TheoSikkema

Zoals jullie weten is er een nieuw kabinet. Een beetje lafjes afgekeken van de GSV heeft een kabinet een soort van beleid. Kabinet Rutte-Verhagen moet veel bezuinigen. Ook op onderwijs gebied. Dit heeft een impact op de toekomst van het hoger onderwijs. Hoe groot dit is moet blijken, maar juist daarom is er discussie en bewustzijn over nodig.

Ik individueel, maar ook wij als Senaat, zijn erg benieuwd naar de meningen die er op de GSV heersen over dit nieuwe beleid. Met name ook om deze mening van de GSV goed te kunnen laten horen op de verschillende plaatsen waar wij dit kunnen. Daarnaast denk ik dat het ook goed is als GSV'ers zich individueel bewust zijn van de gevolgen van het regeerakkoord. Met name ook om niet opeens voor verrassingen te komen staan. Hieronder verschillende linkjes, met interessante verhalen.

Graag hoor ik reacties!

Ik vind het een goed plan en het liefst had ik gezien dat er voor het hele hoger onderwijs een sociaal leenstelsel komt en niet alleen voor masters. Eigenlijk is de stufie één van de linkse hobbys om overheidsgeld in te pompen. Allemaal leuk en aardig en ik maak er ook gebruik van, maar bijna alle studenten zullen die lening later prima kunnen terug betalen. Er is eigenlijk maar één argument voor en dat is dat je het arme mensen makkelijker maakt te studeren met een stufie. Maar om dat op te lossen zou je bijzondere clausules kunnen maken voor mensen die niet de mogelijkheid hebben in de toekomst de lening terug te betalen.

Verder is het wat betreft het verhogen van het collegegeld voor studenten die langer dan een jaar extra over hun studie doen ook een prima plan. Studeren is een voorrecht en niet een mogelijkheid tot een lui leven. De LKvV heeft alleen een goed punt dat studenten die een fulltime bestuursjaar doen een uitzonderingspositie moeten krijgen. Daarnaast zijn er ook altijd andere redenen zoals ziekte etc waarnaar gekeken moet worden

N.B. Steendam

Iemand heeft dit vast al uitgezocht: wat is de kans dat een student die nu al te lang met zijn studie bezig is de komende jaren hoger collegegeld moet betalen?

Ik heb zelf geen tijd om het uit te zoeken omdat ik hard moet studeren. :heilig:

Dezelfde vraag als Niek.

Voor de 'dure-master-maatregel' kan ik het slechte nieuws alvast geven: als dit voorstel wordt aangenomen gaat iedereen die in het collegejaar '12/'13 of later aan zijn master begint gedwongen worden tot lekker veel ekkies lenen. Nou kan je zoals Imhotep de gedachte achter een sociaal leenstelsel wel mooi vinden, het is natuurlijk oliedom dat de maatregelen geen rekening houden met het feit dat de ene master langer duurt dan de andere. Vooral medische en technische masters (op dat vlak waren er toch juist veel te weinig afgestudeerden?) worden de studiekeuzemarkt uit geprijsd.

Je hebt gelijk Chris, daarom had ik ook veel liever een sociaal leenstelsel in het grote geheel gehad...

Ook dat verbeterd niets imhotep, tenzij er alleen bachelors worden voltooid.
Medische -en sommige technische- studenten zitten toch gewoon langer aan huh opleiding vast, willen zij hun master halen?
Of zie ik nu iets over het hoofd?

Overigens ben ik van mening dat een sociaal leenstelsel wel zo zijn voordelen heeft, het mbo heeft duidelijk herstructurering nodig en het vmbo kan ook wel het een en ander gebruiken. De vraag is of geld pompen daarvoor de oplossing is, maar het is een begin. Wel vind ik dat bovengemiddeld goede studenten gecompenseerd moeten worden door middel van beurzen.
Dat daagt uit tot presteren.

C.A. schreef: Voor de 'dure-master-maatregel' kan ik het slechte nieuws alvast geven: als dit voorstel wordt aangenomen gaat iedereen die in het collegejaar '12/'13 of later aan zijn master begint gedwongen worden tot lekker veel ekkies lenen.

Gaat dit over de de tweede master of überhaupt een master? Anders moet ik me ook zorgen gaan maken. ;)