Elliefs

De Uitdaging: Happietaria Management Team 2009 !

“Want ik had honger en jullie gaven mij te eten, ik had dorst en jullie gaven mij te drinken. Ik was een vreemdeling en jullie namen mij op, ik was naakt en jullie kleedden mij. Ik was ziek en jullie bezochten mij, ik zat gevangen en jullie kwamen naar mij toe.” (Matteüs 25: 35,36)

Happietaria… Voor God, je naaste en jezelf.

God staat centraal in Happietaria. Hij is de opdrachtgever die ons door middel van de Bijbel uitdaagt om voor onze naaste te zorgen. Daarnaast ervaar je tijdens Happietaria hoe afhankelijk je van Hem bent en hoeveel zegeningen hij je geeft.

Je naaste wordt vertegenwoordigd in Happietaria door mensen in de Derde Wereld. Een wereld van armoede die zo ver weg lijkt, komt door middel van contacten, beeldmateriaal en bewustwording een stuk dichterbij. Door middel van Happietaria krijg je de mogelijkheid om mee te werken aan ontwikkelingswerk en je op een productieve manier in te zetten voor je naaste. Uiteindelijk is de keus aan jou als HMT’er welke projecten Happietaria 2009 gaat financieren.

En jij? Ook voor jezelf valt er genoeg uit Happietaria te halen. Happietaria kun je zien als een groot leerproces, waarin je leert om samen te werken als team, hoe je een restaurant opzet en wat daar allemaal bij komt kijken, hoe je uiteindelijk de zaak moet managen en runnen. Je bouwt nieuwe contacten op met leden van andere studentenverenigingen en tenslotte ga je een geweldige tijd tegemoet, waarin je tastbaar bewijs zult krijgen voor de tijd en energie die je er insteekt.

Afgelopen jaar was Happietaria Groningen weer een groot succes. In totaal werd er een winst gedraaid van €65.000 (excl. vermenigvuldiging). Dit betekent dat er ruim €160.000 naar de gekozen goede doelen in Ghana, Somalië en Sudan is gegaan. De uitdaging is nu aan jou om op jouw manier een nog succesvoller Happietaria op te zetten.

Als HMT’08 hopen we op een succesvol vervolg en daar hebben we jou voor nodig!
Lijkt het jou wel wat om samen met medestudenten een restaurant op te zetten en te runnen, daar een groot bedrag mee op te halen om je naaste in de derde wereld te helpen? Ga dan de uitdaging aan en solliciteer voor een functie binnen het HMT.

De verschillende functies zijn:

Voorzitter/Secretaris
Als voorzitter houd je het overzicht over het hele project. Je bent bij alles betrokken en de taak is aan jou om van alle delen van het project een geheel te maken. Verder zit je de HMT vergaderingen voor en ben je de stimulerende factor. Het kan gecombineerd worden met Secretaris, dit betekend dat je alle notulen en poststukken verzameld en archiveerd, dit helpt je weer met het houden van overzicht. Ten slotte, is het ook aan jou om contacten op te bouwen en te onderhouden met de verschillende besturen van de christelijke studentenverenigingen.

Penningmeester/Juridisch
Als penningmeester ben je heel zelfstandig bezig. Je bent de persoon die bij de gemeente alle vergunningen regelt. Daarnaast draag je zorg voor alle (huur)contracten. Verder moet je ervoor zorgen dat de grote stroom aan geld goed terecht komt. Tijdens het project probeer je van dag te dag het overzicht te houden over de inkomsten en uitgaven. Hierdoor weet je of het winstdoel realistisch is.

Sponsor
Als voorzitter van de sponsorcommissie ben je verantwoordelijk voor alle praktische benodigdheden van het restaurant en de keuken. Jouw commissie heeft een belangrijke bijdrage aan de uiteindelijke winst: door de kosten zo laag mogelijk te houden zal er meer geld overblijven voor het goede doel. Het vinden van sponsors is een leuke uitdaging, maar levert ook veel voldoening op. Als je het leuk vindt om te telefoneren en een beetje te onderhandelen met bedrijven én je vindt het leuk om een team te coordineren dan is deze commissie echt iets voor jou!

PR
Hèt doel van de PR is Groningen en omgeving bekend maken met Happietaria. Dit betekent dat je Happietaria jùllie kleurtje geeft, media regelt, flyers en posters verspreidt en gasten aantrekt met entertainment. In deze zeer vrije functie kan je je creatieve ei kwijt of spoor je anderen daartoe aan. Je mag alles inzetten wat maar positieve aandacht trekt voor Happietaria. En natuurlijk doe je dit met jouw commissie. Dankzij de PR eten vele gasten voor het goede doel.

Voeding
Als voedingscoördinator ben je verantwoordelijk voor de keuken van het restaurant.
Je bedenkt recepten en maakt een menu. Je geeft leiding aan de voedingscommissie en samen met deze mensen geef je leiding aan de vrijwilligers in de keuken. Je bent verantwoordelijk voor de hygiëne en samen met de sponsorcoördinator doe je het voorraadbeheer.

Personeel
Als Personeelscoördinator ben je verantwoordewoordelijk voor het personeel dat vrijwillig bij Happietaria komt werken. Je zorgt er samen met je commissie er dat er genoeg mensen zijn en dat deze mensen de juiste instructies krijgen Je werkt nauw samen met de Voedingscommissie in de zaken personeel en bestelsysteem. Daarnaast houd je het overzicht over het aantal reserveringen.

Pand
Als pandcoordinator ben je in de voorbereidingen verantwoordelijk voor het verzorgen van een passende huisvesting voor Happietaria. Daarnaast stel je operationele plannen op zoals een restaurantmanagersplan, een calamiteitenplan en een afvalmanagementplan. Tijdens Happietaria draag je er zorg voor dat het pand goed functioneert en dat eventuele aanpassingen gemaakt worden. Dit alles doe je samen met een commissie die je samenstelt en aanstuurt.

Voor meer informatie kun je terecht op onze website www.happietariagroningen.nl onder het kopje solliciteren.

Of je kunt contact opnemen met Ellie Bolt (voorzitter@happietariagroningen.nl of 06-28436605)

Stuur je sollicitatie via de website of naar voorzitter@happietariagroningen.nl voor 3 april 2009.

Met amicale groet,

Happietaria Management Team Groningen 2008

Gewoon doen, daar krijg je geen spijt van!

En ik kreeg net een heel leuk nieuwtje van Happy Gift, de overkoepelende organisatie.
Vinden jullie het al spannend?

Het is namelijk zo dat 2 personen uit het nieuwe HMT van 2009 mee mogen op een reis van meer dan een maand aankomende zomer naar Sudan. Wie wil dat nou niet?

Reageer daarom zo snel mogelijk op www.happietariagroningen.nl!

Herbsgarden
Elliefs schreef: (...) Het is namelijk zo dat 2 personen uit het nieuwe HMT van 2009 mee mogen op een reis van meer dan een maand aankomende zomer naar Sudan. Wie wil dat nou niet?

Eh, bijvoorbeeld het ministerie van Buitenlandse Zaken? Dat naar Soedan te gaan, tenzij je er noodzakelijk heen moet. En kijk naar het laatste nieuws:

  • Internationaal Strafhof Den Haag vervolgt president van Soedan
  • President van Soedan stuurt 13 hulporganisaties het land uit
  • Hulpverleners worden ontvoerd in Soedan (en vrijgelaten, dat wel)

Voor de duidelijkheid: voor zover ik heb gehoord is het HMT erg leuk en zo'n reis is natuurlijk ontzettend interessant. Maar hoe word de veiligheid van de Happy Gift-delegatie gegarandeerd?

Hee ben je nou van plan al mijn potentiele HMT'ers weg te jagen Jan? Das niet aardig he?

Ik neem aan dat HG voor de veiligheid in staat en maakt het ook nog uit als de reisbestemming Zuid-Sudan is?

Heej,

Ik heb een telefoontje gehad van iemand van Tear/Zoa met aanvullende info over de reis naar Sudan.

zouden jullie dat zo snel mogelijk onder jullie verenigingen willen verspreiden? En blijf promoten, dus misschien handig om het zelf ook even goed door te lezen.
Want we hebben nog steeds niemand...

HIV-Aids, een ziekte die iedereen kent, maar leeft het ook onder ons?
Voor jou kan daar verandering in komen!
Een aantal nationale organisaties, waaronder, ZOA, Tear, Woord&Daad, en een aantal Slowaakse en Duitse organisaties zijn bezig met een campagne om meer aandacht aan het HIV-Aids virus te schenken. Deze campagne wordt gesubsidieerd door de EU en heeft onder andere als doel het organiseren van een aantal internationale jongeren conferenties met de thema's prefentie, behandeling en zorg rondom HIV-Aids, het inzamelen van geld voor onderzoek naar HIV-Aids en een handtekeningpetitie met als doel 1 miljoen handtekeningen om voor meer aandacht voor HIV-Aids te zorgen.

Dit jaar wordt één van de projecten van Happietaria Groningen gekoppeld aan een HIV-Aids project in Zuid Sudan en daarom krijgen twee leden van het nieuwe Happietaria Management Team van Groningen op reis naar het project in Zuid Sudan. Ze krijgen daar de mogelijkheid om promotiemateriaal te verzamelen, interviews te houden en onderzoek te doen.

Daarna is het de bedoeling om op de volgende internationale jongeren conferentie een workshop te geven over de ervaringen in Zuid Sudan en deze conferentie zal gehouden worden in December in Slowakije.

Het grootste gedeelte van de financiele kosten worden betaald door de organisatie. De eigen bijdrage is dan ook slechts 200 á 300 euro!

Maar...!
Deze reis zal half juni al plaats vinden. En daarvoor moeten nog wel een aantal dingen geregeld worden, waaronder inentingen. Daarom is het noodzakelijk dat de aanmeldingen voor 21 april 2009.

Lijkt het jou wat om deze geweldige ervaring aan te gaan en daarnaast nog mee te werken aan het Happietaria project in Groningen?
Mail dan zo snel mogelijk naar voorzitter@happietariagroningen.nl of bel Ellie Bolt 06-28436605.
Natuurlijk kun je daar ook terecht voor verdere vragen.

Ey

Bovenstaand bericht is even namens en Ellie en die heeft me verzocht om ff te vragen naar een sticky..wat overigens een bekend begrip schijnt te zijn behalve bij mij ma goed:p

Dat is wel echt een buitenkans zeg! Je tijdens Happietaria inzetten voor anderen en met eigen ogen zien voor wie je je dan gaat inzetten om daarnaast ook nog veel organisatorische ervaring op te doen! Als je twijfelt over het wel of niet bezig gaan met happietaria dit jaar, dan zou ik me hierdoor over de streep laten trekken!

Wat een enthousiasme Anja, ga je voor senaat?

vanDijk schreef: Wat een enthousiasme Anja, ga je voor senaat?

Ja, had je mijn naam nog niet in de lijst van voorlopige kandidaten gezien?

Nee dat heb ik niet gezien, Rinze stond er ook al niet in dus dat zal wel verkeerd zijn gegaan.

Hey Jurjen, wordt jij dan first-boy?

Ik zou er even 'zoektocht' van maken, staat toch wat professioneler.
Verder natuurlijk goed doel enzo, toi toi toi.

Haha! Scherp Ilja ;)
Zal ik het tijdstip van posten dan maar als excuus gebruiken?