N.B. Steendam

Omdat ze af en toe in dé krant en (zodoende) onder gsv-ers enige bekendheid geniet:

Op dinsdag 15 juni zal Franca Treur de afsluitende lezing van het jaar 2009-2010 van Flanor verzorgen. Franca Treur debuteerde in 2009 met Dorsvloer vol confetti, dat lovend werd ontvangen en dat inmiddels aan de zeventiende druk toe is.

Treur werd in 1979 geboren in Zeeland en groeide daar op in een gereformeerd boerengezin. Ze ging naar Leiden om daar Nederlands en literatuurwetenschap te studeren. Ze won in 2006 de essaywedstrijd 'Macht en onmacht', uitgeschreven door Contrast en nrc.next. Ze is naast schrijfster ook freelance journalist voor nrc.next en NRC Handelsblad.

Haar debuutroman, geïnspireerd op haar eigen jeugd, gaat over een meisje dat als enige dochter van zeven kinderen in een gereformeerde Zeeuwse boerenfamilie opgroeit. Niemand betrekt haar bij het boerenleven en daarom voelt ze zich een beetje buitengesloten. Door verhalen en haar fantasie probeert ze een eigen plekje binnen het gezinsleven te veroveren. De roman toont tegelijkertijd de invloed van het strenge geloof op het dagelijks leven in het dorp.

De lezing van Franca Treur vindt plaats op dinsdag 15 juni om 20:15 uur in Huis de Beurs (A-kerkhof 4). Een kaartje kost € 4 en is voor Flanor-leden gratis.

Een foto zegt meer dan duizend woorden.

Ik ben benieuwd of deze blonde deerne werkelijk kan schrijven. Ik zou het boek er haast om gaan lezen. Heb jij dat eigenlijk al gedaan, Niek, of heb je alleen de plaatjes bekeken?

Het boek staat in mijn boekenkast en ik heb het ook nog gelezen... Gekocht van Gereformeerde Gomarus College kerstcadeaubonnen. Mooi boek! Bijna eng herkenbaar soms.

Herbsgarden

Een tijdje terug werd Treur geïnterviewd op Radio 1. Kun je terugluisteren.

Ha, het mooie is dat als ze haar mond open doet er onvervalst Zeeuws uitkomt. Onderhoudend boek, leuk leesbaar, maar geen Jan Siebelink wat mij betreft - met wie ze voortdurend vergeleken wordt.

Herbsgarden

Treur was ook te zien op de televee, in en .