ro

Huidige ontwikkelingen op het gebied van de medische genetica
8 november, 20.00 uur, prof. dr. C.H.C.M. Buys
Professor Buys, hoogleraar medische genetica aan de RUG en hoofd van de betreffende vakgroep, zal ingaan op de recente ontwikkelingen op dit vakgebied. Ook wordt de vraag aan de orde gesteld hoe een medicus die middenin het vakgebied zit, omgaat met de ethische aspecten van het vak: wat heeft de medische ethiek voor hem of haar te betekenen?

Ds. Huttenga heeft mij gevraagd te informeren welke GSV'ers (bijv. biologen / medici) hier naar toe gaan. Het leek hem namelijk interessant als er een aantal vrijgemaakte studenten met 'm meegingen.

Ben je van plan heen te gaan? Laat dat hier dan even weten.

Tijd: 20:00
Locatie: GSp-pand (Kraneweg 33)

als er niks tussenkomt zal ik er bij zijn, lijkt me interressant

moet mij ook wel lukken om te komen

Goedzo. Ik begreep dat Liesbeth en Jolanda ook nog heen wilden, was nog niet zeker, iets met tentamens leren enzo.

Dan zijn we al met z'n vijven. Nog meer belangstellenden?

Ja interessant, ik ga ook proberen te komen.

ik ben er niet, nog te moe van weekendje parijs, ook zo vervelend als ik daar lig te snurken

:D Hoe was het, hoe was het, hoe was het??
Vind het erg jammer dat ik er niet bij kon zijn :cry:

Heb ik je allang verteld muts ;)
Was wel interessant, discussie was een beetje matig en hij had ook wel iets verder de diepte in mogen gaan.
Maar wel een aantal dingen geleerd.
Ik vroeg me alleen wel iets af.
Hij en zijn collega's doen niet aan kiemcel/baan gentherapie. Ze durven het niet aan om aan het potentiële mens te knutselen. Ze hebben dus een moreel bezwaar om de vrucht te behandelen in de eerste dagen na conceptie. Dan vraag ik mij alleen wel af waarom de vrucht dan inneens een potentieel mens is, en het IVF overschot niet. Bij IVF worden 12 (of 8, weet ik niet, geneeskundigen?) eicellen bevrucht waarbij 1 wordt ingebracht bij de moeder. De anderen worden bewaard in de vriezer en na loop van tijd vernietigd (soms met toestemming gebruikt voor onderzoek, zgn stamcel onderzoek, schitterend onderzoek bij de weg). Maar waarom hebben ze dan geen moreel bezwaar met het weggooien van deze bevruchte eicellen die in potentie net zoveel mens zijn als de kiemcellen waar ze niet aan durven te zitten. Het enige verschil is dat de één zich al in de moeder bevindt en de ander in een reageerbuis in de vriezer. De kans dat een IVF bevruchte cel met succes wordt ingebracht is zeer klein, echter de cellen bevinden zich nagenoeg in een zelfde ontogenetisch stadium.

Dit vind ik enigszins vreemd. Hoe denken jullie daarover? Hierbij wil ik de discussie over wanneer een vrucht mens te noemen is, vermijden.