L1Rn4urAyA7aTEe

In veel GKV-kerken in Nederland wordt in de veertigdagentijd het boek "Doelgericht Leven" van Rick Warren behandeld. Onze gemeente doet het ook.

Voor de mensen die er nog niet mee bezig zijn is het cker een aanrader!

Voor de mensen die er wel mee bezig zijn: hoe vind je het?

volgens mij is het niet alleen in GKV maar ook bv. bij de VBG, hoorde ik. Lijkt me wel leuk, hoor positieve dingen (wat allemaal weet ik neit meer...)

Wat is dat voor een boek dan?

L1Rn4urAyA7aTEe

Een soort dagboekje waarin je op een 40-daagse reis wordt meegenomen om je bij je christelijke levensdoelen te bepalen?
Wat is echt belangrijk en hoe sta jij in je leven. Hoe kun je God aanbidden (wat houdt aanbidding precies in). Hoe geef je vorm aan je relatie met God etc. etc.

Ik ben er ook in bezig, en erg enthousiast. In het begin moest ik even wennen aan de toonzetting, maar al lezende raak je vanzelf onder de indruk (vd inhoud van het evangelie) Het boek is namelijk zeer bijbel getrouw.

Sterker nog, misschien zou je dit ook wel met je bk kunnen doen. Tis wel een 'kind of commitment' (elke dag een aantal blz. lezen) maar zeer zeker de moeite waard. Misschien iets voor het nwe seizoen, gsv-breed 'doelgericht' leven?

Sterker nog, wij hebben gister met onze bijbelkring besloten dat we ermee bezig gaan. Ik heb begrepen dat er naast het boek zelf nog andere boekjes zijn die eventueel handig kunnen zijn bij de bespreking o.i.d. ?

Van de VBG weet ik dat ze zelf een soort van klapper hebben om aantekeningen in te maken en (heel handig) waarin alle tekstverwijzingen
staan uitgetikt zodat je niet de hele tijd naar achter hoeft te bladeren in je boek en dan nog weer in je bijbel.

L1Rn4urAyA7aTEe

Het is sowieso handig om de teksten wel in hun context te lezen, temeer omdat Warren soms een beetje de neiging heeft om met teksten aan de haal te gaan.

Daar heb je een punt, maar het zou jammer zijn het boek een stuk van zijn kracht te laten verliezen door het regel voor regel op een weegschaal te leggen (niet dat jij dat suggereert :wink: ). Juist ook in het bespreken kunnen 'schoonheidsfoutjes' een valkuil vormen in de discussie en afleiden van waar het werkelijk omdraait. Naar mezelf kijkend zou dat in elk geval voor een bk een risico kunnen vormen. Anyway, dis bijzaak, iedereen moet/mag gewoon dat boek gaan lezen :lol:

L1Rn4urAyA7aTEe

Daarom waarschuw ik van tevoren even...

Het is goed je ervan bewust te zijn, maar er staan ook heel veel nuttige dingen in (veel meer zelfs), dus alleen daarvoor zou ik het al doen.
Je moet je wel blijven afvragen of Warrens punten bijbels zijn, ik zou niet graag onbijbelse standpunten 'importeren'. Vaak zijn ze dat wel, maar zou ik bij zo'n punt een andere tekst kiezen dan dat hij doet.

L1Rn4urAyA7aTEe

Wat vinden jullie van deel 2 (en dan met name het einde) waarin hij veel waardevolle dingen zegt over gemeenschapszin?

Zijn we niet teveel gericht op de onderlinge verschillen en willen we niet teveel het elkaar naar de zin maken, waardoor we niet meer op Hem gericht zijn?

Waarheden als een koe. Een hele nuttige spiegel (zoals 't hele boek) over hoe je je opstelt in je/een gemeenschap. Wat me erg aansprak is dat christenen vooral eensgezind moeten zijn, niet gelijkvormig. Maar goed, iedereen moet 't vooral zelf lezen om het boek recht te doen..