Perikles

Hieronder een artikel over de rellen van gisterenavond/nacht in Parijs. De rellen schijnen zich nu ook te verspreiden naar Marseille, Normandië en Dijon.

Op het eerste gezicht begrijp ik er niets van. Waarom zulke enorme onrust. Ik wist dat de politie in vele wijken van Parijs niet kon komen maar waarom dit?

Maar als je erover nadenkt vraag ik me af of Parijs, zoals vaker in de geschiedenis, Europa weer niet voorgaat in het tegenkomen (en waarschijnlijk oplossen) van problemen. Na sociale problemen autoriteitsproblemen nu immigratieproblemen. Zal dit een nieuwe 'Franse revolutie' teweeg brengen? Bewijzen de onrusten dat het Nederlanse 'zachte' multiculturele klimaat helemaal zo gek nog niet was?

Graag uw mening...

Bij nieuwe hevige rellen woensdagnacht in Parijse voorsteden zijn vier kogels op ME’ers en brandweer afgevuurd, zonder slachtoffers te maken. In Aulnay-sous-Bois werd een molotovcocktail in een brandweerwagen gegooid: een brandweerman werd afgevoerd met ernstige brandwonden. In totaal vielen in zo’n tien voorsteden negen gewonden. De brandhaarden bevinden zich bijna allemaal in Seine-Saint-Denis, een van de zeven departementen van de Parijse regio. Hier gingen 180 auto’s in vlammen op. Ook woedden er grote branden in een gymzaal, enkele winkelcentra en twee basisscholen. Onder de relschoppers bevonden zich ook jongetjes van tussen de tien en twaalf jaar. De gewelddadigheden barstten vorige week los na de dood door elektrocutie van twee minderjarige jongens in een transformatorhuisje. De precieze omstandigheden van dit drama worden onderzocht: de autoriteiten ontkennen dat de jongens werden opgejaagd. De zevende gewelddadige nacht op rij volgde op oproepen tot kalmte van premier De Villepin en president Chirac, die in 2002 werd gekozen op een programma van de harde lijn. Ook de inspanningen van buurtverenigingen en opbouwwerkers van (Noord-)Afrikaanse origine (de zogenoemde grands frères) hebben niets opgeleverd. De autoriteiten vreesden gisteravond voor nieuw geweld vanwege het einde van de ramadan. Politiek en media debatteren druk over de oorzaken. Velen wijzen op het samengaan van massale werkloosheid, schooluitval en ’het gevoel van uitsluiting’ dat veel relschoppers hebben. De betrokkenen zelf noemen in verschillende reportages vooral wraak (voor de geëlektrocuteerde jongens, voor eerdere slechte ervaringen met de politie) of ’gewoon loltrappen’ als motief. „Overdag slapen we, daarna gaan we naar onze vriendinnetjes, we spelen wat op de spelcomputer, en vanaf negen uur is het tijd voor oorlog met de politie”, zei een van hen tegen het persbureau AFP. „Het is geweldig ME’ers in paniek te zien.” Anderen handelen uit afkeer van minister van binnenlandse zaken Sarkozy, die criminelen in de voorsteden eerder gespuis noemde. „Wij gaan door tot hij aftreedt.”
French riots spread beyond Paris The violence that has wracked Paris suburbs over the past week has spread to new areas and outside the French capital for the first time. Youths burned buildings and more than 500 vehicles in the eighth consecutive night of rioting. Nearly 80 arrests were made in Paris. Cars were torched in the eastern city of Dijon, and sporadic unrest broke out in southern and western France. The unrest was sparked by the deaths of two teenagers of African origin. Prime Minister Dominique de Villepin has pledged to restore order following criticism of the government's failure to end violence. Thursday night's incidents occurred in several towns to the north-east and west of the capital, including Aulnay-sous-Bois. Most of the attacks took place in the largely immigrant area of Seine-Saint-Denis, where about 1,300 police had been deployed. Gangs of attackers As on previous nights, gangs of youths armed with bricks and sticks roamed the streets of housing estates. The situation had calmed down at dawn. In the reported overnight incidents: A 56-year-old disabled bus passenger suffers severe burns when a Molotov cocktail is thrown on board in the northern Sevran suburb Shots are fired at riot police in various parts of Paris, slightly wounding five officers, police say A group of officers is targeted near a synagogue in the Seine-Saint-Denis area of Stains, where a primary school is partially burned Police say 519 vehicles were burned and 78 people held in the Paris region, in the worst night of riots so far More than 100 firefighters fight a blaze at a carpet warehouse in Aulnay-sous-Bois; another warehouse is also set alight in Le Blanc Mesnil area Twenty-seven buses are burned at Trappes depot in Yvelines, west of Paris Outside Paris, as well as the cars set alight in Dijon, unrest flared in the Rouen area of Normandy and in the Bouches-du-Rhone region near Marseilles in the south. The unrest began after teenagers Bouna Traore, aged 15, and Zyed Benna, 17, were accidentally electrocuted at an electricity sub-station in Clichy-sous-Bois. Local people say they were fleeing police - a claim the authorities deny. Inquiries are under way. 'Troublemakers' Amid reports of a cabinet split on the handling of the riots, Mr de Villepin has held talks with Interior Minister Nicolas Sarkozy and other ministers, as well as MPs and mayors from affected towns. Nicolas Sarkozy has come under fire for his handling of the unrest Mr Sarkozy had earlier sparked some criticism with hardline comments saying the government would not allow "troublemakers, a bunch of hoodlums, think they can do whatever they want". The areas affected are poor, largely immigrant communities with high levels of unemployment. Muslim leaders have urged politicians to show respect for immigrant communities. Minister for Social Cohesion Jean-Louis Borloo said France had to acknowledge its failure to deal with anger simmering in poor suburbs for decades.

Voor een filmpje zie .

Schrik me rot zeg! Ik had hier nog niets van meegekregen. Op zich kan ik het me voorstellen; die mensen, vooral de jongeren, leven van dag tot dag in volstrekte uitzichteloosheid en wonen in betonblokken. Ik denk dat dat 'incident' (de dood van twee Afrikaanse jongeren) de druppel was. Verder is het afwachten wat er zal gebeuren.

Franse relschoppers staken vrouw in brand

Uitgegeven: 4 november 2005 14:36
Laatst gewijzigd: 4 november 2005 14:38

PARIJS - Bij de rellen rond Parijs is woensdagnacht een vrouw met benzine overgoten en in brand gestoken. Dat heeft de Franse justitie vrijdag meegedeeld.

De gehandicapte vrouw zat in een bus in de noord-Parijse wijk Sevran, toen de bus werd aangevallen met een molotovcocktail. De vrouw kon de bus niet uit. Een jeugdige betoger overgoot haar met benzine en anderen gooiden een brandende lap naar haar. De buschauffeur bracht haar naar het ziekenhuis. Ze is ernstig verbrand.

Bron: www.nu.nl

Schoften zijn het.

Ik vind het heel raar eigenlijk dat dit in onze "beschaafde" Westerse wereld kan voorkomen. Je denkt altijd dat zulke dingen in minder goed georganiseerde landen voorkomen. Maar ook de Westerse wereld is wat dat betreft niet perfect. Ik denk dat er veel mensen zijn die onder een bepaalde welvaartsstand leven. En het feit dat wij dat wel weten maar er niets aan doen, lijkt me te kunnen leiden naar dit soort aandachtvragend en schoppend gedrag. Ik denk dat hiervoor beide groepen verantwoordelijk kunnen gesteld. Ik bedoel: ten eerste uiteraard de relschoppers zelf. Het is gewoon onacceptabel gedrag. Maar daarnaast mogen we de oorzaak ook bij ons zelf leggen. Moeten we niet veel meer om de minderbedeelden denken? We moeten ons er meer van bewust zijn dat er ook in Nederland en in heel Europa mensen wonen waar we geen rekening mee houden, maar die ondertussen onder een bepaalde armoedegraens leven. maar ondertussen doen wij, meerbedeelden (lees: rijke en alles voor de windgaande mensen) er niets aan. En denken we eerder aan economische groei ipv een gelijkwaardiger verdeling van middelen. (al dan niet financieel en materieel) Uit dit soort rellen kunnen we dus vooral een lering trekken. Het is tijd voor actie van onze kant!

wat mij opvalt is dat de aanleiding voor die rellen (de dood van die 2 jongens) erg discutabel is. De jongens werden geelectrocuteerd in een electriciteitshuisje, de derde jongen die erbij was heeft vervolgens verklaard dat zij achtervolgd werden door de politie. De politie ontkent dit. Ik denk dat het gewon gaat om een groep werklozen met een hoop frustraties die nu een soort van reden hebben (discriminatie etc) om die frustraties te uiten. Volgens mij maken ze van een mug een olifant.

maar het is ook niet slim van die Sarkozy om te zeggen dat die jongens gespuis waren (het franse woord wat hij daarvoor gebruikte was een scheldwoord) en hij stelde voor om met harde hand op te treden terwijl hij zelf van de zaak nog niets wist. Niet echt slim dus. Ik begrijp daarom wel dat die vent moet aftreden. De meeste jongeren zijn meer boos op hem dan op de regering (NOS nieuws gisteravond).
Maar t blijft een rare zaak...

heel logisch allemaal, als twee jongens achtena worden gezeten door de politie (en dan door hun eigen achterlijke fout geelectrocuteerd worden) dan ben je boos als 'achtergebleven' jongeren en dan ga je toch gewoon lekker allemaal auto`s, gebouwen en ja, waarom ook niet, gehanicapte vrouwen in de brand steken... Wat een achterlijke mensen zijn dit zeg. Wat een onzin om dit (de rellen ansich) maar te rechtvaardigen omdat die jongeren het allemaal zo moeilijk hebben. Het werkelijk te onbeschoft voor woorden. Dat gespuis heeft gewoon zin in lekker rellen..

Inderdaad, het is extreem ver gezocht om de politie de schuld te geven omdat er twee jongens zijn geëlektrocuteerd doordat ze zichzelf verscholen in een electriciteitshuisje. Ook al werden ze door de politie achterna gezeten dan is het; ten eerste aannemelijk dat de twee in kwestie onder de categorie gespuis vallen; ten tweede is het ook nog zo dat wanneer de politie je wil arresteren je mee moet werken en niet verstoppertje moet gaan spelen; ten derde dat ze ook nog een eigen verantwoordelijkheid hebben voor wat ze doen en laten.
Het is jammer dat er zoveel onrust is in Parijs en omstreken, ik ben van mening dat zulke brutaliteit niet mag worden getolereerd en er met harde hand opgetreden moet worden.
Het was alleen al jaren bekend dat er grote ghetto's waren in de voorsteden van Parijs. In deze ghetto's was het voor de politie en hulpdiensten lang niet altijd veilig. Het welvaartsniveau en het integratieniveau in deze "ghetto's" erg laag zijn en de afkeer van de Franse republiek erg groot.
Dit was dan ook één grote tikkende tijdbom die elk moment kon gaan barsten.

Ik hoop dat andere landen, incl. Nederland, van deze ontwikkelingen/processen leert zodat opstanden van deze omvang niet nodig zijn.

Je hebt gelijk Roel, deze rellen mogen niet getolereerd worden. Maar in plaats van alleen maar lopen schelden op de mensen die rellen, kan er door de regering van Frankrijk en door de regeringen van andere landen, ook Nederland, beter gekeken worden waardoor die rellen tot stand konden komen. Wat was er onderhuids al een tijd lang aanwezig bij die mensen in die ghetto's? Mogen zulke verpauperde wijken en zoveel werklozen nog wel voorkomen in een land als Frankrijk (of Nederland)?
Dus je zit met een probleem (de rellen, en die moeten gestopt worden), maar kijk goed naar de oorzaak van dat probleem (ook als buitenlandse regering), zodat het niet weer kan gebeuren. De mensen die rellen kunnen gespuis zijn, maar dat zijn we allemaal. Het komt er echter bij hun uit op deze slechte ontoelaatbare manier, omdat hun situatie bijzonder slecht is, daar ben ik van overtuigd.

Nou hopelijk is over een weekje de rust wel wat meer teruggekeerd, want dan zitten wij er.. J'espere que c'est tres bon :)

heb je dan nog iets van Ama. Tromp gehoord dan?

Ephimenco, misschien wel de beste columnist van Nederland, vandaag in trouw:

Al een week probeert Frankrijk de ernstige onlusten die zijn Parijse voorsteden doen ontvlammen te relativeren. Gisterenochtend durfden de autoriteiten nog van een ’rustiger laatste nacht’ te spreken. Maar gedurende deze achtste episode sinds het begin van de revolte vorige week, werden 519 auto’s evenals 27 bussen in brand gestoken. Tal van gebouwen gingen in vlammen op, een trein werd door een dertigtal migrantenjongeren aangevallen en de reizigers bestolen, enzovoort. Er zijn in heel Frankrijk niet minder dan 900 migrantenbuurten waar de situatie volgens deskundigen explosief is. Sinds begin dit jaar hebben relschoppers meer dan 30000 wagens in brand gestoken, een gemiddelde van 3000 per maand. Maar gisterenochtend nam Frankrijk, met enige schrik, ook kennis van de buitenlandse analyse over de situatie op zijn grondgebied. Van New York tot Moskou was het oordeel nogal confronterend: dit zijn geen baldadige rellen van boze jongeren zoals men in Parijs beweert, maar etnische rellen met de allure van een stedelijke guerrilla. Het gaat om niets anders dan een sociale en etnische opstand maar ook van een poging van destabilisatie van de republiek en haar beginselen. Zeker, in de laatste decennia heeft Frankrijk het nagelaten om het lont uit al die kruitvaten weg te trekken. Een echte sociale politiek in de voorsteden is niet gevoerd. Maar de Franse overheid ziet zich ook met georganiseerde bendes geconfronteerd die al jaren van die getto’s enclaves proberen te maken waar de rechtsstaat geen voet aan de grond meer krijgt. Het is juist als men stelt dat het Franse (republikeinse) integratiemodel in die voorsteden volstrekt mislukt is. Maar ook waar is het feit dat het land niet in staat is gebleken de explosie van de migratievloeden van de laatste jaren in te dammen. Door de aanwezigheid van een sterke extreem-rechtse Front National van Le Pen, wordt dit cruciale vraagstuk in de taboesfeer verdrongen. Feit is dat de integratiecircuits de aanzwellende immigratie niet meer aankunnen. Dit ondanks diverse integratiebudgetten die vanaf 2000 met 18% zijn toegenomen tot 1013 miljarden euro (cijfers van de Franse Rekenkamer). Tussen 1994 en 2002 is het officiële aantal van nieuwkomers dat zich jaarlijks in Frankrijk vestigt, bijna verdubbeld: van 119000 tot 205000. Het aandeel daarin van migranten uit Noord-Afrika is met bijna 200 procent toegenomen: van 23000 tot 63000 en waarschijnlijk boven de 80000 voor het afgelopen jaar. Maar wat de cijfers niet kwantificeren is het enorme aantal illegalen dat jaarlijks binnenstroomt. De meesten doen dit door op een toeristenvisum naar Frankrijk af te reizen om vervolgens na drie maanden in de illegaliteit te verdwijnen. De explosie van toeristenvisa is alleen al voor personen uit Algerije en Marokko ongekend: van 107000 in 1996 naar 423000 in 2001. Traditionele structuren voor opvang, woning en scholen staan op het punt te barsten. In de voorsteden is dit al het geval. Ook met de best wil van de wereld zal het Frankrijk op korte termijn niet lukken de consequenties van het catastrofale laissez-faire van de laatste jaren het hoofd te bieden.

Zo dat word er niet beter op, we hebben goed contact met chrisje, maar hier krijg ik wel een beetje kriebels van..

TuttieRuthie

Getsie... En daar zitten wij volgende week.... :P

Volgens mij is hier toch meer aan de hand dan een stelletje pubers die zin hebben in een verzetje. Ik denk dat we hier gewoon een gevolg zien van de globalisering van de wereld. Arme mensen uit vreemde culturen komen naar de westerse landen toe. Daar krijgen ze geen kansen, voelen zich genegeerd en gaan tegen de regering aantrappen. Er ontstaan een soort getto's zoals die ook in de VS zijn ontstaan. Vrijstaatjes waar de politie niets meer te zeggen heeft.

Ik zag nu zelfs dat er een McDonald's was uitgebrand, 't moet niet gekker worden verdorie

Afgelopen weekeind is het record 'zoveel mogelijk auto's uitbranden in één nacht' scherper gesteld. Vrijdagnacht 900 en zaterdagnacht 1300 ! om met de volkskrant te spreken.

Nu komen er gewoon allerlei gevoelens van ontevredenheid, uitzichtloosheid en dergelijke los. De aanleiding lijkt ondertussen uit het oog verloren... Toch wordt er telkens gezegd dat de politie dagelijks provoceert in de migrantenwijken (lekker neutraal woord...) Ik ben wel benieuwd wat daar waar van is.
Verder moet de regering niet zozeer zorgen dat het rustig wordt, alswel zorgen voor een toekomst voor die vele jongeren. Ook makkelijker gezegd dan gedaan trouwens, maar ja, daar zijn zij de regering voor.

Flor is schreef: Volgens mij is hier toch meer aan de hand dan een stelletje pubers die zin hebben in een verzetje. Ik denk dat we hier gewoon een gevolg zien van de globalisering van de wereld. Arme mensen uit vreemde culturen komen naar de westerse landen toe. Daar krijgen ze geen kansen, voelen zich genegeerd en gaan tegen de regering aantrappen. Er ontstaan een soort getto's zoals die ook in de VS zijn ontstaan. Vrijstaatjes waar de politie niets meer te zeggen heeft.

Als het goed is zijn dit geen economische vluchtelingen, geen illegalen maar legale Fransen. De kansen van deze vluchtelingen op de arbeidsmarkt zijn bijzonder klein maar dit heeft vooraleerst te maken met een falend integratiebeleid. Het stempel globalisering is te algemeen en te leeg om echt iets te zeggen

An editorialist in Le Monde, for example compared the riots to May 1968, and expressed the hope that just as the student uprising forced a major - and in the writer's view - positive change to French society, so will these. That is not exactly an encouragement for the violence to cease.

Men verwacht dat als de rellen/opstand nog een aantal dagen aanhouden er grote problemen zullen komen. Deze journalist van Le Monde stelt dat de opstand een positieve verandering in de Franse samenleving zal bewerkstelligen. Er zal natuurlijk het een en andere veranderen, maar of er de facto iets aan de positie van achtergestelde groepen wordt gedaan? Ik acht het niet waarschijnlijk. De opstand is veel te klein, ze vinden te weinig steun van andere groepen in de samenleving (afgezien van een groep studenten). Het wachten is op het leger dat zal worden ingezet.

Als het niet snel ophoudt, slaat het binnenkort over op Nederland en andere Europese landen. Veel van de rellende jongeren geven gewoon aan dat het ondertussen een wedstrijdje is geworden welke 'bende' de meeste aandacht in de media weet te krijgen. Ik kan me goed voorstellen dat er in Nederland ook genoeg jongeren zijn die met hun 'bende' wel wat aandacht willen!

HaJee schreef: Afgelopen weekeind is het record 'zoveel mogelijk auto's uitbranden in één nacht' scherper gesteld. Vrijdagnacht 900 en zaterdagnacht 1300 ! om met de volkskrant te spreken.
Trouw schreef: meer dan 30000 wagens

Vroeg me al af hoe het de Fransen lukt om een beetje markt te houden voor Franse auto's in de globaliserende wereld (om met Floris te spreken (klinkt als een contaminatie trouwens)). Maar door dit soort rellen houden ze de vraag dus scherp.

Zeg nooit nooit, maar het lijkt me onwaarschijnlijk. Wij kennen geen no-go-areas. Amsterdam is een klein gehuchtje in vergelijking met steden als Parijs. Daarnaast is de Nederlandse overheid veel meer ingesteld op het reduceren van ontevreden burgers dan Frankrijk. De deprivatie in Nederland is van een volstrekt andere orde. Als er dan toch in een ander land iets moet gebeuren kan ik me wel voorstellen dat er Duitsland wat gebeurd. Maar vooralsnog een Frans probleem.