C.A.

Geachte forumbezoekers, deze kwam bij ons in de mail:

Beste Webcie, wellicht aardig om te vermelden op jullie site: de presentatie van mijn boek 'Gevormd uit sterrenstof', volgende week vrijdag. Zie voor meer informatie: http://www.rug.nl/ggw/nieuws/090213Fransen en het bijgesloten persbericht. Vanavond ben ik te gast bij Andries Knevel om over het boek te praten, zie www.eo.nl/hetelfdeuur mvg, Rene Fransen

Interessant onderwerp. Zelf speel ik al geruime tijd met het idee dat de evolutie een scheppingsinstrument van God kan zijn. Ik ben er nog niet uit, ik ben dan ook benieuwd wat deze man te zeggen heeft. Vanavond maar even kijken, 21:10 op Nederland 2!

Nog maar even wat meer info over de presentatie...

UITNODIGING

PLEEGDE DARWIN EEN RELIGIEUS DELICT?
Boekpresentatie Gevormd uit sterrenstof en debat

Op vrijdag 13 februari 2009 wordt het boek Gevormd uit Sterrenstof gepresenteerd. In dit boek bepleit Fransen een onbevangen vertrouwen in de Schrift én in de wetenschap. Hij past dit toe op de discussie over schepping en evolutie, waarbij hij de mogelijkheid schetst voor een theïstische (door God geleide) evolutie. De auteur presenteert de centrale stelling van zijn boek, en er vindt een debat plaats met experts en het publiek over het thema ‘Pleegde Darwin een religieus delict?’ – een boeiend thema om te behandelen in de Oude Rechtbank.

Over de auteur: Dr. René Fransen is wetenschapsredacteur van de Universiteitskrant van de RU Groningen en medewerker Wetenschap van het Nederlands Dagblad.

Plaats: Zittingzaal, Oude Boteringestraat 38, Groningen
Faculteit: Godsdienstwetenschappen en Godgeleerdheid, RUG
Tijd: 15:30-17:00 uur
Gastheer: Prof. dr. Geurt Henk van Kooten (Hoogleraar Nieuwe Testament & Vroeg Christendom, en tevens decaan, RUG)

Panel
Dr. Menno Rol (Docent wetenschapsfilosofie, faculteit Wijsbegeerte, RUG)
Prof. dr. Andy Sanders (Bijzonder hoogleraar Godsdienstfilosofie, RUG)
Prof. dr. Franjo Weissing (Hoogleraar Theoretische Biologie, RUG)

Kosten
De toegang is gratis.

Aanmelding verplicht
E-mail: faculteit.ggw@rug.nl
telefonisch 050 363 8017

Boekgegevens
Gevormd uit sterrenstof
Schepping, ontwerp en evolutie
Dr. René Fransen
Omvang: 312 pagina’s
ISBN 978 90 6353 5476
Prijs: € 22,95

Wilt u meer informatie ontvangen over de presentatie of over het boek?
Neem dan contact op met uitgever mr. Henk P. Medema. E-mail: henk@medema.nl

Interessante materie inderdaad. Ik ben erg benieuwd hoe Franssen omgaat met de theologische implicaties van zijn poging de evolutietheorie en het christendom te verenigen.

De link in Chris' bericht verwijst overigens naar een lezing op 13 februari, een kritische bespreking van het boek van Franssen (Gevormd uit sterrenstof) om 15.30 u in de 'Zittingzaal', Oude Boteringe 38. Als je daar heen wilt, moet je je aanmelden (het is wel gratis). Ik denk dat ik daar wel even heenga.

Naar aanleiding van de discussie over Andries Knevel vonden er op "alltijd wat anders" op radio noord fantastische discussies plaats over evolutie en schepping. Vooral de laatste reactie van Jannie uit Appingedam is ontroerend. Na een ietwat onsamenhangend verhaal over eieren in de magnetron en de oerknal volgt een staaltje evangelisatie waar ze in de christal cathedral jaloers op zouden zijn. Helaas wordt het verhaal voortijdig weggefade, maar toch.

Volg onderstaande link, klik op "altijd wat anders" en bij minuut 25 begint het.

http://www.rtvnoord.nl/media/media_audi ... asp?dag=4#

Klinkt als een erg interessant boek maar ik kan er helaas niet bij zijn.

Bij deze een verslagje:

Allereerst zette Franssen de punten die hij bespreekt in zijn boek uiteen, met behulp van de metafoor van een pot mayonaise. Vervolgens werd er op ingegaan door zijn discussiepartners in het panel: een evolutiebioloog, een filosoof en een theoloog. Deze geleerde heren hadden allen vanuit hun eigen discipline wel iets aan te merken op de stellingen van Franssen. Wie afwijkt van de letterlijke interpretatie van Genesis heeft dingen uit te leggen (niet negatief bedoeld), en dat ging Franssen nog wel redelijk goed af. Waar de heren het eigenlijk wel over eens waren was de stelling van de categoriefout. Dit slaat op het huidige debat dat gevoerd wordt tussen creationisten en atheïsten, die beiden de discussie polemiseren. Men gaat daar in beide kampen vanuit dat de evolutieleer en het christendom onverenigbaar zijn. Volgens Franssen is dit een misvatting, gebaseerd op vermenging van het onvermengbare.
Nadat Franssen zijn critici beantwoord had was het aan de zaal om vragen te stellen. De vragen varieerden van wat evolutionele 'ontsporing' was tot waar Franssen de grens legde tussen uitgaan van de wetenschap en de onfeilbaarheid van Gods woord.

Al met al een interessante lezing en dito debat, waar veel christenen aanwezig waren (er werd even een telling gedaan). Het zet vooral aan tot denken, en dat is ook precies wat Franssen wil doen. Zijn boek laat een zekere spanning staan, een grijs gebied dat uitnodigt tot nieuwsgierigheid en debat. De laatste woorden zijn hierover nog niet gesproken...