Holsappel

Lourens Heres, student aan de TU van Apeldoorn schreef onlangs een pamflet over de huidige situatie in de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt, genaamd 'Broeder Weg'. Hierin schreef hij onder andere dat de jeugd te veel wordt losgelaten door hun ouders, en hij valt daarin ook persoonlijk mensen aan die naar zijn mening te veel met de tijdsgeest mee gaan.

In Dalfsen, waar ik vandaan kom, heeft dit best veel stof doen opwaaien, en ik vroeg me af of er bij de GSV ook mensen zijn die er van gehoord hebben, zich erin verdiept hebben, of er een mening over hebben...

Vriend Niels

Is Lourens Heres een zoon van ds. Heres uit Dalfsen?

Nee, zijn neefje...

Vriend Niels

Hier vind je meer over zijn boek:

http://www.refdag.nl/artikel/1384405/He ... udent.html

Maar staat dat boek/pamflet ook ergens online? Ik kan het niet vinden.

waar is dat pamflet te vinden dan?

dat ja :)

Nee volgens mij niet... Je kan het kopen voor 15 euro geloof ik, maar er is wel een uitgebreid artikel over geweest in het ND...

Holsappel schreef: Lourens Heres, student aan de TU van Apeldoorn schreef onlangs een pamflet over de huidige situatie in de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt, genaamd 'Broeder Weg'. Hierin schreef hij onder andere dat de jeugd te veel wordt losgelaten door hun ouders, en hij valt daarin ook persoonlijk mensen aan die naar zijn mening te veel met de tijdsgeest mee gaan. In Dalfsen, waar ik vandaan kom, heeft dit best veel stof doen opwaaien, en ik vroeg me af of er bij de GSV ook mensen zijn die er van gehoord hebben, zich erin verdiept hebben, of er een mening over hebben...

Ik heb het gelezen, en ik vond het een vrij slecht boek. Maar ik ben meer benieuwd naar het stof dat is opgewaaid in Dalfsen, zou je daar wat meer over willen zeggen?

Ik zal het proberen uit te leggen. Het is namelijk vooral iets wat je ervaart. Het is namelijk zo dat in Dalfsen er een redelijk grote scheiding van meningen is. Er is een grote groep die vooruitstrevend denkt, en er is een grote groep die dat juist tegenhangd. Ik wil niet zeggen dat dat in andere gemeentes niet voorkomt, maar als ik het zo merk is Dalfsen wel één van de uitzonderingen. Thuis wordt erover gepraat, en zelfs de jeugd onderling heeft het er wel over in onze soos. Nog een reden waarom mensen erover praten in Dalfsen is omdat we eigenlijk een redelijk gebalanceerde groep dominees hadden, waarvan een dominee goed beviel bij de mensen die vooruitstreven denken (Slotman), een dominee redelijk neutraal is, en een wat terughoudender. Slotman gaat volgende week weg, dus een aantal mensen in de kerk heeft waarschijnlijk een soort angst dat het nu helemaal uit de hand loopt.

Als je dit leest, probeer je jezelf er dan een beetje in te verplaatsen...

(misschien was 'stof doen opschuiven' een iets te overdreven gekozen zin, maar bij wijze van)

N.B. Steendam

En hoe denk jij er zelf over? Wordt de jeugd te veel losgelaten door ouders en moet men wat minder met de tijdgeest mee gaan?

Zoals ik het zelf ervaar is het niet echt heel erg verstandig om je kinderen heel lang vast te houden. Op een gegeven moment willen ze toch het huis uit, en het is volgens mij zo dat het overgrote gedeelte niet meer klakkeloos overneemt wat pa en ma zeggen, maar veel meer hun eigen mening creeeren. Volgens mij heeft dit ook minder te maken met het geloof zelf, maar meer met opvoeding. Naar mijn mening is niet mee gaan met de tijd relatief gezien een achteruitgang, want det tijd gaat wel vooruit, maar als je dan blijft staan raak je achter. Volgens mij roept dat altijd wel weerstand op. Er volledig in meegaan is natuurlijk ook niet altijd even Christelijk, dus ik denk dat je een manier moet vinden, niet om mee te gaan in de tijdsgeest, maar je aan te passen aan de huidige tijdsgeest.

ik vind het jammer dat ik noch in het krantenartikel, noch in forumposts kan lezen over welke geschillen het precies gaat:

Het reformatorisch dagblad schreef: Als voorbeeld noemt Heres de Kamper hoogleraren prof. dr. A. L. Th. de Bruijne en prof. De Ruijter. „Ze willen de Bijbel graag begrijpelijk en toepasbaar maken voor onze tijd. Maar ze versluieren dat de Bijbel zelf duidelijk is, omdat de Here daarin rechtstreeks tot Zijn volk spreekt. En waar de Bijbel in hun ogen onduidelijk blijft, vullen ze het aan met kennis van buiten de Bijbel. Op die manier krijgt de wetenschap invloed ten koste van Gods Woord. Helaas moeten we constateren dat deze theologen geen weerstand bieden aan het postmoderne denken, maar eigenlijk juist een weerloze prooi zijn van dat denken.”

Gaat het vooral over ethiek, schepping en evolutie... wat?

@HT: misschien dat je verder helpt om te begrijpen wat de bezwaren zijn.

Herbsgarden

Ben erg benieuwd naar de precieze kritiek van die jongen. En wat betreft De Bruijne: hoe meer ik van zijn criticasters lees - bijvoorbeeld -des te meer ik die man mag. Alleen had zijn zoontje Kars wel één grote metafoor mogen blijven. Het letterlijke bestaan van die jongen tergt mij elke dag meer.

Nou Jan, als je die 'jongen' (hij is 28/29) in actie wilt zien, hij schijnt komende donderdag een lezing te houden in Zwolle, voor de Vijfhoek.

Nee, niet in Zwolle...

Bij het Partycentrum de vijverhoeve naast de Lichtmis bij Rouveen...

@Jan: Volgend jaar komt misschien zijn dochter bij de GSV, dus misschien scoort zij beter...

Herbsgarden schreef: Ben erg benieuwd naar de precieze kritiek van die jongen. En wat betreft De Bruijne: hoe meer ik van zijn criticasters lees - bijvoorbeeld -des te meer ik die man mag.

Ik zie de problemen inderdaad ook niet. Wel vind ik het interessant te zien dat een bepaalde uitleg/visie op de bijbel die ik vanzelfsprekend vind nog zoveel stof doet opwaaien.
Ik heb het gevoel dat bepaalde stromingen in de GKv volledig langs elkaar heen leven. En dat er in discussies dan ook langs elkaar heen wordt gepraat.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat iedereen vind van de bezwaren die worden aangedragen. Persoonlijk ben ik het, zelfs al zijn ze negatief geformuleerd, met de standpunten van De Bruijne eens. Zijn er hier mensen die er heel anders over denken?

Dank voor je antwoord, ik begrijp dat er dus vooral veel over wordt gepraat ... is ook een manier van stof verplaatsen.

Het boek gaat vooral om een analyse van veranderingen in de kerken (van modern naar postmodern, van een nadruk op God naar een nadruk op het individu, van schriftuurlijk naar schriftkritisch) waarbij er een koppeling wordt gemaakt met de broederweg (universiteit Kampen). Volgens Heeres zijn deze veranderingen ook zichtbaar in Kampen, en met name in het werk van genoemde docenten. Vervolgens laat hij door middel van een casestudy zien dat er ze ook en kwalijke rol spelen in de kwestie 'Kampen-Noord'.

Het stuk waarin een analyse wordt gegeven is flinterdun en bovendien klopt het argumentatief van geen kant. Wat er wordt gezegd over modernisme en postmodernisme raakt kant nog wal, er worden wat termen bij gesleept, een enkele filosoof en klaar is Lourens. Het argumentatieschema van de kwestie 'Kampen-Noord' is nog dunner: 1) er zijn docenten van de gewraakte universiteit 2) er is een dominee 3) de kerk scheurt met rechts dominee links docenten universiteit, ergo: het conflict is een scheuring waaarin nieuw en oud, modern en postmodern, schriftuurlijk en schriftkritisch tegenover elkaar staan. Dat is geen argumentatie.

P.s. Uit betrouwbare bron kan ik inmiddels melden dat de knoop is doorgehakt, al probeer ik M. er nog van te overtuigen dat de internationale allure van Leiden wel boven Groningen gaat.

Herbsgarden

Yehees, Rouveen!

Van Dekkersland tut an de Lichtmis, vanof ´t Spoor tut an Zwartsluus, lig doar ´t laand van ´t old Rovene, en doar veule wee ooz thuus!

Maar donderdag ga ik bowlen met Regio Drie, dus dat gaat niet. En dat "jongen" druipt misschien niet van bewondering, maar dat heeft hij ook (nog) niet echt van mijn kant.

Leuk dat Milou lid wordt...