aline

Forum
14 APRIL 20:00 UUR - D’ OLIE MOLEN - TOEGANG GRATIS

CDJA - PERSPECTIEF - JOVD - ROOD

Op donderdag 14 april organiseert de Activiteitencommissie van de OCSG een forum, waarbij bovenstaande partijen vertegenwoordigd zullen zijn. Op deze avond zullen verschillende stellingen worden geponeerd waar de partijen en natuurlijk de zaal op zullen reageren!
Jullie zijn hier van harte welkom om te horen wat deze partijen te zeggen hebben en om zelf in discussie te gaan!

De volgende stellingen zullen aan de orde komen (onder voorbehoud):
Stelling 1 In gevallen als die van Terri Schiavo, is levensbeëindiging op verzoek van familie verantwoord

Stelling 2 Nederland moet ‘ja’ zeggen tegen de Europese Grondwet

Stelling 3 De hogere inkomensschijven behoren onderhevig te zijn aan een hoger belastingstarief

Stelling 4 Het is een goede zaak om het collegegeld af te schaffen en daarvoor in de plaats een sociaal leenstelsel te laten komen

Stelling 5 Downloaden van bepaalde muziek en software via Internet moet niet langer illegaal blijven

WEES ERBIJ!!!

Kan dit ook op de voorpagina komen? Eventueel aan het eind van de week.

Staat er al. Alleen niet bovenaan. Dit werkt met een prioriteitensysteem. En op dit moment hebben het amicaal weekend en de vlag (de komende twee, drie dagen) hogere prioriteit.

Overigens heb ik ook een deel van je opmaak aangepast, omdat dit de leesbaarheid niet bevorderde en nogal schreeuwerig over kwam.

Wie vertegenwoordigt de partijen?

Koning David

De rechtse partijen domineren en links wordt alleen vertegenwoordigd door die linksradicalen van de SP. Waar blijven D66, PvdA en GroenLinks?

Vriend Klei schreef: ... Waar blijven D66, PvdA ...

Die hebben het nog te druk met zichzelf en elkaar... :wink:

Bedankt dat ie op de voorpagina staat! Ik snap het allemaal nooit zo goed...

Waar blijven de andere partijen? Tja, we hebben ervoor gekozen om vier partijen uit te nodigen, en daar zit niet eens verschrikkelijk veel argumentatie achter. Ik besef nu dat dat wel jammer is, en daarom zal ik de ACCU-voorzitter es even bellen om te overleggen..

[offtopic]

aline schreef: Bedankt dat ie op de voorpagina staat! Ik snap het allemaal nooit zo goed...

Geeft niet; ik zal het even uitleggen, want het is heel simpel. Alles wat in het forum 'intern nieuws' en 'extern nieuws' wordt geplaatst, komt ook op de voorpagina van gsvnet.nl te staan. Dat is eigenlijk het enige wat je hoeft te weten. De webcie heeft vervolgens de mogelijkheid om een nieuwsitem te archiveren (zodat het niet meer op de voorpagina staat als het oud nieuws is, en het ook niet meer in de header voorlangs scrolt als nieuwsitem, want het is dan immers oud nieuws). Verder kan (alleen) de webcie prioriteit toekennen aan nieuwsitems. Dat laten we afhangen van de datum waarop een nieuwsitem plaatsvindt, en het belang van een nieuwsitem.

Ik hoop dat dat voldoende uitleg is. Zo nee dan kun je ff een mailtje sturen (webcie@gsvnet.nl).

Dan kan het in dit topic weer over het onderwerp verder...
[/offtopic]

Ff gebeld.
We hebben voor het aantal van vier partijen gekozen, omdat dit nog overzichtelijk is. Als je er meer hebt, bestaat de kans dat het te rommelig wordt en er teveel uiteenlopende meningen door de zaal zweven.
Andere reden is dat de CSFR een of twee jaar geleden ook zo'n avond heeft gehouden met vier partijen en dat liep erg goed.
Verder heeft de forumvoorzitter van volgende week ook bij het maken van de stellingen gekeken of er wel wat verschillende meningen over die onderwerpen zijn bij de betreffende partijen en dat bleek het geval.

Zo, dit lijkt me wel weer voldoende. Je komt wel he, Ewout?!!

De vertegenwoordiging van de partijen weet ik niet goed. Ik communiceer wel met de partijen, maar wie ze nou daadwerkelijk sturen...

Vriend Klei schreef: De rechtse partijen domineren en links wordt alleen vertegenwoordigd door die linksradicalen van de SP. Waar blijven D66, PvdA en GroenLinks?

Kan me uit mijn GPJC/PerspectieF-tijdperk nog herinneren dat alleen de jongerenorganisatie van de middelste partij in dat rijtje nog redelijk actief was. Van DWARS (Groen Links) hoef je sowieso niks te verwachten. CDJA en JOVD zijn verreweg de meest actieve organisaties.

Weet niet of daar inmiddels iets in veranderd is, maar dat zou een goede reden kunnen zijn.

Verbaast me dat men ROOD erbij heeft weten te krijgen, trouwens. Hebben die overigens wel een uitgesproken mening? Dacht dat het meer actievoerders waren.

Vriend Klei schreef: De rechtse partijen domineren en links wordt alleen vertegenwoordigd door die linksradicalen van de SP. Waar blijven D66, PvdA en GroenLinks?

Kan me uit mijn GPJC/PerspectieF-tijdperk nog herinneren dat alleen de jongerenorganisatie van de middelste partij in dat rijtje nog redelijk actief was. Van DWARS (Groen Links) hoef je sowieso niks te verwachten. CDJA en JOVD zijn in Groningen verreweg de meest actieve organisaties.

Weet niet of daar inmiddels iets in veranderd is, maar dat zou een goede reden kunnen zijn.

Verbaast me dat men ROOD erbij heeft weten te krijgen, trouwens. Hebben die overigens wel een uitgesproken mening? Dacht dat het meer actievoerders waren.

Koning David

Maar dat was 10 jaar geleden. :mrgreen: In mijn tijd (1 jaar geleden) waren D66, PvdA en GroenLinks wel actief.

En wat te denken van de Wilders Jongeren?

Kom en vertegenwoordig je partij, zou ik zeggen..

Nou nog een paar dagen vol spanning afwachten...

We kunnen de discussie hier wel een beetje op gang helpen:

Gisteren las ik een (je moet nummertje 3 hebben; 30 maart) van Leon de Winter over Terri Schiavo. Ik ben benieuwd wat jullie van deze column vinden, en of jullie de gebeurtenissen rond Schiavo überhaupt een beetje gevolgd hebben.

Mooie column. Wat mij vooral heeft verbaasd is dat iedereen (in Amerika) meent een mening te moeten hebben in deze zaak. Mijns inziens gaat het hier over een ethische kwestie, waar alleen de behandelend artsen en Terri's man en ouders bij betrokken zijn.
Ik zal dus geen uitspraken doen over deze concrete zaak. Over het algemeen denk ik dat het geoorloofd is iemand die in een vegetatieve staat verkeerd te laten sterven door voeding te onthouden. Dit is allereerst een verantwoordelijkheid van artsen: door medisch handelen is iemand niet direct overleden maar in een PVS geraakt. De eindverantwoordelijkheid ligt dus altijd bij de behandelend artsen.
Familie zal echter een beslissende stem moeten hebben in de beslissing. Daarbij geldt voor mij het aloude adagium: ibi in dubio, abstine. Dus wanneer de familie verdeeld is over de kwestie zou ik het niet gerechtvaardigd vinden een beslissing te nemen die het overlijden van de betrokkene bewerkstelligd.

Dat lijkt me een zinnige opstelling. Wat ik belangrijk vind in dit soort gevallen is de bepaling of iemand dood is. Een hersendode is volgens mij echt dood. Je kunt allerlei delen van het lichaam kunstmatig in leven houden, maar als de hersenen dood zijn is er toch geen sprake meer van bewustzijn?

Hoewel er geen bewustzijn meer is (waarschijnlijk), kan een patient in Permanent Vegetatieve Staat niet hersendood worden genoemd. De totale hersendood, inclusief hersenstam en verlengde merg, is het officiele criterium van de dood. Dit wordt bijvoorbeeld gebruikt bij orgaandonatie. Het lichaam van de patient kan alleen op gang worden gehouden door de ventilatie en circulatie kunstmatig in stand te houden.
Iemand in PVS is 'hersenschorsdood', dat wil zeggen: de hogere hersenfuncties zijn onherstelbaar verloren gegaan. Bewustzijn en persoonlijkheid zijn verbonden aan deze hersenfuncties. Echter, de ademhaling en hartslag worden nog wel in stand gehouden door de hersens zelf. Ik denk dat gezegd kan worden dat een PVS een onomkeerbare toestand is tussen leven en dood.

Jo, goed bezig.

Morgen is het al zover! Kijk nog even goed naar de stellingen en besef dat u dit forum niet kan missen.

En trouwens, na het forum is er ruim gelegenheid lekker te borrelen met uw OCSG-vriendjes en -vriendinntjes.
Zie u.

Een belangrijk verschil dat je daar aangeeft, RC. Maar is PVS echt onomkeerbaar in alle gevallen? Het woord permanent suggereert van wel, maar is dat goed onderzocht?