TheoSikkema

Amicae Amicique,

zoals ik gister rond deze tijd al aankondigde is er maandag weer een activiteit, mede georganiseerd door uw OV-Cie. Helaas laat de flyer nog heel even op zich wachten, maar het mooie is dan wel weer dat woorden weliswaar niet evenveel zeggen als plaatjes, maar wel weer iets.

Onderwerp: wat is de rol van Religie in het publieke domein?

Aanstaande maandag, 07/06/2010, 19:30, de Aula van het academiegebouw. Om onze praeses h.t. ter wille te zijn, nogmaals, de Aula van het academiegebouw. Broerstraat 5 dus.

Verder, wat houdt de avond in? Op zijn minst 2, en zeer goed mogelijk 3 sprekers zullen hun verhaal over dit ontzettend boeiende, maar ook moeilijke onderwerp houden. Daarna zal er aan de hand van stellingen met de zaal gedebatteerd kunnen worden.

Het is wederom tot stand gekomen door samenwerking met SIB-Groningen, en Yir' at 'Adonai, dispuut der C.S.F.R. Dus weest erbij aanstaande maandag! Daarna is een aansluitende borrel, hoogstwaarschijnlijk in De Keyzer.

met amicale groet,
uw OV-Cie

Komt Gijsbert?

Even een vraagje over de poll: wat is het verschil tussen optie 1 en optie 3? De liberale partijen zien namelijk religie liever zo veel mogelijk uit de publieke ruimte verdwijnen.

Daarnaast: interessant debat, waarschijnlijk ben ik er wel even bij. Is er al enige duidelijkheid wat betreft de sprekers?

TheoSikkema

Over de sprekers;
Hoogstwaarschijnlijk de volgende drie:

  • Prof. dr. E. Borgmans van de UvT,
  • Prof. Fokko Oldenhuis van de RUG,
  • Tjeerd van Dekken van de PvdA

ps, webcie, mag dit een stickje?

TheoSikkema

Datum 07-06-2010 20:00 Plaats Aula Academie gebouw

Vanavond zal er een zeer intrigerende discussie plaatsvinden in de aula, over de rol van religie binnen het publieke domein.

Hoe vrij zijn ambtenaren en werknemers binnen hun functie om overeenkomstig hun religieuze overtuiging te handelen, ook als die manifest afwijken van het gebruikelijk patroon?Wat is de speelruimte van de rechter, de ambtenaar van de burgerlijke stand, de docent van een rijksuniversiteit. Het geloof uit het publieke domein en achter de geraniums of juist niet?
Drie sprekers zullen verscheidene meningen over dit onderwerp uitten en samen met het publiek verstrikt raken in een verhitte discussie. Dit zullen zijn:
-Dr. Erik Borgman, hoogleraar systematische theologie aan het Departement Religiewetenschappen en Theologie van de Faculteit Geesteswetenschappen aan de Universiteit van Tilburg.
-Prof. mr. dr. F.T. Oldenhuis, bijzonder hoogleraar Religie en Recht aan de faculteit Rechtsgeleerdheid en aan de faculteit Godgeleerdheid en godsdienstwetenschap van de Rijksuniversiteit Groningen.

  • Tjeerd van Dekken, een PvdA kandidaat Tweede-kamerlid.

In samenwerking met Yir ‘at ‘Adonay en SIB organiseert de GSV dit forum over de rol van religie binnen het publieke domein. Dit belooft ook dat de zaal vol zal zitten met vele verschillende opinies.

Zojuist heb ik met professor Oldenhuis gesproken. Hij vertele dat het zeer bijzonder is dat Borgman wil komen, volgens Oldenhuis is Borgman echt de top van de top in dit onderwerp. Kom dus tussen het tentamen leren door even weer naar de Broerstraat, en geef de GSV een gezicht!

Koning Drietand

Goede sprekers. Eentje is zelfs nog de schoonvader van Jan en mij geweest (wel op verschillende momenten trouwens).

TheoSikkema

Ter voorbereiding,
Stellingen debat Religie in het Publieke domein.
Maandag 7 juni 2010, Aula van het Academiegebouw te Groningen

- Kerkelijke geschilbeslechting
Kerkelijke gemeenschappen hebben het recht om intern straffen op te leggen, zonder dat het wereldse rechtssysteem bij komt kijken.

- Verbod op godslastering
Het afschaffen van het verbod op Godslastering is een verlies voor de kerken, en een overwinning voor de seculiere maatschappij

  • Discriminatie door geloofsgemeenschappen
    Religieuze instituten zijn, wegens het recht van vrije godsdienst, vrij om hun eigen regels te bepalen.

- Bijzonder Onderwijs
Er is geen toekomst voor het bijzonder onderwijs.

  • Religieuze uitingingen
    Een overheidsdienaar mag in zijn/haar functie geen religie promoten.

- Neutrale overheid
De overheid dient een neutrale positie in te nemen in haar functioneren.

  • Subsidie religieuze stichtingen
    Religieuze stichtingen horen geen overheidsgeld krijgen.

- Meerwaarde religie in publieke domein
Religie heeft een duidelijke meerwaarde voor de samenleving.

- Geldigheid religieuze argumenten
Op religie gebaseerde argumenten verliezen hun validiteit in het publieke debat.

- Gelijkheidsdenken
Het gelijksheidsdenken is superieur aan een religieuze ideologieën

Zo, zitten pittige nadenkertjes tussen. Is het 'format' van de avond vooral dat de heren met elkaar in discussie gaan of is er daarnaast ook sprake van een plenair debat? Of zijn het lezingen?

En, voor de helderheid: is het nou 19:30 of 20:00 u? In dit topic is het me nog steeds niet 100% duidelijk.

TheoSikkema

Format:

  • Iedere lector houdt een redelijk kort betoog, pak hem beet 20 minuten. Daarna:
  • Forum aan de hand van stellingen, eerst een lector, maar zeker ook de zaal er bij betrokken dus.

Tijd:
20:00 stipt beginnen, dus wees er maar gewoon half 8. Dit omdat de heer Borgman om 22:00 al weer weg moet.

TheoSikkema schreef: Format: .. pak hem beet..
Zooo, en met die agressieve debating-stijl sleepte jij een acht uit het vuur?

Was een mooie en verdiepende avond. Mocht ik er de tijd voor hebben, dan zou ik graag een discussietopic openen. Het lijkt me interessant om over deze zeer actuele zaken van gedachten te wisselen en mening te vormen.

OV-cie/Yir/SIB bedankt!

Het was een mooie avond inderdaad. Wel jammer dat er weinig van discussie terecht kwam maar ondanks dat een goede avond gehad. Die twee professoren wisten ontzettend goed waar ze het over hadden en ik heb veel geleerd die avond.

Inderdaad, ik heb weinig sprekers gehoord die zo goed wisten waar ze het over hadden en zulke goed bedachte uitspraken deden. Ik baalde daarom wel dat ik geen pen en papier bij me had. Ik vond het namelijk best lastig te volgen soms, en hoorde soms uitspraken die ik graag had willen onthouden en opschrijven om er wat langer over na te kunnen denken.

TheoSikkema

Een van de medeorganisatoren, Roel van Yir, heeft veel aantekeningen gemaakt. Ik hoop die nog te krijgen, en aan de hand daarvan schrijft Erika van Leeuwen nog een SIC-verslag. Toch, Erika?

TheoSikkema

Foto's staan nu op de Sib site, is er een handige GSV'er die ze daar af kan halen?

Zie de link:

Volgens mij zijn de foto's intern geüpload, wat betekent dat je óf een mailtje moet sturen naar de webmaster voor de originele foto's, óf zelf even 'handig' moet zijn en alle foto's (één voor één) opslaan op je computer en uploaden naar picasa oid.

TheoSikkema

Enige tijd terug heeft amice Oldenhuis nog weer een interessant artikel gepubliceerd op de website van de RUG. Mogelijk heeft menigeen dit al gelezen, maar ook de rest van de GSV kan hier natuurlijk van genieten. Voor het gemak de hele tekst hier op het forum.

Mijn persoonlijke mening is dat Oldenhuis in dit artikel leuk neerzet dat er vaak overhaast naar aantasting van de Godsdienstvrijheid gekeken wordt. Helaas grijpt hij hierin niet terug naar zijn 'Schillen-leer,' welke neerzet waar religie op welke manier beleeft kan worden. Overigens is de zetelverdeling in de Giessenlanderse gemeenteraad als volgt:
VVD 5
PvdA 4
CDA 3
CU 2
SGP 1, terwijl VVD CDA en SGP het college vormen. Maar dat terzijde, hieronder het artikel.

amice Oldenhuis schreef: Prof.mr.dr. Fokko Oldenhuis: 'Uitspraak Raad van State over "Jezus redt" is geen aanval op de joods-christelijke waarden' Datum: 21 juli 2010 Boer Joop van Ooijen is een christen. Hij wil die boodschap van de daken schreeuwen. Dat doet hij niet in woorden, maar met witgeschilderde dakpannen, die scherp contrasteren tegen de overige grijze pannen in dat boerenland. B&W van Giessenlanden pikten dat niet. Zij floten de boer terug met een beroep op de Woningwet. Heftige discussie volgde, maar volgens hoogleraar Religie en Recht Fokko Oldenhuis hadden B&W het recht aan hun kant. B&W beriepen zich bij het verbod op de door de gemeenteraad vastgestelde welstandsnota. Die geeft B&W een handvat om op te treden tegen eigenaren van panden die de boel bijvoorbeeld laten verpauperen of anderszins grove inbreuk maken op wat gebruikelijk is. Langs die weg kan worden opgetreden tegen een eigenaar die zijn pand in afschuwelijke kleuren schildert. Ook kan paal en perk worden gesteld aan al te opdringerige reclames. De welstandscommissie stelde zich op het standpunt dat de witte pannen extreem contrasteren in de omgeving, waar alleen ‘matte keramische dakpannen in hun natuurlijke, traditionele kleurstelling (donkere grijsstinten)’ het landschap sierden. De boer wist dus dat wat hij deed ongebruikelijk was en kon op z’n minst een reactie van overheidszijde verwachten. Steekspel In het daarop volgend juridisch steekspel verschanste Van Ooijen zich achter de klassieke grondrechten. Het is immers algemeen bekend dat de lagere overheid niet zo maar die grondrechten kan inperken. Anno 2010 is de afloop daarvan niet op voorhand voorspelbaar. Zo ook in deze slepende kwestie. De Raad van State stelde de gemeente echter in het gelijk. Binnen zes weken dienen de witgeschilderde pannen vervangen te zijn door pannen met een grijzere tint. Een uitspraak die heftige, uiteenlopende reacties uitlokte en tot redactionele commentaren in landelijke dagbladen leidde. De uitspraak wakkert het sluimerend conflict over de achterstelling van de joods-christelijke waarden in vergelijking met de Islamitische waarden opnieuw aan: waarom ‘Jezus redt’ van het dak verwijderen, terwijl even verderop moskeeën het straatbeeld ontsieren en boerka’s op straat moeten worden geduld. Een SGP wordt 80 jaar na haar ontstaan gedwongen om tegen haar christelijke principes vrouwen op de lijst te plaatsen en een christen-tramconducteur moet zich tijdens zijn werk van zijn kruisje ontdoen, terwijl een hoofddoek in de kleuren van het GVB-uniform wordt toegestaan. Grondrechten Hoogleraar Religie en Recht Fokko Oldenhuis meent echter dat de uitspraak van de Raad van State evenwichtig en glashelder is en niets van doen heeft met een bewuste achterstelling van joods-christelijke waarden. De huidige maatschappij is in hoge mate verjuridiseerd, zegt hij. Dat heeft in een multireligieuze samenleving tot gevolg dat burgers, en dus ook gelovige burgers - christenen en islamieten -, zich al heel snel beroepen op grondrechten, in het bijzonder het grondrecht van de vrijheid van godsdienst. Oldenhuis: 'Daarbij verliezen zij uit het oog dat genoemd grondrecht oorspronkelijk bedoeld was om ervoor te zorgen dat de burger in volstrekte vrijheid zijn of haar religie kan kiezen zonder bemoeienis van de overheid. En vanuit dat grondprincipe gedacht, wordt Van Ooijen wat betreft zijn geloofskeuze geen strobreed in de weg gelegd.' Publiek domein Zodra iemand zich in bepaalde hoedanigheid binnen het publieke domein beweegt, wordt zijn gedrag naar andere maatstaven gemeten. Als iemand een auto bestuurt, eist de samenleving dat hij een autogordel draagt, ongeacht of de bestuurder zich op de openbare weg in Gods hand weet. Zo is ook in Staphorst en in Spakenburg een helm verplicht als men in klederdracht een bromfiets bestuurt. Evenzo, aldus Oldenhuis, zal de eigenaar van een boerderij de Woningwet op zijn pad vinden als hij de stenen te fel laat spreken. De Raad van State oordeelt expliciet dat het in het onderhavige geval juist niet gaat om de inhoud van de boodschap. Ook het feit dat andere inwoners zich niet ergerden, speelt volgens de Raad geen beslissende rol. Het gaat om beleid dat door de gemeentelijke overheid zelf wordt gemaakt. Een boodschap in dakpanletters met als tekst ‘Stop de islam’, zou eenzelfde lot treffen. Het gaat hier dus niet om achterstelling van de ene religie ten opzichte van de andere. Context Wel is de context van de omgeving mede bepalend. 'Jezus redt' als NEON-reclame in het hartje van Amsterdam of een NEON-spot in het centrum van Groningen met als opschrift 'God zoekt u', zou zich volgens Oldenhuis kunnen handhaven naast een schreeuwend billboard waarop dames in naveltruitjes reclame maken voor borstvergroting. Oldenhuis onderkent dat over het feitelijke oordeel van de welstandcommissie uiteraard valt te twisten. 'Als hij de pannen op bescheidener wijze had laten spreken was er niets aan de hand geweest. Ook in hoedanigheid van eigenaar van een pand hoeft de religieuze boodschap niet te verdampen, als de boer maar bereid was geweest de boodschap te dempen.' Van Ooijen heeft inmiddels aangegeven dat hij in naar het Europese Hof stapt, maar Oldenhuis denkt dat hij daar geen schijn van kans heeft. 'Als het druk is in de bus is moet je een beetje inschikkelijker zijn. Binnen het publieke domein is het wat betreft religies een stuk drukker geworden in Nederland. We zullen bereid moeten zijn de scherpe randen van persoonlijke standpunten een beetje bij te vijlen zodra we ons binnen het publieke domein bewegen. Daarbij bestaat er geen onderscheid tussen de jood, de christen, de islamiet of de atheist.' Curriculum Vitae Fokko T. Oldenhuis (Delfzijl, 1950) is sinds 2005 bijzonder hoogleraar Religie en Recht bij de Faculteit Rechtsgeleerdheid en de Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap. Hij is verbonden aan de vakgroep Privaatrecht en Notarieel Recht van de RUG. Daarnaast is hij sinds 1993 raadsheer-plaatsvervanger in het Gerechtshof te Arnhem. Naast publicaties over religie en recht heeft Oldenhuis vele werken geschreven over aansprakelijkheidsrecht en huurrecht.