Agnes

Op dit moment is er een speciale commissie bezig om het studentenpastoraat én de invulling daarvan door ds. Huttenga te evalueren. Daarvoor hebben we jou absoluut nodig! Heb je wel eens gebruik gemaakt van het studentenpastoraat? Heb je daar überhaupt behoefte aan? Heb je goede ervaringen, of juist niet? Wil je graag wat kwijt óver studentenpastoraat in het algemeen of de studentenpastor? Laat het weten. Vul de enquête (anoniem) in op

Jouw mening is van belang!

Herbsgarden

Goed initiatief. Maar Agnes, kun jij er ook voor zorgen dat het mogelijk een toelichting te geven bij je antwoorden? Sommige vragen zijn erg lastig met alleen eens of oneens te beantwoorden.

Neem de vraag 'Stel je het op prijs als er vanuit de gemeente aandacht voor jou is?' Op zich stel ik dat als gebaar wel op prijs, maar ik heb er niet echt behoefte aan en als er nooit een ouderling langs komt vind ik dat ook niet erg.

Of de stelling 'Studenten dragen evenveel verantwoordelijkheid in een gemeente als andere gemeenteleden'. In principe wel, volgens mij. Als je een volwaardig lid wordt van een club, moet je er ook wat voor doen, anders kun je net zo geen lid of gastlid worden.
Maar je moet bij studenten ook kijken naar hun specifieke situatie: sommigen zien hun vereniging als soort gemeente en dan is het lastig om ook honderd procent mee te draaien in een kerkelijke gemeente. Daarnaast zijn veel studenten vreemden in de Groningse gemeenten: het kost dan ook tijd je draai te vinden in een gemeente.

Nog meer mensen die de enquete hebben gemaakt?

ja, ik. als je er eens een goede sigaar over wil roken; ik houd me aanbevolen.

Herbsgarden

Mooi. Neem dat laatste punt: de verantwoordelijk van studenten in een gemeente. Vind jij, dat je na je eigen keuze om je aan te melden als volwaardig lid van een kerkelijke gemeente ook de verantwoordelijk draagt om actief te worden in die gemeente? Of vorm je als student een uitzondering op de regel?

ik denk dat het lid zijn van een kerk impliceert dat je de samenkomsten regelmatig bezoekt. Ik weet niet of je bij je belijdenis ook belooft je in te zetten voor de gemeente. Het lijkt me wel een logische stap, daar je je gaven en talenten niet onder de grond moet stoppen...

Aan de andere kant: Als vele leden één lichaam vormen, ben je onmisbaar.

Ik vind trouwens niet dat als je ergens lid bent, je er dan voor moet inzetten. Je kunt lid zijn van een politieke partij omdat je het gedachtengoed ondersteunt met je lidmaatschap, niet omdat je daar nou zo veel mee wil.

De enquete kan helaas niet meer aangepast worden. Het is een hele tour om zo'n ding te maken en er zullen vast wat kinkjes in de kabel zitten. Probeer hem zo goed mogelijk in te vullen.

Even over die discussie of je actief moet zijn als je lid wordt. Kijk bij de GSV. Dan wordt dat ook min of meer verw8. Zo zie ik het in de kerk ook. Je wordt niet voor niks lid. Maar laten we wel rekening houden met ieders gaven en talenten. En ook met ieders gebreken, ziektes enz. Niet iedereen kan zich even actief opstellen, maar ik denk wel dat het de intentie moet zijn. Actief zijn zie ik trouwens ook wel als een breed begrip. Voor de 1 kan een bezoekje in de drie maand aan een gemeentelid al een hele opgave zijn, terwijl de ander in 5 commissies tegelijk zit. Als ieder zijn aan/afwezigheid kan verantwoorden ben ik al blij denk ik. Als je er maar met elkaar over praat en elkaar durft te bevragen.

nemo schreef: ik denk dat het lid zijn van een kerk impliceert dat je de samenkomsten regelmatig bezoekt. Ik weet niet of je bij je belijdenis ook belooft je in te zetten voor de gemeente. Het lijkt me wel een logische stap, daar je je gaven en talenten niet onder de grond moet stoppen...

Tot zover kan ik je volgen.

Aan de andere kant: Als vele leden één lichaam vormen, ben je onmisbaar.

Waar doel je hiermee op? Dat je als christen ook een rol hebt binnen de GSV?

Ik vind trouwens niet dat als je ergens lid bent, je er dan voor moet inzetten. Je kunt lid zijn van een politieke partij omdat je het gedachtengoed ondersteunt met je lidmaatschap, niet omdat je daar nou zo veel mee wil.

De kerk, of beter gezegd: de gemeente, is dan ook niet vergelijkbaar met een politieke partij. De kerk niet, de gemeente al helemaal niet. Als je nu alleen lid werd van het kerkverband, ging je redenering nog een beetje op. In de gemeente hebben we echter te maken met een sociale gemeenschap, misschien dan wel gebaseerd op overeenkomst in leer, maar toch vooral een plek waar de gelovigen elkaar vinden en ondersteunen.

Mijn stelling is: als je lid bent van een christelijke gemeente, heb je de plicht je in te zetten voor die gemeente.

FOUTje in enquete, maar WEL gewoon invullen!!!

Voor diegene die de enquete nog niet ingevuld hebben: aan het eind van de enquete zijn er twee (of drie?) vragen over dat je niet tot de doelgroep behoort en toch een mening wilt geven en de vraag daarvoor; dit is een foutje en kan helaas nu niet meer aangepast worden. Je antwoorden op de enquete worden wel gewoon bewaard (dus denk niet dat je het voor niets hebt gedaan) en vul gewoon iets of niets in bij die laatste twee vragen.

Alvast bedankt voor het invullen!

Ik heb hem ingevuld!

Ik vind de vragenlijst suggestief en onduidelijk. Het ene moment moet ik mijn mening geven het studentenpredikantschap an sich, vervolgens over het functioneren van ds. Huttenga. Wat is nu van belang dan? Bij sommige vragen vond ik geen van de antwoordopties echt geschikt, en miste ik de mogelijkheid om opmerkingen kwijt te kunnen. Daarom zet ik ze hier neer.

Doel van de enquete is duidelijk geformuleerd:
De commissie doet voor de gezamenlijke gereformeerd-vrijgemaakte kerken in de stad (classis) Groningen evaluatieonderzoek naar het nut en de noodzaak van het studentenpredikantschap en naar de manier waarop dat wordt ingevuld. (door ds. Huttenga dus) Ook zijn functioneren wordt geevalueerd.

Jammer dat je de vragen en antwoorden onvolledig en suggestief vindt. Het is niet makkelijk om zo' enquete te maken. Zeker als je geen prof bent. OP het eind heb je veel ruimte om nog wat te zeggen volgens mij dus maak daar gebruik van.

Even mijn complimenten voor het houden van de enquete, een goed initiatief en het zit goed in elkaar voor wat je mag verwachten van non-professionals.

Hee dank je wel Simon.

Voor de mensen die hem nog niet (volledig) hebben ingevuld: toch even doen!

Alvast bedankt