Stieneke

Amicae amicique,

Donderdag 4 juni zijn er weer Europese verkiezingen. Hierbij roep ik u op gebruik te maken van uw recht om te stemmen. En hoop ik op uw steun voor de lijst van de ChristenUnie/SGP.

Als u meer wilt weten over Europa en waar deze partij voor staat, kijk dan op mijn weblog: www.perspectief.nu/stieneke

Met amicale groet,

Stieneke van der Graaf
Nr. 7 ChristenUnie/SGP

Appèl van Europees lijsttrekker Peter van Dalen

Beste kiezer,

Graag vraag ik via deze e-mail vlak voor de Europese verkiezingen om uw steun.
Stem op DV 4 juni aanstaande op de lijst van de ChristenUnie SGP.
Versterk zo het heldere en consistente christelijke geluid in de Europese politiek.

Met ChristenUnie SGP kiest u onder andere voor:

• Energiepolitiek gericht op duurzaamheid
• Opkomen voor de godsdienstvrijheid wereldwijd
• Een humaan Europees asielbeleid en aanpakken van de mensenhandel
• Fraudebestrijding
• Europese veiligheidsgaranties voor de Joodse staat Israël
• Europese aanpak om de crisis te bestrijden

Met ChristenUnie SGP kiest u tegen:
• Verder gaande invloed van Brussel bij het onderwijs en gezondheidszorg
• Een Europa met 3 vestigingsplaatsen (Brussel; Straatsburg; Luxemburg)
• Toetreding van Turkije tot de Europese Unie
• Nog meer Brusselse bureaucratie

Waarom stemmen voor het Europees Parlement?
‘Ze zoeken het maar uit’, kunt u zeggen. En inderdaad, als u dat zegt, dan zoeken de andere partijen het wel uit. Zonder u, zonder ons.
U kunt ook zeggen: ‘Wat ik kan doen, dat doe ik’.

Aanstaande donderdag 4 juni is het zover en kan iedereen, u, wat doen. Dan kunt u stemmen voor het Europees Parlement. Wie samenwerking wil, maar geen superstaat, is bij ChristenUnie SGP aan het juiste adres. Ons motto is niet voor niks: Samenwerking Ja, Superstaat Nee. Deze realistische kijk op Europa is al jaren ons handelsmerk.

Help mee aan een goede uitslag! Dat doet u door deze mail door te sturen aan uw vrienden en bekenden.

Ik wens u alvast goede verkiezingen en nogmaals, laat ook uw hart spreken en stem ChristenUnie SGP op 4 juni aanstaande.

Hartelijke groet,

Peter van Dalen
Lijsttrekker ChristenUnie SGP

www.petervandalen.eu
N.B. Steendam

Beste kiezer,

D66 wil dat Nederland weer meedoet in de voorhoede van Europa. De beste manier voor Nederland om een rol te spelen in de wereld is via een sterk en democratisch Europa. Duurzaamheid, veiligheid en energie moeten we in samenwerking met andere lidstaten zeker stellen. De Nederlandse economie is snel gegroeid doordat onze ondernemers de kansen hebben benut die de grote interne Europese markt, en onze gunstige ligging daarbinnen, bieden. Die groei vormt de basis voor onze immateriële vrijheden en daarom moeten we, nu er krimp dreigt, in Europa aan oplossingen werken. Daarbij mogen we onze belangen niet uitruilen tegen die van de volgende generaties. Het komende decennium is de belangrijkste opgave om duurzame groei te realiseren, zodat salarissen en pensioenen gegarandeerd zijn. Hiervoor is het noodzakelijk veel meer te investeren in de kenniseconomie en in stabiele financiële en economische structuren maar ook om ruimte te maken voor innovatief en duurzaam ondernemerschap. D66 vertrouwt op de eigen kracht, de inventiviteit en de creativiteit van mensen en werkt daarom aan een wereld zonder drempels en zonder grenzen. Wat wil D66: * - Dat de Europese Unie daadkrachtiger, democratischer en sociaal-liberaler is; * - Dat de ecologische ` footprint ' van ons werelddeel en van onze generatie eerlijk en verantwoord is; * - Dat Europa een gelijkwaardige partner is voor andere wereldmachten; * - Dat we niet terugvallen in oude patronen van nationalisme (eigen volk eerst), protectionisme (eigen markt eerst), korte termijn denken (minder duurzaamheid) en machtsvertoon (minder mensen- en burgerrechten).

Soort van zendtijd voor politieke partijen, maar dan online. Leuk.

Stieneke, misschien is het hier op het forum al wel ergens opgemerkt hoor, maar ik vind de campagne van de Christen Unie opvallend anti-Europa. Waarom ligt de nadruk zo op de (bediscussieerbare) nadelen van een verdergaande eenwording? Naar mijn idee wordt er nogal makkelijk ingespeeld op onderbuikgevoelens tegen Europa en voor Nederland. Waarom wordt die tegenstelling op bv. de website www.hoeeurorealistischbenjij.nl zo simplistisch gesteld?

*Christianne*

Ik doe ook maar even mee met deze zendtijd.

Mijn grote zus Mariëlla (van het jaarverband Nox Yron) staat op de 14e plek van het CDA.
Wil je hier meer over weten, kijk dan maar even op: www.mariellasmids.nl

Ha, volgens mij komt zij morgen ook in de uitzending van de studenten journalistiek in Groningen van 18:00 tot 00:00 uur. Leuk hoor!

Ik vind deze verkiezingen nog lastiger dan 'gewone' verkiezingen. Wat nu als D66 wel sterke standpunten heeft, maar ik van D66 an sich niet warm word? Wat nu als ik wel een christelijk standpunt wil steunen, maar CU zich wel erg anti-Europa profileert? Wat nu als CDA dan een leuke tweede optie is, maar zij het huidige landbouwbeleid prima vinden? Wat nu als ik milieu belangrijk vind, maar GroenLinks niet overal in steun (dierenwelzijn enzo)? Nog één nachtje om over na te denken...

TheoSikkema

Erika, lees vanavond even Romeinen ofzo.

Ik herken me wel een beetje in je verhaal Erika. Ik ga voor de 'best of the worst'.

Ik heb voor het eerst niet op de CU gestemd. Ik houd wel van Europa.

Op deze verkiezingsdag nog even kort mijn reactie op het voorgaande:

De CU is Eurorealistisch. dat even eerst. het is vervelend dat we iedere keer in de eurosceptische hoek worden geplaatst.

Ons programma begint met de constatering dat we europese samenwerking juist een groot goed vinden, en dat we op heel veel terreinen ook niet zonder zouden willen en kunnen. er zijn partijen die weer helemaal terug willen naar waar europa ooit mee begonnen is (alleen economische samenwerking), zoals de vvd en andere conservatieve nieuwkomers als libertas. dat willen wij zeker niet, omdat wij europese samenwerking juist van belang vinden op heel veel verschillende terreinen als bijv. energie/klimaat/veiligheid/mensenrechten/mensenhandel/asielbeleid, enz. enz. heel veel thema's.

maar niet op alles, bijvoorbeeld onderwijs: daarop heeft de EU geen bevoegdheden en dat is ook niet nodig. vorig jaar in december is er vanuit de europese commissie een mededeling gekomen met daarin vergaande maatregelen voor de invulling van het onderwijs, met name ook het basisonderwijs en het evt. onderwijs daarvoor, pre-basisonderwijs zeg maar. over bepaalde vakken die geleerd moeten worden bijvoorbeeld. dat is niet nodig. daar ligt dus een grens.

De nadruk ligt wat mij betreft (en ook de CU/SGP) op die samenwerking, kijk ook mijn weblog daarvoor. heel veel onderwerpen komen daarin aan de orde. www.perspectief.nu/stieneke

succes met jullie overwegingen!

Gefeliciteerd Stieneke. Prima resultaat voor de CU volgens mij.

Yes, van harte! Wat een bizarre uitslag verder. Nu de PVV zoveel stemmen heeft gekregen, begint de europese politiek me eindelijk te boeien - wat voor gevolgen zal dit gegeven hebben?

Wilders zal vooral aandacht vragen in Europa voor zichzelf om zodoende stemmen te winnen voor andere verkiezingen. Hij krijgt niets klaar in het parlement zelf.

Belangrijkere vraag is eigenlijk waarom Slob van regeringspartij CU niet aan het slotdebat mee deed of mocht mee doen.

TheoSikkema

Een paar krantenberichten over dwaas PVV gedrag, voor zoverre deze uitslag invloed heeft op de Europese politiek.
Echter naar het nationale effect kijkende valt meer te zeggen. Bijvoorbeeld met het oog op het huidige kabinet. PvdA en CDA moeten zich meer profileren, willen ze in 2010 (maart: gemeenteraad, november: tweede kamer) niet weggevaagd worden.
Verder vallen natuurlijk nog veel meer dingen te zeggen.

Edit, @ Rinze, slotdebat? Dat was toch tussen de lijsttrekkers van de Europese lijsten?

Rinze schreef: Wilders zal vooral aandacht vragen in Europa voor zichzelf om zodoende stemmen te winnen voor andere verkiezingen. Hij krijgt niets klaar in het parlement zelf.

stemmen winnen om stemmen te winnen?

TheoSikkema schreef: Een paar krantenberichten over dwaas PVV gedrag, voor zoverre deze uitslag invloed heeft op de Europese politiek. Echter naar het nationale effect kijkende valt meer te zeggen. Bijvoorbeeld met het oog op het huidige kabinet. PvdA en CDA moeten zich meer profileren, willen ze in 2010 (maart: gemeenteraad, november: tweede kamer) niet weggevaagd worden. Verder vallen natuurlijk nog veel meer dingen te zeggen. Edit, @ Rinze, slotdebat? Dat was toch tussen de lijsttrekkers van de Europese lijsten?

Ik heb het over het debat van gisteravond bij de NOS. De NOS noemde het zelf ook zo, dus dan doe ik dat ook maar. Daar zaten bijna alle fractievoorzitters uit de TK (Tweede Kamer).

De volgende TK verkiezingen zijn in mei 2011 trouwens.

Wat mij vooral verder opvalt is dat de SP de winst van de afgelopen TK niet terug te zien is in deze verkiezingen. Dat sterkt mij in mijn overtuiging dat veel stemmers die toen op de SP stemde nu overgestapt zijn op Wilders. Bijzondere overstap, maar voor proteststemmers maakt dat blijkbaar minder uit.

TheoSikkema
Geachte heer Sikkema Dank u voor uw e-mail. De zes fracties van de grote partijen waren uitgenodigd voor het slotdebat. Dit omdat ervaring leert dat een debat met meer partijen niet goed te doen is. Omdat D66 gisteravond één van de grote winaars was, is op het laatste moment besloten om ook D66 voor het slotdebat uit te nodigen. Er namen dus 7 partijen deel aan het slotdebat. De CU/SGP waren overigens wel aanwezig bij het lijsttrekkersdebat voor de kleine(re) partijen aan de vooravond van de verkiezingen. Met vriendelijke groet Nettie Kosterman NOS Publieksvoorlichting

Daarom dus, en mei 2011 klopt -4 jaar nadat het kabinet is ingetreden natuurlijk, niet 4 jaar na de vorige verkiezingen:$-