JWJ

Minister-president Jan Peter moet terugtreden als hij zijn mediaoptreden niet zal verbeteren. Hij opereert nu te technocratisch. Dit zegt het prominente CDA-lid Gerd Leers, burgemeester van Maastricht in de Volkskrant van afgelopen zaterdag 2 juli 2005.

Daarnaast denkt hij dat het cda door het conservatisme het risico loopt om in de oppostitie terecht te komen.

Nu vind ik Leers een uitstekend opererende burgemeester. Hij is echt ontzettend goed bezig daar in Maastricht. Hem kunnen veel burgemeesters als voorbeeld nemen. Hij is tenminste daadkrachtig. Maar in het artikel in de Volkskrant slaat hij naar mijn mening toch iets te ver door. Ik vind het een open sollicitatie naar het premierschap. Hij valt opzich Balkenende niet echt af, maar geeft veel kritiek op zijn performance. Man we zijn niet bij Idols. Laat die Balkenende nou stijf overkomen. Zeik niet zo over hoe hij overkomt. Ik vind het zo n gezever he. Het kabinet heeft aardig wat bereikt al. Omdat men op sommige gebieden het kabinet gewoon gelijk moet geven gaan ze maar zeuren over het optreden van Balkenende in de media, dat hij de boodschap niet over kan brengen. Man, lees dan stukken van hem. Hij kan heel goed dingen overbrengen. Maar goed.
In het artikel vond ik daarnaast het redelijk duidelijk worden dat Leers uiteindelijk graag zichzelf premier ziet worden.

Wat vind u.
Vind u het mediaoptreden van Balkenende zo n last dat hij daarom moet aftreden? De peilingen gaan op en neer. Ik vind het te triest voor woorden als mensen puur op het optreden van iemand af gaan. Dit kan ik wel vinden, de realtiteit is waarschijnlijk te zot voor woorden. Maar hoe kijkt u hier tegen aan.

Hoe kijkt u bovendien tegen Leers aan?

Als bron geef ik even

http://www.12move.nl/content/article/obinn/522116.htm

Want de site van de volkskrant doet het bij mij niet. heel raar.

Als mediaoptreden al een reden is om af te treden...

Koning David

Uit: De Volkskrant van zaterdag 2 juli

Leers: Balkenende is een technocraat Van onze verslaggever Jan Hoedeman MAASTRICHT - Minister-president Jan Peter Balkenende moet terugtreden als CDA-lijsttrekker voor de verkiezingen van 2007 als zijn media-optreden niet zal verbeteren. Hij opereert nu te technocratisch. Dit zegt het prominente CDA-lid Gerd Leers, burgemeester van Maastricht, vandaag in de Volkskrant. Het CDA, denkt hij, loopt door zijn conservatisme het risico in de oppositie terecht te komen. Leers, in een enquête van Interview/NSS uitgeroepen tot beste burgemeester van Nederland, heeft zware kritiek op het CDA en zijn politiek leider. Hij maakt zich zorgen over Balkenende, die volgens hem steeds meer een technocraat wordt. Het proces waarin Balkenende in is terecht gekomen, doet Leers denken aan de oud-leider Enneüs Heerma, die ten onder ging ‘We moeten onze leiders niet tesnel in de prullenbak gooien. Maar Balkenende moet, als zijn performance niet verbetert, zijn verantwoordelijkheid nemen.’ Balkenende heeft in de Haagse machinerie zijn persoonlijkheid laten uitwissen, vindt Leers. Als hij de premier op tv ziet opereren, zit hij op het puntje van zijn stoel. ‘Ik zie de worsteling van zijn persoon, die door de technocraat wil heen breken. Dan praat ik hardop: Kom op, Jan Peter, kom op! Kom eruit, spring over die technocraat heen! Maar dan lukt het weer niet.’ Volgens Leers is het risico groot dat het CDA weer in de oppositie terechtkomt, omdat het niet in staat is de tekenen van deze tijd op te pikken. Leers heeft het grootste deel van zijn Kamerlidmaatschap (1990-2001) in de oppositie meegemaakt. ‘Nu we de kans hebben door te stoten, laten we hem liggen. We dreigen straks weer de woestijn in te worden geflikkerd.’

uit: De Volkskrant van maandag 4 juli

Kritiek op Balkenende valt verkeerd Van onze verslaggever Sanne ten Hoove [b[DEN HAAG - CDA’er Gerd Leers heeft in zijn partij kwaad bloed gezet met zijn kritiek op premier Balkenende. De Maastrichtse burgemeester noemde hem zaterdag in een interview met de Volkskrant een technocraat die zijn performance moet verbeteren[/b] Partijvoorzitter Van Bijsterveldt vindt dat Leers zich schuldig maakt aan ‘ijdeltuiterij’. ‘Het lijkt alsof maar één iemand echt goed is en dat is Leers zelf. Het maakt een enorm zelfgenoegzame indruk.’ Volgens Van Bijsterveldt focust Leers zich te veel op uiterlijkheden. ‘Blijkbaar is dat zijn referentiekader. Hij doet daarmee echter geen recht aan de enorme daadkracht van dit kabinet.’ Tweede-Kamerlid Van de Camp vindt Leers’ kritiek ‘buitengewoon gemakkelijk’ en ‘onverstandig’. ‘We hebben twee bittere jaren achter de rug. Net nu we gaan oogsten, krijgen we dit soort geluiden.’ Volgens Van de Camp moet Leers oppassen dat hij niet het ‘orakel van Maastricht’ wordt, daarmee verwijzend naar VVD-coryfee Wiegel. Die staat vanwege zijn ongevraagde adviezen bekend staat als het ‘orakel van Diever.’ Ook uit de Eerste Kamer klinkt kritiek. ‘Het riekt naar het eigen nest bevuilen’, zegt CDA-fractievoorzitter Werner. ‘Ik houd niet van die stijl. Het is allemaal zo hetzerig. Leers draaft door de laatste tijd. Het gaat hem kennelijk te goed.’ Werner erkent dat premier Balkenende op televisie niet altijd even goed overkomt. ‘Maar we moeten het probleem niet zo verschrikkelijk opblazen. Er zijn wel meer premiers geweest die vreselijk slecht werden beoordeeld. Aan het einde van de rit bleek het reuze mee te vallen.’ Oud-CDA-leider Schmelzer is ‘stomverbaasd’ dat Leers publiekelijk zijn ongenoegen uit. ‘Waarom heeft hij dit niet in kleinere kring aan de orde gesteld? Dan kun je gezamenlijk je schouders eronder zetten. Nu roept Leers door zijn optreden weerzin en weerstand op. Daarmee bereikt hij een averechts effect. Zijn kritiek is ook nogal eenzijdig. Er valt over Balkenendes optreden veel positiefs te zeggen. Hij heeft karakter, houdt zich aan zijn woord en is solidair.’ De Gelderse gedeputeerde Esmeijer benadrukt dat Balkenende in klein gezelschap op zijn best is. ‘Dan komt er een leuke, spontane, geestige man naar voren. Zonder tekst is hij op zijn best. Dan krijgt hij de hele zaal plat.’ Op televisie is hij echter altijd op zijn hoede, weet Esmeijer. ‘Dan komt hij wat stijf over. Hij kan dan blijkbaar niet honderd procent zichzelf zijn.’ Volgens Van Bruchem, voorzitter van het CDJA, is het onverstandig om de premier tv-training te geven. ‘Mensen zullen dan juist zeggen: ‘‘hij is niet meer zichzelf, want hij deed vroeger anders’’. Zo’n cursus werkt dus averechts.’ Van Bruchem verwacht dat als de economie aantrekt de populariteit van de premier als vanzelf ‘meelift’. Oud-partijvoorzitter Van Rij vindt dat Balkenende helemaal geen mediaprobleem heeft. ‘Als je twee keer de verkiezingen wint, ben je best in staat je boodschap over te brengen.’ Volgens hem wordt Balkenende in zijn functioneren juist gehinderd door zijn eigen coalitiegenoten. Als voorbeeld noemt hij VVD-aanvoerder Van Aartsen. Die gaf onlangs aan dat hij de coalitie in 2007 wil voortzetten en voegde daaraan toe dat hij een eigen premierskandidaat had: Hans Wiegel. Van Rij: ‘Dat is een vileine manier om te zeggen dat je de minister-president niet ziet zitten. Dat kan echt niet. Balkenende had toen moeten zien dat hij de baas is. Je moet niet met je laten sollen.’

Balkenende heeft inderdaad weinig charisma en is niet een leider in wie het volk van Nederland zich herkent. Hij is, zoals Leers aangeeft, behoorlijk technocratisch, maar gelukkig niet zo erg als Lubbers met zijn beruchte regeerakkoorden. Tegenwoordig praten de regeringspartijen het kabinet niet klakkeloos meer na. Dat is een goede zaak en komt het debat ten goede.

Het CDA doet het niet zo goed. De CDA-fractie in de Tweede Kamer is heel erg rechts, het imago van het CDA is nog steeds heel oudbollif en CDA-bewindslieden doen domme uitspraken over zaken waar ze geen verstand van hebben (Maria van der Hoeven). Ik ben het wel eens met de kritiek van Leers op de performance van Balkenende en het conservatisme (en de saaiheid) van het CDA. Laat hem maar een soort van Wiegel zijn. Hans Wiegel is na Wouter Bos de populairste politicus van Nederland. Leers zou dit misschien wel voor het CDA kunnen zijn. Dan kan Balkenende weer hoogleraar worden in het christelijk-sociale denken. Dat past veel beter bij onze Jan Peter.

Goed bezig Klei, dat eerste stuk bedoelde ik. En vandaag las ik inderdaad ook dat tweede stuk.

Vriend Klei schreef: Het CDA doet het niet zo goed. De CDA-fractie in de Tweede Kamer is heel erg rechts, het imago van het CDA is nog steeds heel oudbollif en CDA-bewindslieden doen domme uitspraken over zaken waar ze geen verstand van hebben (Maria van der Hoeven). Ik ben het wel eens met de kritiek van Leers op de performance van Balkenende en het conservatisme (en de saaiheid) van het CDA. Laat hem maar een soort van Wiegel zijn. Hans Wiegel is na Wouter Bos de populairste politicus van Nederland. Leers zou dit misschien wel voor het CDA kunnen zijn. Dan kan Balkenende weer hoogleraar worden in het christelijk-sociale denken. Dat past veel beter bij onze Jan Peter.

Ik vind dat je weer aardig doorslaat Klei. Jij vindt de CDA - fractie erg rechts. Dat ze niet meteen met de antiglobalistische praktijken van Groenlinks/SP en deel van PVDA meeblaffen betekend niet automatisch dat ze erg rechts zijn. Ik vind het wel meevallen. Op het sociale aspect zitten ze denk ik aardig in het midden, alleen het nadeel is natuurlijk dat als je een regeringspartij bent je consessies moet doen, dus kan je beoogde sociale beleid (of welk ander beleid dan ook) wel eens niet volledig uit de verf komen. Dat is het euvel van elke regeringspartij. Maar de oppositie begint dan altijd ontzettend te schreeuwen dat de desbetreffende regeringspartij extreem (links, of rechts) is. Ik vind dat altijd storend. Kritiek is niet erg. Dat is zeker goed, want daarvan kan het kabinet ook leren. Maar in de huidige politiek is er een sfeer dat het alleen maar elkaar afmaken is. Persoonlijke overwinningen. Zonder echt voor het land het beste te zoeken op langere termijn.

Ik ben het met je eens Klei dat CDA bewindslieden net als alle bewinslieden niet over onderwerpen moeten praten waar ze geen verstand van hebben. Maar ik vind het voorbeeld van Maria van der Hoeven niet echt passend want het ging over eventueel lesstof toelaten of niet. Onderwijs is haar gebied. Dan mag ze daar best wat ideeen over oplaten. Kijk dan zou ze geen minister van onderwijs moeten worden. (zijn bepaalde mensen vast vóór).

Let nou eens gewoon op het beleid en kom met alternatieven. Schreeuwen dat het slecht is kan iedereen. Demonstreren kan ook iedereen. Vaak weet men maar de helft van hoe complex de werkelijke problematiek is.

Ik vind het juist mooi dat Leers zulke uitspraken doet. Hij zal zijn populairiteit om dit moment op die waarde hebben geschat dat hij het kan maken om kritiek te geven op de premier. Leers is iemand die veel goeds kan betekenen voor het CDA bij de volgende verkiezingen in 2007.

Laat Balkenende een mooie functie gaan vervullen in Europa en Leers voor het premierschap gaan.

Koning David

Dat kan ook nog. Jan Peter naar Europa. Misschien moeten we hier ook maar een referendum over houden.