NSA

Albatrots schreef:

Boris schreef:

Hij werd naar de provincie Germania gelokt onder het valse voorwendsel van een opstand van een kleine Germaanse stam. In werkelijkheid spanden meerdere grote stammen samen en lokten Varus en zijn drie (wat behoorlijk veel was!) legioenen in de val.

In het gevecht dat toen volgde, de Slag bij het Zwarte Woud, is Varus met al zijn manschappen compleet vernietigd. Zie ook onderstaand schilderij van Anselm Kiefer, Varus (1976):

beschrijving

Grimmige boel dus. Het verhaal gaat dat keizer Augustus eens is wakker geworden uit een nachtmerrie en uitriep: 'Varus, geef me mijn legioenen terug!'

Vijf dagen zijn verstreken; begin gerust een nieuw feitje!

Ah shit dit wist ik Boris, maar ik heb nog een leuk Germaans feitje voor je. Die ik met je wil delen, nou ja meer een theorie.

Men denk dat er een kans is dat in de bijbel Germanen worden genoemd als heidenen. De betekenis is namelijk iemand die in de heiden woont. Die Germanen hadden als kenmerk dat ze ongelovig waren. Zo kennen wij de huidige uitdrukking heiden.

Afhankelijk van wat je bedoelt, Germanus heeft als grondbetekenis 'broer' of 'broederlijk', terwijl heiden inderdaad oorspronkelijk 'iemand die op de heide woont' betekent.

Of Germanus in de (Vulgaatvertaling van) de Bijbel wordt genoemd, weet ik niet.

Milan Knor schreef:

NSA

Klopt! Jij bent!