Mathon.Bulthuis

Omdat het vandaag officieel koningsdag is:

Welke sport was koning Willem-Alexander zo fanatiek over dat hij anoniem meedeed aan de grootste evenementen?

Thiescooooo

Schaatsen en de Elfstedentocht

Bakken trekken op soos

Bram Wagtmans

Fierljeppen

Mathon.Bulthuis

Thiescooooo schreef:

Schaatsen en de Elfstedentocht

Helemaal goed! In 1986 reed Willem-Alexander de Elfstedentocht onder het pseudoniem W.A. van Buren, een naam die hij vaker gebruikte om anoniem te blijven bij sportevenementen.

Aan jou de beurt

Thiescooooo

Welke Nederlanders spelen er nu in de NBA?

Kruizinga

Quinten Post

BeastUrban

Thiescooooo

Boris schreef:

Quinten Post

Ik zal hem goed keuren, er spelen namelijk twee Nederlanders in de NBA. Quinten Post speelt inderdaad bij de Golden State Warriors en verder zit Jesse Edwards op de bank bij de Minnesota Timberwolves. De twee staan dinsdagnacht tegenover elkaar in tweede ronde van de playoffs. (Dit is na mijn weten de eerste keer dat twee Nederlanders tegen elkaar spelen in het naseizoen.)

Boris, jij bent!

jelgerbijma

Er is een keer in de geschiedenis een niet-kardinaal tot paus gekozen. Waarom was dit?

Om het schisma op te lossen (ze konden niet tot een beslissing komen)

Er vloog een duif op zijn hoofd

Het was de allereerste paus

Hij stond in café de doos op 28 mei

Hij had een brief gestuurd dat hij het te lang vond duren en toen hebben ze hem verkozen

jelgerbijma

Michiel schreef:

Er vloog een duif op zijn hoofd

Ik was op zoek naar dit verhaal over paus Fabianus. Hij werd volgens de legende in 236 door de Heilige Geest als onverwachte opvolger van Anterus aangewezen toen een duif neerstreek op zijn hoofd, hoewel hij noch een bekend persoon, noch een inwoner van Rome was. Zijn pontificaat kenmerkte zich door organisatie en uitbreiding.

Michiel mag!

(Ik kwam erachter dat er toch meer dan één niet kardinalen ooit paus zijn geworden, excuus 😇)

Allereerst wil ik Tex de Wit bedanken voor de assist.
Daarnaast wil ik quilaedian bedanken met wie ik Lekker aan het pilsen ben. Het zal enkele mensen niet verbazen als ik nu dan ook wat platter praat, daarom deze vraag.

Wat betekent de drentsche zin: een splintr uut de rugge haaln

Een splinter uit de rug halen

ChrisvdVelden

Door de zure appel heen bijten