vet

Beste filmliefhebbers,

Ik heb de eer u uit te mogen nodigen voor een gratis vertoning van de film "Promised Land", die donderdag 4 maart 2004 zal plaatsvinden. "Promised Land" is een verfilming van de roman "Na die geliefde land" van de bekroonde Zuid-Afrikaanse schrijver Karel Schoeman. Voorafgaand aan de vertoning zal Margriet van der Waal, een Zuid-Afrikaanse letterkundige aan de Rug een korte inleiding houden.

De film is eerder vertoond op het Internationaal en kreeg daar lovende reacties. Ook op vindt u informatie over de film.

De film begint om 19:00 uur en vindt plaats in het Harmoniegebouw van de Rijksuniversiteit Groningen (Oude Kijk in 't Jatstraat 26) in zaal 12.012.

De avond wordt georganiseerd door de Nederlands Zuid-Afrikaanse Vereniging afdeling het Noorden, waarvan ik de nederige secretaris ben.

Enne, welke datum?????

Sabine schreef: Enne, welke datum?????

Dank je. Donderdag 4 maart 2004 dus.

Anders hier nog een interview met de regisseur:

http://www.filmkrant.nl/av/org/filmkran ... opoul.html

Dick, wil je voor mij twee plaatsen reserveren?

Gevonden op die site:

User Rating: 6.1/10 (61 votes)

's niet zo hoog :roll:

dick, moeten we ook plaatsen reserveren, en zo ja, mag ik dan de hele zaal? (het was toch gratis?)

Mocht iemand trouwens nog de behoefte hebben om zich in te lezen voor de film begint: ik heb het boek van Schoeman in mijn bezit (aanradertje hoor!). Enneh Dick, mag jij als secretaris ook niet iets leuks zeggen? Ik weet zeker dat Annie dan trots op je zou zijn...

Snake schreef: Mocht iemand trouwens nog de behoefte hebben om zich in te lezen voor de film begint: ik heb het boek van Schoeman in mijn bezit (aanradertje hoor!). Enneh Dick, mag jij als secretaris ook niet iets leuks zeggen? Ik weet zeker dat Annie dan trots op je zou zijn...

Ik heb het boek ook... En een artikel erover: "Verlede en toekoms in Na die geliefde land van Karel Schoeman" door een zekere Sietske de Jong (stud. nr. 2002094791). Wat zou het mooi zijn als zó iemand een inleidend praatje kwam houden.

Knapzak schreef: dick, moeten we ook plaatsen reserveren, en zo ja, mag ik dan de hele zaal? (het was toch gratis?)

Je hoeft niets te reserveren. De zaal is wel klein, maar ik ben niet verantwoordelijk voor dat deel van de organisatie.

Pieternel schreef: Gevonden op die site: User Rating: 6.1/10 (61 votes) 's niet zo hoog :roll:

Als je bedenkt dat degenen die hun stem hebben uitgebracht voor deze film merendeels Zuid-Afrikanen zullen zijn (in andere landen is de film slecht verkrijgbaar), kun je deze lage rating met 'n korreltjie sout nemen. Zij behoren niet tot het cultureel meest ontwikkelde volk (oei, oei, wat een gevaarlijke uitspraak). Beter zou je kunnen kijken naar de reacties van bezoekers aan internationale filmfestivals, die meestal positief zijn (deze mensen zijn Europeanen of Amerikanen, en in deze landen is het de laatste jaren heel hip om 'iets met Afrika', de terra incognita, te hebben, wat mogelijk zijn weerslag heeft op de waardering van de film). Ook zullen mensen uit Zuid-Afrika niet heel gunstig oordelen over de film omdat het hun land en cultuur kritisch analyseert.

Maar Dick, kunnen mensen uit de plaats van afspelen niet het beste oordelen of de film leuk danwel goed danwel waarheidsgetrouw is? Hoge piefen en bezoekers op glamoureuze filmfestivals hebben natuurlijk ook niet altijd gelijk... Films die door hen compleet afgezeken worden kunnen voor individuele kijkers wel heel goed zijn, en vice versa.
En toch ben ik het met je eens. Zulke polls moet je altijd met een korreltje zout nemen, ook als deze bijvoorbeeld wél positief zou zijn. Zij presenteren namelijk enkel meningen, die je alleen maar kunt bevestigen of weerleggen als je zelf hebt gezien waar het over gaat. Ik zou er dus inderdaad niet al te veel waarde aan hechten Pieternel en gewoon gaan kijken. Ik kan zelf helaas niet.

vet schreef: Je hoeft niets te reserveren. De zaal is wel klein, maar ik ben niet verantwoordelijk voor dat deel van de organisatie.

Hoe klein is die zaal?? Hoeveel man ongeveer? Misschien kom ik ook nog wel ff een blik naar binnen werpen! :)

Jean schreef: Ik zou er dus inderdaad niet al te veel waarde aan hechten Pieternel en gewoon gaan kijken. Ik kan zelf helaas niet.

Nou voor deze keer dan.

Fijn. Bedankt.

Aan Jean: wat ik bedoel te zeggen, is dat mensen uit Zuid-Afrika de film anders zullen beoordelen dan mensen uit Europa of de VS, omdat zij zelf betrokken zijn bij de inhoud van de film. Zij kennen de situatie die de film beschrijft, en zullen misschien vinden dat de situatie geen recht gedaan wordt, al was het maar omdat een film in twee uur, uit één standpunt een zeer complexe werkelijkheid van vele jaren en vele actoren moet verslaan. De waardering van de betrokkenen zal hierdoor vermoedelijk laag zijn, zonder dat zij de kwaliteiten van de film als fílm mee laten tellen.
Een parallel zie je in het boek "Een mond vol glas" van Henk van Woerden, die in Nederland en internationaal erg goed ontvangen is, maar in Zuid-Afrika veel kritiek kreeg omdat de reconstructie van de moord op president Verwoerd, de 'architect van de Apartheid', en de kritiek op de leidsman voor deze betrokken mensen schokkend was.
En denk maar aan al die boeken waarin een kerkgenootschap of besloten dorpscultuur het onderwerp is. Niet zelden ontstaan rellen over de inhoud van zo'n boek, waarbij de betrokkenen geen acht slaan op de kunstzinnige waarde van zo'n boek. Het boek "Waanzee" van Robert Haasnoot is daar een goed voorbeeld van. Dit boek gaat over een Katwijkse logger die koers zet naar het nieuwe Jeruzalem, omdat volgens een wedergeboren bevindelijke visser op dat schip de eindtijd inmiddels aangebroken is. Het dorp Katwijk was over dit boek.

Aan Pater: de zaal biedt plaats aan zo'n dertig of veertig man, maar bij meer belangstelling kan volgens mij wel uitgeweken worden naar een grotere ruimte.

Is de film eng of vies (of iets anders)? Ik houd namelijk niet van eng of vies.

Pieternel schreef: Is de film eng of vies (of iets anders)? Ik houd namelijk niet van eng of vies.

Dat weet ik niet. De Nederlandse filmkeuring vindt de film geschikt voor mensen van twaalf jaar en ouder. Als de film vies of eng is, is hij een beetje vies of eng.

Maar ja is wat de Nederlandse filmkeuring een beetje vies of eng vind ook wat P'nel een beetje vies of eng vind? Dat blijft de grote vraag natuurlijk.....

Wat een toffe film!!! Ontzettend indrukwekkend! En zulk een welbespraakte voorzitter van de vereniging van suidafrikaaners, afdeling het noorden! Bedankt, Dick! :lol:

Helemaal niet eng of vies! Behalve dat stukje dat met die kotsende gehandicapte hond, toen die overreden werd door die ex-gedetineerde met het ooglapje.

Toch vreemd dat Karel Schoenman de outsider zo keihard neerzet in een zo'n verscheurd portret van een teruggetrokken schrijversfiguur die net de grote Afrikaanse roman heeft vernieuwd. Het donker/licht aspect vond ik daarentegen mooi sfeervol neergezet in subtiel uitgewerkte personageposities.

HAha! Hadden jullie trouwens door dat de mensen achter jullie afgevaardigden waren uit Tolbert en Drachten van de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt, die actief zijn in de voorlichting over het zendingsterrein in Shoshanguve en Mamelodi? Als ik dat eerder had geweten hadden we aan hen mooi kunnen vragen of zij niet de tijd vol wilden maken.

En wat onze geliefde voorzitter betreft: bijna dacht ik dat hij zou gaan zeggen dat hij de breedsprakigheid en langzame verteltrant van Karel Schoeman 'heel herkenbaar' vond.

Jurgen, Pieternel en Allert: ik heb jullie e-mailadressen. Gna Gna.