn vredesinitiatieven bij voorbaat verdacht'', zegt Lammerts van Bueren. Ten onrechte, vindt hij: ,,Waar zijn de vredestichters?'' En: ,,Wordt het niet tijd dat de kerk - en niet alleen de vrijzinnigen! - ook herkend worden aan hun steun voor vredesinitiatieven? Gewoon als teken van de grote vrede die komt?'' Israël verdeelt soms de kerk, lijkt Lammerts van Bueren te zeggen. Maar het ligt volgens hem genuanceerder ,,Ik ken gemeenten waar de leiding het onderwerp niet durft aan te snijden uit angst voor verdeeldheid. Aan de andere kant zijn er gemeenten binnen de Protestantse Kerk waar open over verschillende visies wordt gesproken. De predikant die een pro-Israëlvisie uitdraagt, wordt geen strobreed in de weg gelegd. Het beeld is dus divers en dat laat zich het beste uitdrukken in het woordje 'soms'.'' ,,Ik heb bidstonden meegemaakt waarin God gevraagd werd een vredesinitiatief te laten mislukken, omdat Israël land zou kwijtraken aan de Palestijnen. Dat is voor veel behoudende christenen onbespreekbaar. God heeft het land immers beloofd aan zijn volk. Zo wordt er vaak gebeden om zegen voor de rechtse politieke partijen in Israël, omdat die niet bereid zijn land af te staan. Oud-premier Sharon was eerst een held onder deze christenen omdat hij de bezette gebieden wilde behouden. Toen hij besloot de Gazastrook terug te geven, had hij opeens afgedaan.'' Het volledige artikel kunt u lezen in het Nederlands Dagblad van vrijdag 5 december 2008. Vanaf zaterdag vrijdag 5 december kunt u deze krant kopen via de losse verkoop of de digitale editie.
N.B. Steendam schreef:
Fop schreef: Waarom moet toch altijd weer dat ellendige hek er bij gesleept worden? Deze organisatie hoeft daar toch niet perse een mening over te hebben? Gezien hun website houden ze zich o.a. bezig met verzoening tussen messiasbelijdende joden en arabische christenen, kuddo's voor de NEM dus wat mij betreft.

In de doelstelling lees ik: "De NEM maakt werk van verzoening vanuit de overtuiging dat verzoening met God de enige weg is tot verzoening met elkaar." Ik juich verzoening toe (kudo's), maar hoor ook veel geluiden dat het bovengenoemde hek een obstakel is in de verzoening met elkaar. Daarom denk ik dat het relevant is.

Ok, daar heb je een punt idd. Maar misschien is het voor de NEM wel beter om politiek gevoelige thema's zoveel mogelijk te vermijden, hun werk is zo al moeilijk genoeg lijkt me. Bovendien is het hek vooral een obstakel voor terroristen met slecht bedoelingen, en daartegen schijnt het erg effectief te zijn. Het zal er dus voorlopig wel blijven staan.

@Herbsgarden, hoe kom je erbij dat christenen voor Israël zo radicaal is? Dat hoor ik vaker maar ik heb niet echt radicale dingen kunnen ontdekken (behalve dat hun voorman - die oud eo-directeur - soms wat radicale acties doet, zoals met die foetussen). Ik ben het trouwens in het geheel niet eens met hun benadering hoor, in het publieke debat moet je de discussie over Israël voeren o.b.v. feitelijke argumenten, niet o.b.v. religieuze sympathieën.

Fijne discussie! Daar krijg ik het warm van! Maar Herbsgarden doet een goede suggestie: Zorg dat je eerst goed op de hoogte bent van de doelstellingen en missie van de NEM voordat je een mening uit.
Wat ik wel kan zeggen is dat de NEM geen kerkelijk standpunt inneemt en ook geen politiek standpunt. Die muur maakt ons werk praktisch gezien overigens ook niet gemakkelijk....
Maar de NEM is er niet om die fysieke muur te slechten of daar een uitspraak over te doen. Wij willen ons heel basaal inzetten en door de handen uit de mouwen te steken met diaconaal werk onder zowel Jood als Arabier laten zien dat verzoening met God door Jezus ook verzoening tussen mensen mogelijk maakt. En vanzelfsprekend zijn wij ons ervan bewust dat we dat niet uit eigen kracht kunnen. Daarom speelt ook gebed een cruciale rol in ons werk.
Onze slogan is dan ook: "De handen gevouwen en de handen uit de mouwen!"

@Fop, CvI is inderdaad - in onze ogen - niet radicaal. Zij beperkt zich echter uitsluitend tot het land/staat/volk Israël. De NEM kijkt breder en ziet de gehele heerbaan uit Jesaja 19:23-25 als haar 'werkgebied'. Wij werken incidenteel met CvI samen, maar ook met andere organisaties binnen het Israëlplatform http://www.israelplatform.nl/.
Belangrijker is echter, dat de NEM samenwerkt met de lokale gemeenten. Zowel met de Joods-Messiaanse gemeenten als ook met de Arabische christengemeenten. Dus niet alleen interkerkelijk in Nederland, ook op ons werkveld.
Overigens hebben wij goede banden met Musalaha http://www.musalaha.org/. Ook interessant voor diegenen onder de forumlezers die serieus geïnteresseerd zijn in de opbouw van Gods koninkrijk in het Midden Oosten!

@martien, veel suc6 met alle activiteiten van de NEM, en ik hoop dat u iemand vindt om de vacature op te vullen.

Herbsgarden

Wat betreft Christenen voor Israel: hieronder heb ik wat opvallende kenmerken van deze organisatie op een rij gezet. Ik wilde er niet over uitweiden, maar aangezien de Near East Ministry incidenteel met hen samenwerkt is het toch de moeite waard om hun te belichten.

Hoewel 'Christenen voor Israel' het niet gaag toegeeft, gaat Israel geregeld te ver. Het land krijgt regelmatig kritiek. Een paar recente voorbeelden:

  • De secretaris-generaal van de VN vanwege de blokkade van Gaza
  • De VN-Veiligheidsraad voor de gewelddadige bestorming van een schip met hulpgoederen voor de Gazastrook
  • Israelische ex-soldaten hebben verklaard dat zij zich schuldig maakten aan , bedreigingen en pesterijen.Voor de duidelijkheid: Israel doet ook goede dingen en de Palestijnen doen ook genoeg verkeerde dingen. Maar dit rijtje misstanden kun je niet negeren. Tenminste, normaal gesproken niet.

'Christenen voor Israel' steunt Israel kritiekloos en wijst beschuldigende vinger naar moslims

  • Ondanks alles uit CvI amper kritiek op Israel. Op hun website en in hun foldertjes is het 'liefde voor Israel' voor en na, maar over de Israelische misdaden lees je bijna niets.
  • Zelfs op punten waarop de VN Israel scherp veroordeelt, doet CvI alsof er niets aan de hand is. Zegt de VN dat Israel te ver ging bij het aanvallen van een hulpkonvooi, waarbij 19 doden vielen? Het CvI doet er lacherig over en noemt het een . Veroordeelt de secretaris-generaal de blokkade van Gaza? Onzin, zegt CvI: die . Ik vind dat behoorlijk radicaal, maar dat is uiteraard een subjectief begrip. Hoe zouden jullie dit noemen, meneer Nap en amice Schipper?
  • Alsof de oogkleppen nog niet genoeg zijn, wijst CvI ook nog eens met de beschuldigende vinger naar moslims. Want het zijn immers de en het zijn de Palestijnen die eigenlijk hebben op Jeruzalem.
  • Tot slot: CvI wekt de indruk dat het vooral de Israeliers die zielig zijn. Bijvoorbeeld met teksten als "Een nieuwsitem over de Palestijnen waarin zit, haalt maar zelden de voorpagina's van westerse kranten." Met dit soort Calimero-onzin geef je als organisatie doelbewust een volstrekt onware voorstelling van zaken. (Ik heb zelf gesproken met de Nederlandse Israel-correspondenten en die doen echt hun uiterste best om onpartijdig verslag te doen.)
    Kortom: Bij 'Christenen voor Israel' pikken ze zelfs de grootste misdaden van Israel, hebben ze enorme oogkleppen op en geven ze ondertussen de moslims de schuld van het Joodse leed. Mijn vraag: hoe kun je met zo'n organisatie samenwerken als je je wilt inzetten voor vrede? Op welke manier helpt dit om verzoening na te streven? Nogmaals: wat ik over de Near East Ministry heb gelezen is wel oké, maar dat jullie samenwerken met 'Christenen voor Israël' is echt jammer.

Laat ik die incidentele samenwerking even specificeren. Een onderdeel van de missie van de NEM is de christenen in Nederland bekend maken met de Joodse wortels van hun geloof. Pas van daaruit kan men immers begrip hebben voor het thema 'verzoening'. In dat specifieke deel, waar dus uitsluitend de Joodse godsdienst - en in het verlengde daarvan land en cultuur en dergelijke - aan de orde komen, baseren zowel CvI als de NEM zich op dezelfde bronnen en hebben hetzelfde doel. Namelijk: de christenen in Nederland (en België) bekend maken met deze thematiek. En daar blijft het ook bij.
Dus op typische 'Israëldagen' zul je CvI en de NEM wel eens samen tegenkomen. Zo werken wij op andere terreinen ook samen met Evangelie en Moslims of de Arabische Wereld Zending, Stichting Cornerstone om maar een paar te noemen.
Wellicht dat met deze - summiere en dus ook weer 'aanvechtbare' - uitleg iets meer duidelijk is geworden van hoe de NEM zich positioneert in deze - toegegeven - voor een leek haast ondoorzichtige wereld van Israël-organisaties.

martiennap schreef: Een onderdeel van de missie van de NEM is de christenen in Nederland bekend maken met de Joodse wortels van hun geloof.

Lees je mee Rolf H?

@Herbsgarden,
uit geen van de door jou genoemde punten blijkt dat CvI radicaal is. Je kunt het met ze oneens zijn, maar het zijn geen radicale standpunten.

Over dat 'hulpkonvooi' hebben talloze media kritisch bericht en de kanttekening gemaakt dat het er alle schijn van had dat het konvooi niet alleen hulp op het oog had, maar dat ze vooral Israël wilden provoceren en in een kwaad daglicht stellen. Ook de NOS liet bijvoorbeeld in hun reportage de enorme hoeveelheid wapens zien die zich aan boord van het konvooi bevond. Ook zijn er geluidopnames waarin te horen is dat de activisten aan boord antisemitische liederen zingen. Check bijvoorbeeld dit artikel: http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Buite ... telaar.htm

En de blokkade van Gaza nuanceren lijkt me ook alles behalve radicaal. Je krijgt soms het idee dat de mensen in Gaza dood gaan van de honger omdat die nare Israëliërs alles bij de grens tegen houden. Dat er in precies dezelfde periode een luxe winkelcentrum en een olympisch zwembad wordt geopend geeft dan toch te denken:

http://www.youtube.com/watch?v=n_puiuvW ... r_embedded http://www.tomgrossmedia.com/mideastdis ... 01114.html

en zo ziet de markt in gaza eruit:

http://www.tomgrossmedia.com/mideastdis ... 01072.html

En ik snap werkelijk niet hoe je over dit artikel kunt vallen:

http://christenenvoorisrael.nl/artikele ... itisme-mee

In wat voor wereld leef je als je in het geheel niet hebt meegekregen dat antisemitisme in Europa anno 2011 hoofdzakelijk afkomstig is van islamitische immigranten. Of heb je de opmerking van Bolkestijn ook gemist?

Tenslotte ben ik het wel met je eens dat ook mensen en organisaties die positief tegenover Israël staan kritiek moeten uiten wanneer dit op zijn plaats is. Israël is zeker niet perfect, en ook het Israëlische leger maakt (net als elk leger) fouten.

Fop schreef: In wat voor wereld leef je als je in het geheel niet hebt meegekregen dat antisemitisme in Europa anno 2011 hoofdzakelijk afkomstig is van islamitische immigranten. Of heb je de opmerking van Bolkestijn ook gemist?

Nee, voordat de immigranten in de jaren '50 hierheen kwamen was er absoluut geen antisemitisme in Nederland. Dat vanuit Nederland 110.000 joden zijn gedeporteerd, 75% van de totale bevolkingsgroep, het hoogste percentage in West-Europa, zonder noemenswaardige weerstand, vergeten we maar even. Wat is het fijn om migranten slechter neer te zetten dan jezelf. Het is een stel inferieure wezens, die buitenlanders.

blijf on-topic als het kan, volgens mij verzanden we in een discussie die niet helemaal op zijn plaats is in dit topic.

Tony schreef: Nee, voordat de immigranten in de jaren '50 hierheen kwamen was er absoluut geen antisemitisme in Nederland. Dat vanuit Nederland 110.000 joden zijn gedeporteerd, 75% van de totale bevolkingsgroep, het hoogste percentage in West-Europa, zonder noemenswaardige weerstand, vergeten we maar even. Wat is het fijn om migranten slechter neer te zetten dan jezelf. Het is een stel inferieure wezens, die buitenlanders.

Mogen we dan geen opmerkingen maken over antisemitisme onder islamitische immigranten omdat 70 jaar geleden Nederlandse ambtenaren hebben meegewerkt aan de deportatie van de joden? Lijkt me raar.

Europa heeft een schandelijke geschiedenis qua antisemitisme (waar we ons diep voor moeten schamen) maar anno 2011 is het niet europa, maar de islamitische wereld waar het antisemitisme hoogtij viert. En islamitische immigranten die naar Europa emigreren nemen dat mee. Dat is gewoon een feit.

Dit soort opmerkingen:
"Wat is het fijn om migranten slechter neer te zetten dan jezelf" en "Het is een stel inferieure wezens, die buitenlanders", geven w.m.b. geen pas. Iets minder emotie, en iets meer ratio graag.

Doe jij mee aan deze discussie Imhotep? Zonee, mondje dicht.

@Fop, het is niet bedoeld als emotionele reactie, maar als relativering van het fenomeen. Je hebt gelijk dat antisemitisme onder immigranten moet worden bestreden, maar het lijkt voor rechts (voor jou) de zoveelste stok om ze mee te slaan, mede omdat je het allemaal lekker algemeen stelt: 'de islamitische wereld', 'de immigranten' en het is volgens jou 'gewoon een feit'.

Even wat gezelliger Tony! Imhotep is moderator en heeft een punt: Dit topic gaat over niet antisemitisme in Nederland, maar over Israël en Palestina.

Begin een nieuw topic zou ik zeggen. Dit topic gaat over de werving van NEM.